Shimano 11 body met SRAM?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
bulcky
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 19:28
Rijdt met: Wilier 101x

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door bulcky »

Zou een 1x12 van sram passen op een 11 speed shimano body ?
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door bip bip »

bulcky schreef:Zou een 1x12 van sram passen op een 11 speed shimano body ?
enkel de nx eagle cassette , waarvan het kleinste kransje 11 tanden telt, past op een shimano body. De andere versies met een 10-tands kransje passen enkel op een xd body.
Gebruikersavatar
bulcky
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 19:28
Rijdt met: Wilier 101x

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door bulcky »

bip bip schreef:
bulcky schreef:Zou een 1x12 van sram passen op een 11 speed shimano body ?
enkel de nx eagle cassette , waarvan het kleinste kransje 11 tanden telt, past op een shimano body. De andere versies met een 10-tands kransje passen enkel op een xd body.
Dus ik zit nu met een xt 2x11 en zou willen veranderen naar een Eagle 1x12 .
Dan moet er een nieuwe body gestoken worden als ik het goed versta ?
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door bip bip »

niet als je naar de nx eagle overstapt, wel voor de gx eagle, x01 eagle of xx1 eagle . De shimano crank kan je houden en enkel een narrow-wide bladje monteren, dus een sram upgrade kit bestaande uit shifter,achterderrie,cassette en ketting volstaat.
Gebruikersavatar
bulcky
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 19:28
Rijdt met: Wilier 101x

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door bulcky »

bip bip schreef:niet als je naar de nx eagle overstapt, wel voor de gx eagle, x01 eagle of xx1 eagle . De shimano crank kan je houden en enkel een narrow-wide bladje monteren, dus een sram upgrade kit bestaande uit shifter,achterderrie,cassette en ketting volstaat.


Thx voor de uitleg .
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door Bontus »

Omdat ik dacht dat SRAM en Shimano compatibel zouden zijn heb ik mij zelf vorige zomer een SRAM 11s cassette gekocht en kan bevestigen dat dit NIET past op de Shimano body.
Heb dan een tandje er tussenuit gelaten en heb een 11-13 ipv een 11-12-13 op de zwaarste versnellingen. Dus in extremis pas je er gewoon een mouw aan.

Je gaat wel de achterderailleur L en H schroefjes moeten bijstellen want de SRAM cassette komt niet in dezelfde lijn te zitten dan de Shimano, wat ook logisch is gezien het feit dat het niet 100% past.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door theguy »

Bontus schreef:Omdat ik dacht dat SRAM en Shimano compatibel zouden zijn heb ik mij zelf vorige zomer een SRAM 11s cassette gekocht en kan bevestigen dat dit NIET past op de Shimano body.
Heb dan een tandje er tussenuit gelaten en heb een 11-13 ipv een 11-12-13 op de zwaarste versnellingen. Dus in extremis pas je er gewoon een mouw aan.

Je gaat wel de achterderailleur L en H schroefjes moeten bijstellen want de SRAM cassette komt niet in dezelfde lijn te zitten dan de Shimano, wat ook logisch is gezien het feit dat het niet 100% past.
wel de NX Eagle cassette. Dit is een 12x dat past op een Shimano body.
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Shimano 11 body met SRAM?

Bericht door Bontus »

theguy schreef:
Bontus schreef:Omdat ik dacht dat SRAM en Shimano compatibel zouden zijn heb ik mij zelf vorige zomer een SRAM 11s cassette gekocht en kan bevestigen dat dit NIET past op de Shimano body.
Heb dan een tandje er tussenuit gelaten en heb een 11-13 ipv een 11-12-13 op de zwaarste versnellingen. Dus in extremis pas je er gewoon een mouw aan.

Je gaat wel de achterderailleur L en H schroefjes moeten bijstellen want de SRAM cassette komt niet in dezelfde lijn te zitten dan de Shimano, wat ook logisch is gezien het feit dat het niet 100% past.
wel de NX Eagle cassette. Dit is een 12x dat past op een Shimano body.
Dat kan, in mijn geval betreft het een SRAM powerglide 11-36.
Voor de rest wel heel tevreden van die cassette
Plaats reactie