Look X-Track pedalen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Look X-Track pedalen

Bericht door Hans wynants »

daar ik nog geen topic terugvind!

net een setje besteld om te testen na jarenlang met M8000 XT pedalen te rijden.

kan aan men schoenen liggen ook maar men pedalen kraken en piepen op het alu steungedeelte , ( schoenen LAKE MX237) .


daarom de test met een ander merk, hiervoor ook voor de composiet variant gekozen!

nog mensen met bevindingen van deze pedalen op het forum aanwezig?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door madskatingcow »

De beste pedalen die je kan kopen moment. Ik rijd met de X-Track Race Carbon al een zevental maanden, op mijn beide fietsen. Inklikken gaat zo licht, precies magnetisch. Je voet zoekt automatisch de ingang van het mechanisme.
Het eerste wat opvalt is de float (bewegingsvrijheid), ruimer dan bij Shimano en Time en er zit bovendien nauwelijks weerstand op. Dit komt doordat het schoenplaatje op een metalen contactvlak steunt en je zool net niet raakt. Zodra je volop kracht zet maakt je zool volledig contact en voel je het grotere steunvlak.
Uitklikken gaat ook vanzelf, maar belangrijk is wel dat je plaatjes niet versleten zijn. Ik had aanvankelijk een set versleten Shimano cleats en dan kan het is gebeuren dat het wat stroever gaat. Gewoon een aandachtspunt.
Iedereen die ik al heb laten testrijden was meteen verkocht en hebben er ondertussen zelf aangeschaft. Voor mij één van de revelaties, zelfs product van het jaar.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door Hans wynants »

morgen wordt het setje geleverd, dat wordt direct monteren en testen! ben super benieuwd!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door spaghetti_2 »

Ik rijd ook met deze pedalen, naar volle tevredenheid. Of ik het grotere contact oppervlak echt voel? Moeilijk te zeggen, ik heb alleszins geen last van drukpunten of dergelijke. Toch ook al vaak met deze pedalen op de stenen of rotsen gebotst en ze geven geen krimp. Duurzaamheid is dus wel in orde. De lagertjes hebben naar mijn aanvoelen wel sneller een smeerbeurtje nodig dan Shimano XT pedalen. Het enige nadeel aan deze pedalen: om aan de lagers te kunnen heb je een speciaal tooltje nodig om het plastic afdekkapje te vervangen. Dit tooltje lijkt gewoonweg onvindbaar. Heb het losgekregen met een tangetje maar niet zonder het plastic te beschadigen. Dit lukt mij zo geen vijf keer meer voor het plastic helemaal kapot is.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door RigolleM »

Verschillen die zoveel van kwaliteit tov de S-Track die ik ooit eens gehad heb (voor een korte periode). Ik weet niet meer precies wat er mis was met die S-Tracks, maar ben wel heel snel overgegaan naar Time Atac?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door madskatingcow »

Die S-Tracks hadden een veel te hoge veerspanning, waardoor je voet continu in rechtuitstand gedwongen werd. Ik kreeg er serieus kniepijn van.

In- en uitklikken was ook miserie zodra er wat vuil aan je zolen hing. Is geen vergelijk met de X-Track, compleet nieuw ontwerp.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door RigolleM »

Ben een beetje sceptisch geworden als het om Look pedalen gaat, daarom de vraag... Ondertussen besteld, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door Hans wynants »

vandaag testritje gemaakt met de X-track composiet versie !

zonder de Look cleats te monteren , gewoon met de shimano cleats vertrokken, en direct een groot verschil merkbaar!!! zoals reeds aangehaald super smooth bij het inklikken , je mag al ver uit de buurt zijn, het is idd of deze zen juiste weg zoekt ! het grotere draagvlak is voor mij wel duidelijk voelbaar beter. ook de vele lossere float eens je ingeklikt zit is vele harder aanwezig omdat de cleat niet in zacht alu moet graven, deze ligt gewoon op stalen plaatjes.

ik heb bij thuiskomst direct een tweede setje besteld voor op mijn Racer! daar staan momenteel Shimano PD-A600 pedalen op . de look geeft t.o.v. deze pedalen zelf een stabieler gevoel!

ze vliegen blijkbaar ook snel de toonbank over! ik heb daarstraks een setje Race Carbon besteld en toen waren er nog 4 in stock, mijn kameraad wilde een half uurtje later bestellen en ze waren uitverkocht... :drunk:
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door Hans wynants »

en ondertussen het carbon race setje ook aangekregen en op de racer gemonteerd!

nu ook de cleats onder men schoenen vervangen door die van Look!


initieel : SPD SH-51 die al wat uurtjes op de teller hebben.

ik voel weinig verschil in in en uit klikken !! (even soepel)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Look X-Track pedalen

Bericht door madskatingcow »

De afmetingen van de Look plaatjes zijn ietsje anders,en ook het materiaal.
Plaats reactie