full suspension

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

full suspension

Bericht door johand »

Omdat ik nogal wat last heb van de rug na MTB tochtjes, dacht ik eraan om een full suspension te kopen. Gaat dat minder belastend zijn voor de rug? Zijn die fietsen van Decathlon aan te raden, of hebben jullie betere tips que merk/type?
https://www.decathlon.be/nl/browse/c0-a ... 2zZ1h3l4jd" onclick="window.open(this.href);return false;
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: full suspension

Bericht door Free_ltd »

johand schreef:Omdat ik nogal wat last heb van de rug na MTB tochtjes, dacht ik eraan om een full suspension te kopen. Gaat dat minder belastend zijn voor de rug? Zijn die fietsen van Decathlon aan te raden, of hebben jullie betere tips que merk/type?
https://www.decathlon.be/nl/browse/c0-a ... 2zZ1h3l4jd" onclick="window.open(this.href);return false;
Hangt van uw budget af. Ik persoonlijk zou liever het geld dat ge aan die van de Decathlon wilt geven, er eentje occasie kopen. Een goede instap fully start vanaf €2500 zo ongeveer. Goedkoper zal ook nog wel gaan, maar die €2500 is een richtlijn.

Ik zelf sukkelde in 2015 ook met mijne rug met hernia en artrose. Ik heb toen de overstap gemaakt naar een fully, maar uiteindelijk had ik evenveel last van mijne rug. Ik heb toen een afspraak gemaakt met smartcycling.be voor een opmeting en aanpassing van de fiets. Ge kunt daar een goedkope opmeting doen waar ge in uw geval niets mee zijt. Een professionele dure kan ook, maar zijt ge als amateur ook niets mee. Maar dan de opmeting in geval van kwaaltjes, zoals in mijn geval. Was toen iets van €185 met de normale aanpassingen en aanpassingen waarbij onderdelen moesten vervangen worden, komen daar nog bij. Bij mij is een andere stuurpen gestoken en pedal spacers, waardoor ik ietske boven de €300 zat. Veel geld, maar de beste investering ooit voor mij.

Voorheen moest ik na een rit van 45 à 50km de hele zondag namiddag met pijn in de rug op de zetel liggen. Na de aanpassingen merkte ik meteen na de eerste rit het verschil. Ik kon gewoon in de namiddag nog eens met mijn gezin gaan fietsen.

Dus het kan perfect mogelijk zijn dat met aanpassingen aan uwe hardtail de rugproblemen ook verminderd kunnen worden. Zal afhangen van welke last ge precies hebt.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: full suspension

Bericht door dirkdierickx »

zoals hierboven vermeld is de oorzaak waarschijnlijk eerder te zoeken in de instellingen van je fiets, een goeie bikefit is zeker aan te raden als je uren en uren op de fiets zit.
rij je met een rugzak waar redelijk wat gewicht in zit? dit kan ook oorzaak zijn van rugpijn tijdens fietsen.
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Re: full suspension

Bericht door Terrilpatser »

Het is het moment om een occasie Scott Spark te kopen van 2019. Half het land wil nu van hun 2019 model af omdat ze de nieuwe pas gekocht hebben. Een RC 900 aan -2000€ moet zeker te vinden zijn...

Verder scoren de fullys van Decathlon niet slecht in reviews, en ze zijn zeker niet te duur.
Hou echter rekening dat het een huismerk is, dus als je hem na een jaar wil wegdoen krijg je er veel minder voor terug.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: full suspension

Bericht door waarnaartoe »

Verder scoren de fullys van Decathlon niet slecht in reviews
Een review wordt meestal geschreven als het product nieuw is... maar eigenlijk zou men na een jaar nog eens een mening moeten geven.

Ik zou ook voor een goeie fully tweedehands gaan zoals reeds aangegeven.
Plaats reactie