Waterdichte handschoenen

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Plaats reactie
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Waterdichte handschoenen

Bericht door Mark72 »

Het ***weer komt er weer aan, en ik ben nog altijd op zoek naar goede waterdichte handschoenen. Ik heb er al eens gekocht van gripgrab en nog een ander merk, maar meer dan waterafstotend waren ze niet. Bij gewone regen werden ze al snel een spons. En goedkoop waren ze toch niet.
Heeft er iemand positieve ervaringen met een bepaald model?
Gebruikersavatar
Thomas Van Gorp
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 21:57
Rijdt met: Kona unit en Rocky mountain vertex

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door Thomas Van Gorp »

Ik ben zelf heel tevreden over neopreen handschoenen (van bbb), je krijgt er wel snel zweethanden in doordat ze echt waterdicht zijn maar je handen blijven wel lekker warm!
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door Flip FSR »

In de 34 jaar dat ik fiets kan ik maar 1 merk noemen dat mij nooit inde steek gelaten heeft als het om waterdichtheid gaat.
Sealskinz! Kost wat, maar dan ben je ook jaren gesteld.
https://www.sealskinz.com/gloves/+waterproof" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door spaghetti_2 »

Thomas Van Gorp schreef:Ik ben zelf heel tevreden over neopreen handschoenen (van bbb), je krijgt er wel snel zweethanden in doordat ze echt waterdicht zijn maar je handen blijven wel lekker warm!
Neopreen is toch duikersstof en dus niet waterdicht? Ze hebben gewoon een isolerend effect door het water dat ze opzuigen. Zonder water hebben ze geen (of weinig) isolerend effect en dat vind ik dan ook het grote nadeel van neopreen. Wanneer de stof niet nat is dan laat het redelijk vlot wind door. Ik heb al zeer koude handen gehad in neopreen handschoenen.

Ik volg dit even want ik heb ook vaak last van koude handen in de regen, in die mate dat remmen en schakelen niet enkel pijnlijk maar soms ook quasi onmogelijk wordt. Dit heb ik het hele jaar door, ook in de zomer in de Alpen en in de lente in de Ardennen. Hoeven dus geen winterhandschoenen te zijn voor mij, gewoon waterdichte.
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door Mark72 »

Ik heb de sealskinz cold weather en de all weather waterproof mtb besteld. Zodra ik ze deftig heb kunnen testen post ik wel een update.
Gebruikersavatar
Thomas Van Gorp
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 21:57
Rijdt met: Kona unit en Rocky mountain vertex

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door Thomas Van Gorp »

spaghetti_2 schreef:
Thomas Van Gorp schreef:Ik ben zelf heel tevreden over neopreen handschoenen (van bbb), je krijgt er wel snel zweethanden in doordat ze echt waterdicht zijn maar je handen blijven wel lekker warm!
Neopreen is toch duikersstof en dus niet waterdicht? Ze hebben gewoon een isolerend effect door het water dat ze opzuigen. Zonder water hebben ze geen (of weinig) isolerend effect en dat vind ik dan ook het grote nadeel van neopreen. Wanneer de stof niet nat is dan laat het redelijk vlot wind door. Ik heb al zeer koude handen gehad in neopreen handschoenen.

Ik volg dit even want ik heb ook vaak last van koude handen in de regen, in die mate dat remmen en schakelen niet enkel pijnlijk maar soms ook quasi onmogelijk wordt. Dit heb ik het hele jaar door, ook in de zomer in de Alpen en in de lente in de Ardennen. Hoeven dus geen winterhandschoenen te zijn voor mij, gewoon waterdichte.
Met de bbb neopreen handschoenen nooit koude handen gehad. Nu heb ik er van castelli denk ik, daar heb ik de eerste 15min koude handen in en daarna nietmeer...

In de lente/herfst draag ik gewoon latex handschoenen (zoals dokters, tandartsen,...) onder mijn zomerhandschoenen en dit werkt perfect. Op die manier behoud je ook een goede controle over remmen en shifters, dat is bij die dikke neopreen handschoenen ook wat minder...
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Waterdichte handschoenen

Bericht door Luhmann »

+1 voor de truuk met de latex handschoenen. je krijgt er wel oma handjes van maar het isoleert wél heel goed. ik doe dit als tweede handschoen bij echte vries tochten of langere tochten in de koude. het werkt omdat een groot deel van de warmte via je huid ontsnapt via zweten. De latex handschoenen houden het vocht vast waardoor je geen/weinig warmte verliest maar je dus wel klamme, gerimpelde handen hebt op het einde van de rit.

trouwens, ook zo weinig mogelijk je handschoenen aan/uit doen tijdens het rijden (bv. bevoorrading etc) je moet immers steeds ook je handschoen opnieuw op de juiste temperatuur brengen.
Plaats reactie