Steek er 28mm racebanden op en trek men spandex aan, 33mm om door het zoniënwoud te scheuren en 38mm om te chillen als "gravel" bike en woon-werk. Multifunctionaliteit ten top!
![(o)](./images/smilies/icon_cheers.gif)
Had ik ook al zitten aan denken, maar het verzet van de gravelbikes is niet altijd geschikt om continue op de baan te rijden, of in een correcte cadans te blijven rijden. De meeste gravelbikes die mij interesseren zijn allemaal met 1 tandwiel vooraan.k03n schreef:Recent een Inflite van Canyon gekocht om mijn koersfiets te vervangen, niet de MTB, duh!! Ben er zéér tevreden van.
Heb je voor ieder bandbreedte een ander wielset of leg je telkens andere banden op? Lijkt mij niet echt praktisch, soms denk ik 's avonds, ga morgen dit rijden en 's anderdaags heb ik dan meer zin om dit te rijden...k03n schreef:Steek er 28mm racebanden op en trek men spandex aan, 33mm om door het zoniënwoud te scheuren en 38mm om te chillen als "gravel" bike en woon-werk. Multifunctionaliteit ten top!.
Heb er lang over gedaan om te beslissen want mijn hart lag ook eerder bij een "echte" gravel bike met 1x zoals bijvoorbeeld de Bombtrack Hook of Kona Sutra. Ook paar keer met een Orbea Terra gereden met Force 1 op, was perfect. Maar voor ook op de baan mee te kunnen was 2x echt wel nodig. En crossverzet is voor mij perfect...Had ik ook al zitten aan denken, maar het verzet van de gravelbikes is niet altijd geschikt om continue op de baan te rijden, of in een correcte cadans te blijven rijden. De meeste gravelbikes die mij interesseren zijn allemaal met 1 tandwiel vooraan.
Voorlopig wissel ik, maar dat is eerder met periodes bij mijHeb je voor ieder bandbreedte een ander wielset of leg je telkens andere banden op? Lijkt mij niet echt praktisch, soms denk ik 's avonds, ga morgen dit rijden en 's anderdaags heb ik dan meer zin om dit te rijden...
Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.KWBiker schreef:RigolleM, ik ben benieuwd waar naar je aan het kijken bent.
Sommige fietsmerken zweren bij 1x, waar SRAM lang promotie voor voerde, maar nu lees je toch al het volgende bij de gravel eTAP :"Not content to only smooth out the gearing progression at the cassette, we developed new 2x chainrings built around a 13-tooth difference between them, rather than the 16-tooth difference traditional 2x drivetrains had. Put simply, it’s the wide range, close-ratio, 2x drivetrain with chain security that serious gravel riders have been dreaming about."
Sram heeft het na Shimano toch terug door dat 2x niet dood is, en op een gravel aan te raden is.
Orbea Terra heeft met Myo (= personaliseren van je fiets) de mogelijkheid om je fiets 1x of 2x te laten opmaken. Voor 2020 werken ze trouwens met de nieuwe Shimano GRX.k03n schreef:Ook paar keer met een Orbea Terra gereden met Force 1 op, was perfect. Maar voor ook op de baan mee te kunnen was 2x echt wel nodig. En crossverzet is voor mij perfect...
En ondertussen al iets aangeschaft?RigolleM schreef:Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.
Nope, ik zie er "voorlopig" het nut niet van in... Koersvlo is aan vervanging toe en het gaat terug één worden voor 100% op de baan maar dan met iets dikkere banden. Huidige koersvlo is max 25mm banddikte, vanaf 28mm zit ik tegen de rem, maar met schijfremmen is dat euvel weg. De meeste high-end gravelbikes zijn met één kettingblad vooraan, en dat komt niet ten goede qua cadansfrequentie voor de baanritjes. Ik zal dus blijven rijden met de MTB op gravelpaden...Frog 075 schreef:En ondertussen al iets aangeschaft?RigolleM schreef:Cannondale SuperX, BMC Roadmachine, On-One Space Chicken,... om maar iets te zeggen.
Bericht door Real Epic '89 »
Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen of de MTB routes die je op de MTB rijd je nog uitdaging geeft. Vooral de huidige geometrie mode met grote wielen maakt het allemaal veel/te makkelijk.Frog 075 schreef: Ik heb ooit nog met een 26" mtb rond gereden met een vaste vork in het tijdperk van v-brakes, schat zo rond de periode 2000... En toen vond ik dat niet zo super... Is gravelbiken dan vergelijkbaar maar dan nog eens met een krom stuur er op?
Het lijkt me wel iets om comfortabel sneller op de weg te rijden ipv met een mtb of koersvlo en dan af en toe eens een "slagske" te kunnen inslaan, maar ik betwijfel of dat dan lang genoeg ietwat een uitdaging kan blijven om er mee te blijven rijden en niet na 3 maand te verkopen met 200km op de teller![]()