Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Ik heb momenteel een oude orbea mtb met dus alle nadelen van dien (zwaar,veroudere\versleten onderdelen).
En ben dus van plan te sparen voor een andere 2de hands maar zie door het bos de bomen niet meer als het over verschillende onderdelen gaat (vb veren rock schok?welke zijn goeie).
Dus wou ik even vragen waar ik goeie links met info vind van wat nog goede onderdelen zijn.
Ikzelf ben 1m82 wat is dan je framemaat ? LARGE ? Of hoeveel inch ,wat neem de best ? hardtail ? Ik rij stevig door en het materiaal moet dus wel tegen wat kunnen .
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Is er niemand die info kan delen ?
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door Boebbel »

Je vragen zijn nogal heel algemeen. We zien hier op het forum bijna dagelijks een gelijkaardig onderwerp, dus het is misschien de moeite om hier eens in te lezen. De vergelijkingen tussen de verschillende schakelgroepen of welke maat van fiets je nodig hebt, vind je zeker ook als je wat rondsurft. Gericht Googlen kan al veel helpen, zoals "recommended suspension fork mtb".

Bovendien geef je geen info over je budget, wat je met je MTB wil doen of iets anders van achtergrond.

Maar zoals met veel dingen tegenwoordig bestaan er niet echt slechte onderdelen, zeker bij wat deftig onderhoud gaan ze zeker lang genoeg mee.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

He bedankt voor de reactie.
Qua budget ? Ik vroeg hier bij de lokale fietswinkel al eens wat info en zij vertelde mij dat een alu trek al een goeie groep (scam) en vork had met remschijven en 29 er wielen in de fietsen die zij aanbieden.
Bij hun is de prijs daarvoor 750 €
Dus misschien vind ik dan 2de hands iets voor 500 € ?
Mijn doel is hier in veld en bos (regio rond genk en omstreken) maar ik hou wel van stevig doorrijden en een jumpje op zijn tijd.
Misschien in de toekomst ook nog eens naar de ardennen of de voeren.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door Free_ltd »

Een instapper nieuw, moet ge uit gaan van €1000. Mits overjaars, kan het €900 zijn. Daar onder zal wel rijden, maar gaat u op termijn wel wat meer kosten aan stukken. Zoals ze hier op het forum vaak zeggen, zijn dat 'fietsen om uw kinderen mee naar school te sturen' :lol:

Het is niet omdat er een sram groep op staat, dat het een goede alu Trek is. Hetgeen na die 'sram' komt, is voornaam. Vroeger zeiden ze dat het goed was als er een Shimano op zit, maar dat gaat van Tournai tot XTR. Bij Sram hebt ge goedkope groepjes en ook dure.

Voor €500 a €750 gaat ge occasie wel wat vinden. Zeker als ge niet persé een 29" wilt, gaat ge voor dat geld nog wel een pareltje vinden bij de 26" bikes.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Pfff
Ik blijf het een moeilijke materie vinden om te kiezen.
Voorlopig heb ik nog even mijn oude mtb laten herstellen.
Er staat een nieuwe cassette op en ketting en de twee wieletjes van de deralieur zijn vervangen.
Maar hij trapt soms nog door kan dot aan afstelling hangen of aan het gebruikte materiaal ?
https://ibb.co/CVWgpHK" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/dKpfkxK" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/gr40kqx" onclick="window.open(this.href);return false;
https://ibb.co/kc6wwxk" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een bijkomende vraag is de volgende.
Ik las dat een 26 inch beter is om te manourvreren op technische parcours dus voor zijn dit betere dan de huidige 27'5 of 29 ??
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door dirkdierickx »

jurgen stich schreef: Ik blijf het een moeilijke materie vinden om te kiezen.
Voorlopig heb ik nog even mijn oude mtb laten herstellen.
Er staat een nieuwe cassette op en ketting en de twee wieletjes van de deralieur zijn vervangen.
Maar hij trapt soms nog door kan dot aan afstelling hangen of aan het gebruikte materiaal ?
Nog een bijkomende vraag is de volgende.
Ik las dat een 26 inch beter is om te manourvreren op technische parcours dus voor zijn dit betere dan de huidige 27'5 of 29 ??
26 inch? waar gaat ge dat nog vinden? volgens mij maken ze geen mtb's meer met 26, tweedehands (waar je ook op zoek naar bent), maar dan kom je volgens mij weer automatisch uit bij een oudere fiets die dan toch ook weer niet helemaal tip-top gaat zijn. 27'5 is niets mis mee kwa wendbaarheid, tegenwoordig komen de trail bikes zelfs met 29.

doorslagen van nieuwe ketting, zelfs bij vervangen van cassette, misschien is de body van uw achterwiel er door. dan kan je dan ook wel hebben dat die doortrapt, of blijft hangen etc. ik neem wel aan dat het allemaal soepel loopt, geen geratel tijdens het trappen (want anders is het inderdaad niet goed afgesteld).
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door jurgen stich »

Ja geratel .
Niet constant maar soms springt de versnelling vanzelf naar een kleinere .
De body is ook nog niet zo lang geleden vervangen .
Dus die zou oke moeten zijn.
Dan blijft dus de enige optie niet goed afgesteld ???
Dat doortrappen valt meestal samen met het verspringen van versnelling.
Ik merk dit ook vaak als ik een bocht neem en de versnelling is redelijk zwaar waardoor ik veel kracht op de trappers geef om weer op tempo te geraken dat dit vaak voor komt
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door Japs »

Mijn trouwe Lapierre prorace staat te koop hier. 26" en zeker niet afgeragd.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Leken info gezocht voor aankoop 2de hands mtb

Bericht door dirkdierickx »

jurgen stich schreef:Ja geratel .
Niet constant maar soms springt de versnelling vanzelf naar een kleinere
niet goed afgesteld inderdaad, normaal gezien mag je je loopwerk bijna niet horen, dan weet je dat het allemaal goed zit.
Plaats reactie