Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Jochen74
Mountainbiker
Berichten: 170
Lid geworden op: za 07 sep 2013 08:18
Rijdt met: Flanders Peak/Scott Addict

Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door Jochen74 »

Deze winter zal ik wat beginnen met duurtraining, gezien ik regelmatig lees dat je dat in de zomer veel kan helpen bij langere ritten in het veld.
Ik heb een Orbea Laufy waar ik veel plezier aan beleef, en ook een Specialized Turbo Levo.
Ik zou duurtrainingen van rond de 80km willen inplannen, langer verveelt me.
Ik vraag me af of dit goed is om met de e-mtb te doen, gezien je daarmee je hartslag heel goed kan controleren.
Of is het toch aangeraden dit met een koersfiets te doen? In dat geval zelfs liever een fitnessfiets, want een koersstuur ligt me niet.
Wie heeft de deskundige uitleg? :-D
Indien van belang (maar ik denk het niet), ik rij enkel met flat pedals.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door julie »

kan met beiden, maar ik denk dat je meer plezier gaat beleven aan je e-mtb want dan kun je ook gewoon technische trails e.d. rijden. Persoonlijk vind ik de koersfiets oersaai.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door spaghetti_2 »

Vanuit het trainingsperspectief maakt het niet uit met welke fiets je rijdt. Wat van belang is zijn de wattages (maw welke zones) die je trapt en voor hoe lang. Om je duurvermogen in de winter te trainen kan je dus best veel uurtjes wegtrappen in Z1, de zone van je vetverbranding.
Gebruikersavatar
k03n
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 28 mar 2012 16:05
Rijdt met: Scott Scale - Canyon Inflite

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door k03n »

Veel hangt af van het terrein natuurlijk...
Koop u een road-plus bike, zoals deze bijvoorbeeld: https://www.genesisbikes.co.uk/bike/fugio-20" onclick="window.open(this.href);return false;, ideaal voor uw 80k ritten, op mixed terrein.
spaghetti_2 schreef:Vanuit het trainingsperspectief maakt het niet uit met welke fiets je rijdt. Wat van belang is zijn de wattages (maw welke zones) die je trapt en voor hoe lang. Om je duurvermogen in de winter te trainen kan je dus best veel uurtjes wegtrappen in Z1, de zone van je vetverbranding.
Duurtraining doe je in zone 2, en daar verbrand je nog meer dan vet genoeg. Ook sowieso wat intervallekes doen of je gaat in een te diepe winterslaap :-D
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door spaghetti_2 »

't is maar hoe je de zones benoemt :) jouw 'Zone 1' is waarschijnlijk mijn 'Zone H', en dus jouw Z2 is mijn Z1 :wink:
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door Aeromax »

voordeel van de e-bike is dat hij in heuvelachtig gebied alles toch wat 'afvlakt' en je dus minder gaat pieken in je hartslag hetgeen de DUURtraining 'beter' zal maken
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Duurtraining op e-mtb of toch koersfiets?

Bericht door dirkdierickx »

indoor-trainer met zwift (of andere app), als het om te trainen is ga je niet veel beter vinden.
heel handig tijdens deze maanden met korte en natte/koude dagen.
Plaats reactie