Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Nog een bijkomend vraagje en dan weet ik waarschijnlijk genoeg om mijn zoektocht verder te zetten.
De maat van fiets waar ik voor kan gaan.
Je rade mij een large aan voor een persoon van 1m82 (dit is mijn grote) maar ik kom veel maat medium tegen op 2 de hands.
Ik heb onlangs vernomen dat de geschikte maat ook nog qua merk kan verschillen.
Zo zou bij trek wel een mediun geschikt zijn voor een persoon van mijn grote ???
Mijn binnenbeenmaat is beenlengte 87 cm.
Zijn dit fabeltjes ? Of welke zijn zo de merken bij welke die framemaat anders kan zijn.
Laatst gewijzigd door jurgen stich op ma 12 aug 2019 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door theguy »

jurgen stich schreef:Nog een bijkomend vraagje en dan weet ik waarschijnlijk genoeg om mijn zoektocht verder te zetten.
De maat van fiets waar ik voor kan gaan.
Je rade mij een large aan voor een persoon van 1m82 (dit is mijn grote) maar ik kom veel maat medium tegen op 2 de hands.
Ik heb onlangs vernomen dat de geschikte maat ook nog qua merk kan verschillen.
Zo zou bij trek wel een mediun geschikt zijn voor een persoon van mijn grote ???
Mijn binnenbeenmaat is beenlengte 83 cm.
Zijn dit fabeltjes ? Of welke zijn zo de merken bij welke die framemaat anders kan zijn.
Idd het is mogelijk dat een medium ook nog goed zou zijn voor U maar dat is idd een beetje merkgebonden. Over het algemeen, als u met uw lichaamslengte niet ver van de grens zit wordt de kleine maat aangeraden om een meer 'sportievere' houding te hebben. D.w.z. meer gebogen (om voldoende afstand tss zadel en stuur te krijgen) maar ook meer kracht om bvb te klimmen. Dat is wel niet voor de tere ruggen en ook niet niet als je marathon wil rijden. Mijn fiets is een 19". Ik ben, als ik me niet vergis ook voor de 'sportieve' optie gegaan (kheb eerst een 19" cube getest bij iemand anders). Ik had een zadelpen met 2cm backseat. De stuurpen heb ik helemaal onderaan gestoken en omgedraaid (dus hoek 6 graden naar beneden) want ik heb nogal een lang bovenlichaam en lange armen. Ik heb nu een dropper seat zonder backseat en ik heb een stuurpen gestoken die 2cm langer is (12cm i.p.v. 10cm). Dus vooral eens testen als je afstand tussen zadel en stuur nog kan aanpassen naar jouw (comfortabel) gevoel. Als het stuur te dicht staat zal je voelen dat je met je polsen op je stuur ligt (of zelfs verder).
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door theguy »

....en crankarmlengte is mss ook iets om mee rekening te houden. De veelgebruikte lengtes zijn 170mm, 175mm & 180mm. Ik heb zelf 175mm maar ik weet eigenlijk niet welke het meest geschikt is voor mij. Het heeft vooral te maken met de binnenbeenlengte en hoe groter deze lengte, hoe langer de crankarm.
en om erop terug te keren:
Je kan dit bvb bereken op https://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm.
Er zijn genoeg websites om dit te berekenen (wel 'mtb' kiezen) en de framegrootte in cm kan je ook zelf meten als je een frame op het oog hebt. De framegrootte is de afstand van het midden van de trapas tot het midden van het kruispunt met de horizontale buis (dus niet verticaal gemeten maar langs het zadelbuisgedeelte van het frame gemeten).
Ik het net voor mezelf eens gemeten met binnenbeenlengte 81cm en ik kom uit aan een frame van bijna 19". Op andere websites zie ik dan voor mijn lengte weer een frame van eerder 20" of meer.
Dus voor jouw binnenbeenlengte van 87cm zal je het beoogde frame eens moeten opmeten.

Edit: formule klopt niet op die website dus heb ik deze gewist!
Laatst gewijzigd door theguy op di 13 aug 2019 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Wederom bedank voor de info
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Ik blijf maar komen met mijn vragen.
Als zich een buitenkansje zou voordoen en ik bijvoorbeeld toch een fully zou vinden met het goede materiaal er op wat is dan uiteindelijk de beste optie ?
Een hardtail waar ik nu vooral heb voor gezocht of toch een fully.
Momenteel rij ik dus vooral cros country en mijnterrils hier in de omgeving van genk maar ik zie mij ook nog wel evolueren naar wat meer gedurfder werk.
Als ik dan bijvoorbeeld de beelden kijk van het mtb kampioenschap zie ik dat de winnende dame ook op hardtails rijden op dit toch wel ruig parcour ? Of zie ik dit verkeerd ?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door dirkdierickx »

ik vind een fs zowiezo fijner rijden, ook als het een niet zo ruig parcours is, je kan ook (bijna) altijd de achtervering 'locken' voor ritten of momenten waar je die niet nodig hebt.
hoe goed je skills zijn weet ik natuurlijk niet, maar je moet jezelf ook niet direct gaan vergelijken met pro's die met eender welke fiets waarschijnlijk altijd beter zullen rijden dan wat wij kunnen.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Nog wat bijkomende vragen voor wie mij kan helpen.
Ik kreeg via mijn werkgever te horen dat ze met cyclis gaan samen werken (fietsleasing).
Nu weet ik nog niet de concrete voorwaarde maar dit veranderd natuurlijk mijn zoektocht naar een nieuwe mtb.
Ik polste al eens bij de lokale fietshandel (bollen).
Aldaar verkopen ze trek en zij rade de nieuwe supercaliber aan als de beste optie binnen een bepaalde prijscattegorie.
Verder zou dit dus de voordelen van hardtail en fully combineren.
Heeft iemand híer meer kennis van ?
Of wat raden jullie aan ?
Of misschien een ander merk voorlopig zal ik zeggen prijscategorie 1200 a 1500 €
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door Luhmann »

Als je via de fietsleasing gaat ben je wel afhankelijk van de fietsenwinkels in de buurt die aangesloten zijn bij deze specifieke formule. En dus van de merken die door deze winkels aangeboden worden. Ze staan op de cyclis website dus 'k zou gewoon daar al eens mijn licht gaan opsteken.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Ik ken de winkels in de buurt al via cyclis
Maar ben dus vooral geïnteresseerd in wat jullie van die trek supercaliber vinden en tegenover andere merken zoals scot,cube,enz.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door rasmazzer »

jurgen stich schreef:Ik ken de winkels in de buurt al via cyclis
Maar ben dus vooral geïnteresseerd in wat jullie van die trek supercaliber vinden en tegenover andere merken zoals scot,cube,enz.
Die Trek Supercaliber is echt gemaakt voor de XC WC UCI rijders om ze een FS voor te schotelen die aanvoelt als een HT tijdens het klimmen, maar toch comfortabeler (lees: sneller) afdaalt dan een HT.
Ze zijn momenteel verkrijgbaar, maar ik zie maar weinig gebruikers-reviews verschijnen. Is ook nog een stuk duurder dan het topsegment FS (Scott Spark, Spec Epic, Cannondale Scalpel, Anthem, Top Fuel...). Met 5k heb je gewoon een duur kader met zeer matige afmontage.

Ik vermoed dat de andere merken niet direct gaan volgen, maar ja je weet nooit.

Met een budget van € 1200-1500 zou ik persoonlijk zelf niet meer kijken naar de FS bikes, maar mij echt houden aan een goede HT te vinden. FS fietst absoluut comfortabeler, maar er zijn buiten de Alpen niet veel tracks waar je met een HT niet af kunt rijden. Ik spreek dan over Cross Country en geen Enduro of zwarte trails ;).

Met 1200-1500k zou ik ook kijken naar Alu ipv Carbon: Cube (LTD of Reaction), eventueel nieuwe Alma, Canyon... Of 2e hands eventueel een Carbon HT.
Plaats reactie