Orbea Oiz TR 2019

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Jumping Jack »

Kun je jouw bevindingen eens posten rasmazzer? Ik zit ook naar de Oiz te loeren voor mijn eerste fully...
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Jumping Jack schreef:Kun je jouw bevindingen eens posten rasmazzer? Ik zit ook naar de Oiz te loeren voor mijn eerste fully...
Testritje is zeer goed meegevallen. Was ook een van de eerste keren dat ik op een fully rondreed. Heb enkel een redelijk vlak toertje met toch wel wat singletracks in een bos kunnen doen ermee. Rijden met een achtervering brengt veel meer comfort met zich mee. Op asfalt met de lockout aan is de fiets enorm stevig en voel je quasi amper nog vering. Dan rijdt hij echt als een hardtail. In de veldwegen brengt de achtervering het comfort dat ik eigenlijk zocht. Is veel aangenamer fietsen vanuit het zadel. In de bossen heeft de fiets ook enorm veel tractie. In bochten, op wortels, bladerendek etc is duidelijk voelbaar dat je minder moet werken op de fiets om mooi de bocht in te sturen. Je zou zeker dus eens een testritje moeten kunnen maken met een XC fully. Bij mij was de ervaring alleszins zeer positief.

De OIZ zelf is een zeer mooi afgewerkte fiets. Kabels mooi weggewerkt, mooi frame, vedergewicht. De Lock-out doet het uitstekend en is gemakkelijk te bedienen. De 1X12 speed rijdt ook heel vlot. Heb het bereik eens getest en dat komt wel goed in mijn regio met 34T vooraan. Voor de Ardennen zou ik wel een 30T aanschaffen.
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Heb bij SABMA nagevraagd of de 2019 en 2020 demper en vork werken met de squidlock 3-positions.

Dit is hun antwoord:
Ik zie dat de demper en vork beide in Push-to-Unlock staan. Dit bedoelt dat ze maar twee standen hebben (open en dicht).

Het is mogelijk om beide om te bouwen naar een 3 standen Push-To-Lock systeem maar volgens ons werk het 2 standen systeem veel beter. Daarom gaat Fox ook meer en meer naar een 2 standen Push-To-Unlock over.


Beetje vreemd dat Orbea afkomt met eigen ontwikkelde lock-out "Squidlock" met 3 posities als hun stock vork en shock dit niet eens standaard ondersteunen...
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door poeperman »

push to unlock is wel de meest onzinnige shit ever. Je kan de hendel niet verwijderen, en als je ergens bovenaan een heuvel kabelbreuk hebt mag je star naar beneden. Good luck.

Het enige dat ik haat aan mijn Lux
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Heb mijn nieuwe mtb toegekregen! Had de TR-versie besteld. Lang getwijfeld tussen de XC en de TR, maar paar reviews en babbeltje met fietswinkel hebben mij dan toch doen kiezen voor de TR. De XC heb ik wel kunnen testen.

Weegt inderdaad wel iets zwaarder dan de XC. Denk een kilootje erbij. Heb al direct de wielen tubeless gemaakt, iets zwaarder banden laten zitten (Forekaster + Ardent Race).

Voor de eerste keer Invisiframe bescherming op frame geplakt. Zoals alles dat geduld en behendigheid vraagt, wil je paar keer de kader naar de andere kant van de woonkamer smijten, maar al bij al ben ik enorm verrast van hoe "invisible" de protectie is. De stukken zijn ook perfect gepast op de frame. Zelf met een vel helitape dit zelf doen is quasi onmogelijk om zo'n goed resultaat te bekomen. Kan goed zijn dat ik binnen 10 ritten den boel al zie loskomen, maar voorlopig ben ik fan.

Enkel nog maar een plat (circa 100hm) Bloso tochtje gedaan in de buurt. Wel zo'n rit waarvan de helft langs traktorwegen en dan valt het comfortverschil tussen HT en Fully echt wel op. Ik heb een natuurlijke degout ontwikkeld voor traktorwegen, maar met een achtervering is dit toch een stuk minder lastig om snelheid te houden. Eens op asfalt zet je best lock-out aan (of af gezien het een push-to-unlock is) en dan is de fiets ongelofelijk star en fiets hij als een HT. Voor België waar een toertocht zo goed als nooit zonder asfalt zal zijn, is een remote lock-out op een fully dus zeker een goede zaak.

Grote verschillen zijn de 12-speed derailleur en cassette. Stuk lastiger om wiel eraf te halen, zal de goede truc nog niet door hebben. Tijdens fietsen is dat wel minder nadenken, hoewel 2x10 ook nooit een last geweest is. Geeft nu wel meer plek op stuur voor de lock-out.

Het zitcomfort is wel beduidend beter dan met mijn vorige HT. Voor lange marathon tochten gaat dat toch een plezier zijn eens de 50km gepasseerd.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Jumping Jack »

Dat vraagt toch echt om een foto! Mag ik vragen van welke regio jij bent? Ik heb de knoop nog steeds niet doorgehakt (eeuwige twijfelaar).
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Jumping Jack schreef:Dat vraagt toch echt om een foto! Mag ik vragen van welke regio jij bent? Ik heb de knoop nog steeds niet doorgehakt (eeuwige twijfelaar).
Jumping Jack schreef:Dat vraagt toch echt om een foto! Mag ik vragen van welke regio jij bent? Ik heb de knoop nog steeds niet doorgehakt (eeuwige twijfelaar).
Hierbij een foto!
Ja, gek genoeg met zo'n prachtig MyO - personalisatieprogramma toch voor een standaard stock kleur gegaan, maar dat blauw (blauw indigo) is niet opgenomen in de MyO kleuren en ik vind dat een hele mooie kleur! Moest het in het MyO gamma zitten was het dat blauw met mintgroen geworden.

Afbeelding
somerse
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 12 mei 2013 15:34

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door somerse »

Tip om wiel eraf te halen, leg de ketting op het kleinste wieltje achteraan, dus de grootste versnelling, dan wordt het peace of cake. Erg knappe fiets!
rasmazzer
Mountainbiker
Berichten: 76
Lid geworden op: di 17 sep 2013 08:51

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door rasmazzer »

Even nog wat feedback over hoe de fiets rijdt.

Heb ondertussen al een paar ritjes opzitten. Wel allemaal vlakkere toertjes met weinig hoogtemeters maar veel singletrack en landbouwwegen.
Dat zijn juist de toertjes waar ik de 2 x 120mm veerweg en de qua geometrie de iets meer "slack" niet nodig heb.
Komende van een hardtail moet ik zeggen dat ik totaal geen snelheid verloren ben, in tegendeel volgens info op Strava.

Het testritje met de XC-versie van de OIZ zit al wat te ver in het geheugen, maar ik denk niet dat de TR-versie veel trager/slacker is. Het fiets trouwens ongelofelijk comfortabel dus ideaal voor diegene die veel kilometers doen.

Het gewicht met de standaard banden tubeless gemaakt, geen bidonhouders, wel XT SPD pedalen is 11,70kg.
Gebruikersavatar
Coyote
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: do 10 apr 2008 11:02
Rijdt met: Cannondale Scalpel 29er
Contacteer:

Re: Orbea Oiz TR 2019

Bericht door Coyote »

Waaw, prachtige mtb Rasmazzer!!
Ik ben al lang aant twijfelen tussen de M en L maat #-o
Ik ben 1m79 en een binnenbeenlengte van 84.5. Ik val dus net tussen M en L.
Hoe groot ben jij? en welke maat heb jij?
Plaats reactie