Sunrace cassette probleem

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Sunrace cassette probleem

Bericht door kevx »

Zit te prossen met het afregelen van een 12sp slx achterderailleur icm een 12sp sunrace cassette en 12 sp slx ketting.

Probleemloos schakelen van 11t naar 50t.

50t naar 42t perfect. 42t naar 36t lukt niet. Verder opschakelen ook perfect.

Als ik de derailleur bijregel dat hij wel van 42t naar 36t schakelt, dan neemt hij andere tandwielen niet zoals het moet zijn of ketting valt 2 of 3 tandwielen naar beneden vanaf de 42t.

Nu is me opgevallen dat de 50t en 42 dikkere tandwielen zijn dan de rest. Zou dit er iets mee te maken hebben? Of is de cassette niet Shimano compatibel? Toch raar dat al de andere tandwielen wel vlot schakelen?

Heb eerst met die cassette icm een gx derailleur gereden en toen schakelde alles perfect.
Drinoow
Mountainbiker
Berichten: 108
Lid geworden op: za 01 sep 2007 13:23
Rijdt met: Trek Topfuel 9.9 SSL, Madone 6.9SSL, Lynksey pro 29

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door Drinoow »

Ondertussen derailleur hanger misschien niet meer recht?
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door kevx »

Die heeft vroeger al wel eens een tik gekregen ja maar heb hem terug kunnen rechten.. Daar heb ik eerst naar gekeken.

Denk ook dat als dat het probleem is dat er meer dan 1 tandwiel niet goed meer schakelt. Hij schakelt echt perfect, enkel v 42t naar 36t niet.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door De Wreter »

afstand derailleurwieltjes tot cassette ok ?
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door [DHB]KweNi »

Er zit een verschil in de spacing tussen SRAM en Shimano.
--> https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=152690" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus als uw Sunrace cassette voor SRAM gemaakt is, dan zal hij niet optimaal werken met een Shimano shifter.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door kevx »

De Wreter schreef:afstand derailleurwieltjes tot cassette ok ?
Jep, afstand is zo'n 5 a 6mm
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door kevx »

[DHB]KweNi schreef:Er zit een verschil in de spacing tussen SRAM en Shimano.
--> https://weightweenies.starbike.com/foru ... p?t=152690" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus als uw Sunrace cassette voor SRAM gemaakt is, dan zal hij niet optimaal werken met een Shimano shifter.
Da kan het wel es zijn...

2e filmpje is wel herkenbaar.Thanks voor deze info!
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door theguy »

Ik rij met Sram GX eagle derailleur en GX shifter en ik heb net hetzelfde probleem. Mijn MZ90 cassette heb ik na 1 rit al aan de kant gesmeten wegens te veel problemen met het schakelen (vooral in slijkerige omstandigheden). Zie mijn andere posts in 'Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?'. M.a.w. ik heb al m'n buik bol van Sunrace!...en even extra meegeven dat na het verwisselen van cassette, terug naar een GX, het probleem onmiddellijk van de baan was.
eatsleepcrashrepeat
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 17 feb 2019 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex 8 27.5, Kona Wo, the Shred Sled

Re: Sunrace cassette probleem

Bericht door eatsleepcrashrepeat »

Sunrace heeft een specifieke cassette voor Shimano 12speed, de 903. Werkt perfect hier. Op de fatbike gx eagle met sunrace cassette, ook geen problemen. Heb wel hetzelfde voorgehad met de gx, schakelde niet meer terug van de 42 naar de 36, moest 2 keer afschakelen en dan een keer weer opschakelen. Na lang zoeken uitgekomen op de shifter die vervuild was waardoor die niet meer perfect terugkeerde bij het afschakelen. Nieuwe schifter loste het probleem op voor mij. Gx shifter is wel niet goed afgedicht aan de onderkant waardoor vuil erin kan...
Plaats reactie