Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

UPDATE: Ik heb na het controleren (met speciale tool) van de 'rek' op de ketting de ketting vervangen met een rek van 0,5% wat naar verluid het maximum is om ketting te vervangen zonder tandwielen (vanaf 0,7% moet men tandwielen mee vervangen).
Wat blijkt; in mijn geval is dat voorschrift, dat circuleert op internet, zever in pakjes want ik heb 1000km op die cassette en met die nieuwe ketting loopt het voor geen meter. Als ik iets te hard trap op de meest gebruikte kronen schiet de ketting door (en dat is dan nog zonder mij recht te zetten op de trappers). ...ik dacht eerst dat het kwam door de dikke vetlaag op ketting maar ontvetten van die nieuwe ketting hielp niets!....en ik heb die oude ketting (die ik eventueel verder kon verslijten) al in het containerpark achter gelaten! Dit wil ook zeggen dat die cassette gezien de 'rek' op die ketting max. nog enkele 100km'ers kon meegaan.
DUS: Weeral een nieuwe cassette en dat begint hier serieus mn botten uit te hangen. Ik zal nog eens proberen met de Sunrace vervanger van de NX cassette en om de 500km de ketting vervangen maar als dat zorgt dat de cassette 2000km ipv 1500km mee kan dan zal ik toch eens Shimano XT 1x12 moeten proberen want de kosten swingen de pan uit.
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door somerse »

Ik zit nu met dezelfde cassette en ketting aan 3500km. Ketting is inderdaad wel uitgerokken maar ik rijd nu door tot de cassette versleten is. Op de grote wielen valt de ketting niet meer zo mooi over de tandjes, maar die worden toch zelden gebruikt.
Een nieuwe ketting geprobeerd en die trapte inderdaad door.
Boodschap lijkt me frequent (om 300 km) te wisselen of ketting niet te wisselen en alles op te rijden.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door kevx »

1000km en al doortrappen? Ik zou es een wattagemeter aanschaffen dan:D

Ik meet nooit de rek vd 2 kettingen, wissel ong om de 200km. Af en toe wissel ik van voorblad en rijdt tot alles versleten is--> tot de cassette doortrapt.

Heb pas een nieuwe gestoken. Benieuwd of deze ook 8000km meekan...
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door Enfant terrible »

Enfant terrible schreef:Ik rijd nu bijna 6 jaar met 1x11 X01. Mijn derailleur begint wat speling te vertonen.
Ik rijd altijd minstens 2 jaar met 1 casette en 2 kettingen, wat neerkomt op +/- 5000Km. Ik ben dus zeer tevreden met X01 geweest.
Ik moet één en ander rechtzetten. Mijn probleem was niet speling op de derailleur, maar het achterplaatje van de pulleys die een
duw gekregen had. Terug dichtgenepen met een tang. Apparaat werkt terug als nieuw.

PS : met mijn eerste ketting reed ik 1390 km alvorens een 2e aan te schaffen op dan af te wisselen. Ik heb na dit aantal km
geen problemen gehad met die 2e ketting op de tandwielen.
Ik denk ook dat de gebruikte olie en de manier van onderhouden van de ketting er veel aan doet. Ik gebruik nooit of te nooit ontvetter.
Steeds ketting schoonmaken met een stuk oude handdoek en opnieuw smeren. Persoonlijk gebruik ik BIKE7.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

kevx schreef:1000km en al doortrappen? Ik zou es een wattagemeter aanschaffen dan:D

Ik meet nooit de rek vd 2 kettingen, wissel ong om de 200km. Af en toe wissel ik van voorblad en rijdt tot alles versleten is--> tot de cassette doortrapt.

Heb pas een nieuwe gestoken. Benieuwd of deze ook 8000km meekan...
Vermoedelijk kan ik redelijk wat(t) trappen want als het moeilijk wordt kan ik kortstondig wel redelijk gas geven met mn 90kg+ op de fiets. Nochtans ben ik zeker niet de snelste van de pak en wordt elke VTT wel eens voorbij gestoken maar vermoedelijk ben ik wel bij de zwaarste voor dat tempo want die 'pluimpjes' kunnen soms 2 keer in mij :lol:
...maar al is de conclusie dat ik redelijk wat(t) kan trappen, een oplossing zal zich wss niet aanbieden want voor 'zeer duurzaam' maken ze allemaal reclame.

Trouwens, op vlak van wattage trappen, weet iemand als dit bij één of andere sporttest kan gemeten worden? Wat is veel? Piekvermogens, gemiddeldes?....mss iets voor een ander categorie op dit forum.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

somerse schreef:Ik zit nu met dezelfde cassette en ketting aan 3500km. Ketting is inderdaad wel uitgerokken maar ik rijd nu door tot de cassette versleten is. Op de grote wielen valt de ketting niet meer zo mooi over de tandjes, maar die worden toch zelden gebruikt.
Een nieuwe ketting geprobeerd en die trapte inderdaad door.
Boodschap lijkt me frequent (om 300 km) te wisselen of ketting niet te wisselen en alles op te rijden.
Hou ik in gedachten!
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door theguy »

Ik heb net de Sunrace variant (MZ90) van de NX eagle erop gezet (en dus een andere body gestoken).
Het is nu van de regen in de drop.
Voorheen kreeg ik de versnellingen perfect afgeregeld en met die Sunrace is deze niet goed te krijgen. Aan de shifter: Te veel aanspannen en de ketting wil niet van de op één na kleinste versnelling naar beneden schakelen en iets minder aanspannen is niet deftig kunnen verkleinen van de 4e of 5e kroon naar boven. De cassette lijkt me een stukje smaller dan de oorspronkelijke breedte van die GX cassette (werd bevestigd door gebruikersbeoordeling op Mantel) en daardoor is deze onmogelijk deftig af te regelen. Ik ben nochtans zeker dat de Sunrace MZ90 dient om te gebruiken in combinatie met een Sram Eagle aandrijflijn.
Dus dit weekend met wat miserie toch gaan rijden maar het wisselen van ketting zal ik testen met een GX cassette (dat is de laatste test want ik ben het; na elke rit; sleutelen en bestellen redelijk beu)
....maar nog altijd niemand die het verschil in duurzaam tss GS en X01 kan bevestigen of ontkennen. Mss is de NX wel de beste want deze wordt door Sram aangeraden voor elektrisch fietsen vanwege duurzaamheid en sterkte. Het is alleen jammer dat die NX cassette en zware blok is.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door Mister No Chaïn »

Cycling tips heeft net een test uit qua kettingen. XX1 en X01 3x de levensduur van GX ...
https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed

Op mijn vorige fiets reed met 2 GX kettingen en na 3500km was de boel eigenlijk behoorlijk op. Tegenwoordig rijd ik met XX1 kettingen en na 3000km ziet alles er nog prima uit eigenlijk.
Het is de laatste 2 jaar ook wel een pak droger geweest als daarvoor dus vergelijken is altijd moeilijk, en tegenwoordig rijd ik ook met wax. Dat scheelt ook wel een pak tov olie.
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door somerse »

Zou de info uit bovenstaand artikel werken met enkel de X01 ketting en een gx cassette? Dat is me niet helemaal duidelijk. De cassette van X01 vind ik wel erg duur.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Bericht door kevx »

@ theguy, ik heb mijn fiets gekocht met gx derallieur en die sunrace cassette.

Schakelde prima... Is de afstand van de derailleur tot de cassette juist?
Plaats reactie