SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door Flip FSR »

Enkele dagen geleden het tandwiel op mijn GX crank vervangen. Eerst ook niet los te krijgen, maar als volgt lukte het heel goed:
- weten dat het gewone rechtse draad is
- goed passende (kwaliteits-) imbus 8mm (dus gene brol van de stock americain)
- het pedaal aan de non-drive zijde laten rusten op een bankje of zo zodat je volle kracht kan zetten op de drive-zijde (=belangrijkste tip)
- laat desnoods iemand de bike rechtop vasthouden, die persoon kan evt ook nog de remmen dichtknijpen voor stabiliteit
- een ijzeren buisje (40 cm of zo) over de imbus steken
Pies of keek zo, succes :wink:
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door madskatingcow »

Zonet identiek hetzelfde gemerkt : Eagle XX1 DUB crank, zelf gemonteerd op 54Nm 2 weken terug. Zat muurvast, met mijn Wera inbusset en sleutel met lange hefboom ging alles wel los zonder probleem maar wel veel kracht nodig.
Bij de DUB cranks zit er een soort zwart borgmiddel op de crankbout. Vroeger, bij de niet DUB cranks was dit niet het geval. Ik denk niet dat er verder gezocht moet worden naar de oorzaak van de vastzittende cranks.

Blijkbaar geen alleenstaand geval : https://m.pinkbike.com/forum/listcommen ... did=209146" onclick="window.open(this.href);return false;
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door theguy »

...en hier dan het sluitstuk:
Ik heb twee weken geleden die asbout uit de crankarm kunnen verwijderen met een 'pin spanner' die ik besteld had. Dus zit er nu een nieuwe asbout erin. Deze is nu aangespannen op 40Nm en voorlopig blijft deze mooi vast zitten (al 160km klimwerk en slijk).

grtz!
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door sam2300 »

Is idd een gekend probleem. Nog een hulpmiddel is om iemand op de non drive side met zijn voet de pedaal tegen te houden zodat je volle kracht kunt zetten met je inbus waarvan je de hefboom verlengd. Ook handig bij pedalen die iets te vast zitten...
Gebruikersavatar
MTBFrank
Mountainbiker
Berichten: 129
Lid geworden op: do 13 jan 2011 20:55
Rijdt met: FOCUS Raven Ltd 29'r - Specialized Epic Expert

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door MTBFrank »

Gemakkelijkste is een ratelsleutel gebruiken met inbusdop van 8mm of deze inbusdop op een elektrische of pneumatische bolleneur (slagmoersleutel) te zetten. Enkel om los te zetten !!
Piece of cake... :wink:
Gebruikersavatar
JL157
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: wo 25 jul 2007 18:16
Rijdt met: Ne zwarten en ne roden..

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door JL157 »

Liever zo dan de gewone xx1 die nu en dan loskomt..
Plaats reactie