Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door Granville Team »

Iemand ervaring met deze banden, en meerbepaald hoe ze zich verhouden (in maat 2.2) qua rolweerstand tov Specialized Fast Trak (front) en Renegade (rear), beiden in 2.3 Gripton? Gewicht is denk ik ongeveer hetzelfde.

Ik zou de Ikons wel eens willen proberen (voor het skinwall uitzicht). Qua rolwerstand is dit denk ik de lichtst lopende band met skinwall.

Zou het de moeite zijn om voor de MaxxSpeed TLR te gaan?

Thanks!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door madskatingcow »

Ikon's rollen een stuk zwaarder, profiel is ook veel hoekige waardoor ze veel minder vlot insturen. Zodra je ermee op natte stenen komt, durven ze onaangekondigd wegglijden als op ijs.
De Fast Trak / Renegade is op dat vlak veel beter voorspelbaar, stuurt vlotter en heeft door het soepele karkas een goede demping van trillingen / oneffenheden. Juiste (lage) druk is wel belangrijk bij deze banden.
De S-Works versie raad ik wel af, 3 banden gescheurd op 6 weken... Terug de gewone Gripton's erop.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door bip bip »

Specialized heeft tegenwoordig ook skinwalls ( transparant genaamd ) in hun mtb gamma, heb ze zelf eens op een bike gezien tijdens een buitenlandse marathon.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door Granville Team »

madskatingcow schreef:Ikon's rollen een stuk zwaarder, profiel is ook veel hoekige waardoor ze veel minder vlot insturen. Zodra je ermee op natte stenen komt, durven ze onaangekondigd wegglijden als op ijs.
De Fast Trak / Renegade is op dat vlak veel beter voorspelbaar, stuurt vlotter en heeft door het soepele karkas een goede demping van trillingen / oneffenheden. Juiste (lage) druk is wel belangrijk bij deze banden.
De S-Works versie raad ik wel af, 3 banden gescheurd op 6 weken... Terug de gewone Gripton's erop.
Thanks, das heel duidelijk :-D
Het zullen dus al zeker niet de Icons worden. Wat jij hierboven noemt is wat ik net zo waardeer aan de Fast Trak/Renegade. Als dat wegvalt is het een no-go.
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door Granville Team »

bip bip schreef:Specialized heeft tegenwoordig ook skinwalls ( transparant genaamd ) in hun mtb gamma, heb ze zelf eens op een bike gezien tijdens een buitenlandse marathon.

Afbeelding
Thanks, ik had dit ook gezien. Spijtig dat ze de Renagade niet in transparent hebben, ik zou dus moeten overschakelen naar 2 x Fast Trak.

Andere opties voor skinwall banden. Onza lijkt mij heel zwaar, Vittoria geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door madskatingcow »

Volgens de meest recente test in Bike Magazin hebben de Fast Trak's een fractie minder rolweerstand dan de Renegade's.
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door Granville Team »

madskatingcow schreef:Volgens de meest recente test in Bike Magazin hebben de Fast Trak's een fractie minder rolweerstand dan de Renegade's.
Euh...
Ik heb een kleine kortsluiting bovenaan al ik dit lees en het profiel van de Fast Trak en Renegade vergelijk :lol:

Is er dan nog iets gewijzigd aan de Fast Trak sinds de invoering van de Gripton? Dit zou ook willen zeggen dat commerciëel gezien, de Renegades geen nut meer hebben voor Specialized.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben zeer tevreden van deze banden, meer zelfs: de fast trak is op dit moment mijn favoriete band. Het moet al zeer nat liggen in de Ardennen alvorens deze van mijn voorwiel verdwijnt. Mijn persoonlijk gevoel: deze band bolt zeer vlot, is mooi rond, voorspelbaar en biedt meer grip dan het profiel doet vermoeden. Hij zweet niet en het duurt zeer lang alvorens ik latex moet bijvullen.

Mijn ervaringen met de Renegade zijn dubbel: qua rijgedrag ben ik zeer tevreden. Snelle band, wel enkel geschikt als achterband of je moet je beperken tot Vlaamse parcoursen bij droog weer. Zeer weinig noppen maar opnieuw biedt deze band meer grip dan het profiel doet vermoeden. Op dat vlak doen ze het zeer goed bij Specialized. Ik heb er twee keer een week met in de Alpen gereden en op de typische gravelklim bv kon ik tot redelijk steile percentages op de trappers gaan staan zonder tractie te verliezen. Maar de band die ik had (misschien een uitzonderlijk exemplaar?) heeft vanaf het begin erg veel gezweet. Niet alleen na eerste montage, dit bleef voortdurend zo. Ik moest dus regelmatig latex bijvullen. Als achterband heeft die sterk afgezien op twee weekjes Alpen dus toen ik deze vorige week van de velg haalde zat deze vol opgedroogde latex. Bij geen enkele andere band waar ik al met gereden heb laatste 2 jaar (Fast trak, Bontrager XR1, Speci Ground Control, Continental MK, ...) had ik dit voor. Imho is dat een veel minder duurzame band dus. Nu ligt er opnieuw een XR1 vanachter op.
Gebruikersavatar
Granville Team
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: ma 15 jun 2009 18:26
Rijdt met: Rocky Mountain Vertex

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door Granville Team »

spaghetti_2 schreef:Ik ben zeer tevreden van deze banden, meer zelfs: de fast trak is op dit moment mijn favoriete band. Het moet al zeer nat liggen in de Ardennen alvorens deze van mijn voorwiel verdwijnt. Mijn persoonlijk gevoel: deze band bolt zeer vlot, is mooi rond, voorspelbaar en biedt meer grip dan het profiel doet vermoeden. Hij zweet niet en het duurt zeer lang alvorens ik latex moet bijvullen.

Mijn ervaringen met de Renegade zijn dubbel: qua rijgedrag ben ik zeer tevreden. Snelle band, wel enkel geschikt als achterband of je moet je beperken tot Vlaamse parcoursen bij droog weer. Zeer weinig noppen maar opnieuw biedt deze band meer grip dan het profiel doet vermoeden. Op dat vlak doen ze het zeer goed bij Specialized. Ik heb er twee keer een week met in de Alpen gereden en op de typische gravelklim bv kon ik tot redelijk steile percentages op de trappers gaan staan zonder tractie te verliezen. Maar de band die ik had (misschien een uitzonderlijk exemplaar?) heeft vanaf het begin erg veel gezweet. Niet alleen na eerste montage, dit bleef voortdurend zo. Ik moest dus regelmatig latex bijvullen. Als achterband heeft die sterk afgezien op twee weekjes Alpen dus toen ik deze vorige week van de velg haalde zat deze vol opgedroogde latex. Bij geen enkele andere band waar ik al met gereden heb laatste 2 jaar (Fast trak, Bontrager XR1, Speci Ground Control, Continental MK, ...) had ik dit voor. Imho is dat een veel minder duurzame band dus. Nu ligt er opnieuw een XR1 vanachter op.
Van de Fast Trak/Renagade combinatie hoef je me niet te overtuigen, daar rij ik an enkele jaren mee. Mijn ervaringen zijn identiek aan de jouwe. De Renegade zweet inderdaad vrij veel, maar telkens wanneer ik check blijkt er toch nog genoeg latex in te zitten. Hij slijt wel een stuk sneller dan de Fast Trak.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Maxxis Ikon EXO TLR Skinwall

Bericht door madskatingcow »

spaghetti_2 schreef:Maar de band die ik had (misschien een uitzonderlijk exemplaar?) heeft vanaf het begin erg veel gezweet. Niet alleen na eerste montage, dit bleef voortdurend zo. Ik moest dus regelmatig latex bijvullen. Als achterband heeft die sterk afgezien op twee weekjes Alpen dus toen ik deze vorige week van de velg haalde zat deze vol opgedroogde latex.
Dat is nog niet in vergeleken met de S-Works versie, die absorbeert latex als een spons. 100ml NoTubes erin, 14 dagen later is de band kurkdroog vanbinnen. En dit tot 3x toe.

Bij de gewone Gripton versie heb ik hier totaal geen last van met Orange Seal, Caffelatex of Squirt met Bead Blocks.
Plaats reactie