Mountainbiken in Luxemburg

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Aeltae
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: di 19 aug 2014 18:00

Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Aeltae »

Beste allen,

We zouden eind Augustus voor 4 dagen willen gaan mountainbiken in Luxemburg.
Heeft iemand hier ervaring? Welke regio (niet zo veel keuze waarshcijnlijk in zo'n klein land :-)) is de moeite waard en kan je mooie tochten vinden?
We zouden elke dag een 70 - 80 km willen doen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door aresius »

Luxemburg heeft pareltjes om te biken, maar je moet ze wel vinden.
Helaas zijn de leukste paadjes wandelpaden. De vaste VTT routes daar trekken op geen fluit.

Kijk eens naar http://www.solosride.be/" onclick="window.open(this.href);return false; en dan de MMMM toer.
De streek rond Echternach / Beaufort is ook prachtig maar daar zit je wel met ontzettend veel toeristen en wandelaars.
Dus opletten als je de wandelpaden wil gaan rijden. Maar een tip is de Mullerthal trail wel enkele stapstukken.
Misschien kan je ergens op internet de gps track van de Mill man trail vinden.
pcrispey
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 20:31
Rijdt met: Canyon

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door pcrispey »

Rond Lultzhausen is een prachtige streek om te gaan biken in Lux

Hier een tip om te overnachten perfect daar goeie kamers ontbijt en lekker avond eten aanrader.
http://youthhostels.lu/en/youth-hostels ... ultzhausen

Ik heb ook 2 gpx tracks van daar moest je interesse hebben hierin.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door PainSosis »

Op gpsies kan je per regio zoeken.
Wel kijken naar de uploaddatum en rekening houden dat er enduro mannen zijn en wandelaars die MTB ingeven......!
Ik heb een paar keer de fiets in de nek mogen leggen wegens verdwenen pad of wandelpad steil omhoog door bos.

Ben net terug van een weekje Lultzhausen en heb leuke tracks gereden maar was nu toch niet zo hard onder de indruk ook niet.
De leukste singles die ik heb gereden waren inderdaad wandelpaden :-D ( waar je af en toe al eens een trapje op moest of den berm op met de fiets in de nek of op het achterwiel)
Wel super cool!

Heel veel bos met brede kiezelpaden.
Op de kaart zag ik veel paden maar in realiteit allemaal brede kiezelpaden dus!
Om zelf de leukste paden te ontdekken ga je meer dan een week nodig hebben :-?


De leukste tracks die ik heb gedaan lagen juist rond het meer.
Je zit daar ook heel snel tussen de velden type vlaamse ardennen maar dan met perfecte asfaltwegen ipv kasseien.

Ik vond Lultzhausen niet beter dan de streek rond Luik,
Maar dat kan zijn omdat ik de beste paden niet wist liggen.

Ben ook 2 dangen naar het Mullerthal gedeelte geweest.
Heel mooie wandelingen gemaakt daar en 1 afgepeilde MTB rit die op niks trok :)
Maar dat is het leuke eraan ook hé, zelf ontdekken en proberen.

Wil je enkel het beste of vaste waarden moet je met organisaties mee die de streek kennen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door _anonymus_ »

Als je hier veel brede paden hebt gereden, heb je duidelijk niet de goede paden gekozen.
Rond Esch-sur-Sûre en Echternach is het een droom om te mountainbiken, zeker als je graag technische dingen rijdt.

Kijk eens op solosride.be naar MMMM en EEEE.
Wij zijn twee jaar geleden voor twee dagen naar daar geweest. Elias heeft de gps-tracks toen zo voor ons bewerkt dat we de volledige MMMM over twee dagen gespreid hadden, met vertrek vanuit de jeugdherberg van Lultzhausen. Stuur hem eens een mailtje, tracks zijn sowieso op aanvraag.

EEEE is ook fantastisch, maar zwaarder en nog technischer vind ik.
Ik heb enkele weken geleden nog eens een stukje MMMM meegepikt, echt weer super:
https://www.strava.com/activities/1697479977" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Philippe1 »

Mullerthal

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Philippe1 op di 08 okt 2019 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wasje
Mountainbiker
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 nov 2012 22:51
Rijdt met: Van Nicholas Zion 29-er + Ednine beachracer

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Wasje »

Wij gaan van 23/8 tot 26/8 ook een weekendje mountainbiken in Lultzhausen.
Ik heb reeds een mail gestuurd naar Elias voor de gpx track die op zijn website staat maar kreeg een melding dat de website tijdelijk on-hold staat.
Heeft er iemand gpx tracks daar in de regio die de moeite zijn?
Alvast bedankt
Antares027
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 mar 2020 18:08

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Antares027 »

Philippe1 schreef:Mullerthal

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Philippe, prachtige filmpjes! Zijn dit uitgetekende routes die je hebt getekend?
Zo ja, kan je eventueel de tracks bezorgen?
Gebruikersavatar
Philippe1
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: do 12 jan 2012 19:42
Rijdt met: Canyon Nerve 29 & Spectral 27.5

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Philippe1 »

Zie Mail
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: Mountainbiken in Luxemburg

Bericht door Bengo »

Ik zou normaliter begin juli met mijn broers een driedaagse Luxemburgse mtb-trip doen. En dat als een pakketreis te boeken en betalen via de luxemburgse jeugdherbergen, inclusief een e-bike voor mijn niet zo sportieve broer, plus twee overnachtingen en ontbijt en avondeten en lunchpakket EN drie maal een gpx-file die ons in drie bikedagen van Echternach naar Lultzhausen en ik meen Berdorf terug naar Echternach brengt.
Voor een beperkte meerprijs wordt onze bagage van de jeugdherberg in Echternach naar die van Lultzhausen gebracht, en zo elke dag verder, tot we de laatste dag bij aankomst weer in Echternach onze bagage terugvinden. Daar kunnen we nog douchen en ons omkleden om dan in de auto te springen (die daar stond van toen we aankwamen, remember) terug naar Vlaanderen.

Op de website van de jeugdherbergen van Luxemburg staat een korte beschrijving van het parcours en van de hoogtemeters. Dat lijkt toch niet mis, al kan ik er niet uit afleiden hoe technisch de trails effectief zijn of niet zijn. Wie weet meer?
Plaats reactie