fiets voelt zo traag

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Terrilpatser
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: di 03 aug 2010 10:49
Rijdt met: Rockrider XC100s

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Terrilpatser »

Rij zelf met een Top Fuel 8 2018 en kan op de tussenstukken behoorlijk de snelheid houden. Hier zijn echter aanpassingen voor nodig:
- Standaard Duster Elite wielen +2200 kg eraf smijten voor een lichter model
- Demper locken, laat je deze openstaan dan verlies je energie door de verende beweging
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Beny »

dirkdierickx schreef:Weet niet welke banden je op je HT hebt, maar het zijn miscchien 2.0? vgl met de 2.2+ op de trek. je zou je nog verschieten hoeveel extra weerstand dit geeft op de weg (offroad is dat natuurlijk geweldig).
Als je een 1x hebt kan het zijn dat misschien je topsnelheid ook wat inboet.
Bredere banden hebben bij gelijke druk minder rolweerstand
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door chrisper »

Beny schreef:
dirkdierickx schreef:Weet niet welke banden je op je HT hebt, maar het zijn miscchien 2.0? vgl met de 2.2+ op de trek. je zou je nog verschieten hoeveel extra weerstand dit geeft op de weg (offroad is dat natuurlijk geweldig).
Als je een 1x hebt kan het zijn dat misschien je topsnelheid ook wat inboet.
Bredere banden hebben bij gelijke druk minder rolweerstand

toch enkel off-road? ik denk niet dat dit bij asfalt opgaat, of heb ik het mis
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Beny »

chrisper schreef:
Beny schreef:
dirkdierickx schreef:Weet niet welke banden je op je HT hebt, maar het zijn miscchien 2.0? vgl met de 2.2+ op de trek. je zou je nog verschieten hoeveel extra weerstand dit geeft op de weg (offroad is dat natuurlijk geweldig).
Als je een 1x hebt kan het zijn dat misschien je topsnelheid ook wat inboet.
Bredere banden hebben bij gelijke druk minder rolweerstand

toch enkel off-road? ik denk niet dat dit bij asfalt opgaat, of heb ik het mis
Ook op asfalt, maar natuurlijk met zelfde luchtdruk
Niet te vergelijken met baanbandjes waar 8 of 9 bar op zit
Race bandjes zijn smal opdat je zulke hoge druk zouden aankunnen, en die hoge druk zorgt voor veel minder vervorming en bijgevolg minder rolweerstand

Bij een bredere mtb band tov een smalle, bij zelfde druk, heb je meer vervorming van de band in de breedte ipv in de rijrichting van de band
Het is namelijk de vervorming in de rijrichting van de band die voor hogere rolweerstand zorgt
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Mister No Chaïn »

Op de weg is het verschil tussen 23 en 28mm ongeveer 1 watt, dit verschil zal toenemen naar gelang het wegdek slechter wordt. Dus ja, op dat vlak: wider is better.
Evenwel kan je tot 10 watt verliezen door een te brede band op een smalle velg te zetten. Je velg zou 105% van de breedte van je band moeten bedragen, hoeveel mensen met 28mm rijden er rond met velgen van 30mm breed? Inderdaad, quasi niemand. Wat ze winnen aan wattage vergooien ze dubbel en dik aan aerodynamica.
Gebruikersavatar
ladaribl
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 09 jun 2018 22:49
Rijdt met: Trek 8000(oud) / Stevens Sonora ES DI2(nieuw)

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door ladaribl »

Is een fully niet gemaakt voor lange afstanden? Misschien ook om de verzuring in het lichaam zolang mogelijk uit te stellen...
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door JWP »

- Is de fiets technisch goed in orde? (blijven wielen lang vrijdraaien als je ze spint? Veel weerstand in de aandrijving? (pedalen eens in de andere richting laten draaien en dan kan je al iets zien, druk in de shock juist? shock goied afgesteld (reboudn etc ))

- Kijk ook eens naar je traptechniek. Stompen vs mooie cirkels? (heeft veel invloed op pedal-bob)

- Zoals al gezegd; een lichte wielset doet wonderen, zelfs als je fiets in totaal ook aan de zware kant is. Mijn wielset komt rond de 1480gr uit en dat zijn simpele DT Swiss hubs met Nextie carbon velgen. Niet eens zo duur.

- Aan bandenkeuze kan het niet liggen, maar inderdaad dubbelchecken dat je druk wel ok is.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Flip FSR »

ladaribl schreef:Is een fully niet gemaakt voor lange afstanden? Misschien ook om de verzuring in het lichaam zolang mogelijk uit te stellen...
Comfortabeler op lange afstanden. Maar met verzuring heeft het niet veel te maken, da's een gevolg van te weinig training :wink:

Als ik de topicstarter zijn verhaal lees is het de pompende vering die hem stoort. Als je een fully hebt met relatief zachte vering (Trail/enduro/DH) dan kan je dit niet volledig uitsluiten. Het enige dat je kan doen is de vering zo hard mogelijk zetten zonder teveel in te boeten op comfort off-road. Of je zou vering moeten hebben die het toelaat om volledig te locken met een hendel (of brainsysteem bij Speci)

Om een voorbeeld te geven: Ik heb een Scott Spark RC met 3 veerstanden; open, traction en volledig dicht. Werkt perfect, eens op het asfalt zet ik hem dicht en hij pompt niks. Maar dat systeem is er dan ook naar ontwikkeld.
Ik heb ook een enduro MTB, daar zijn de drie standen Soft, Medium en Hard. Maar hoe goed ik de vering ook afstel op mijn gewicht en naar mijn goesting, in de "hard" stand blijft hij pompen, en op asfalt voel je dat enorm waardoor hij een traktor lijkt die niet vooruit wil. Is ook logisch, omdat hij niet 100% dicht kan gezet worden. En een Enduro bike dat ook niet nodig heeft.

Om maar te zeggen: Er is een MTB voor elk doel, de ene vering is de andere niet en een MTB die op elke ondergrond perfect is bestaat niet.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door Fluffy »

Horses for courses... het lijkt mij logisch dat 2 verschillende fietsen elk op hun terrein het beste naar voor komen. Met mijn 27.5 Spectral ben ik sneller in Malmedy. Met mijn 29 Fourstroke sneller in Ravels. Wat ben je met meerdere fietsen die op hetzelfde terrein even snel zijn? Dan kan je het beter bij 1 fiets houden.
meb__
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 01 feb 2013 11:51

Re: fiets voelt zo traag

Bericht door meb__ »

Ik heb de trek ondertussen ingeruild voor een canyon exceed. En voor mijn manier van fietsen en parcours is dat toch wel een betere fiets. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Voor mij is het vooral het gevoel van het stijve bracket die ik als erg prettig ervaar. Het "peddelen" op hoge cadans en toch meters maken lukt gewoon met veel minder moeite.

Al bij al toch een teleurstelling geweest die trek. Moraal van het verhaal is nooit een fiets kopen op basis van (positieve) reviews maar gaan test rijden.
Plaats reactie