1x11 voldoende?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Ward81
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 05 nov 2012 21:48
Rijdt met: Stumpy, ne zwarten

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Ward81 »

kootje schreef:ff de knuppel in het hoenderhok gooien:

Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen :lol:

Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.
=D>
Met 2x kan je ook met één keer schakelen heel snel van groot naar zeer klein gaan.
1x is wel handig als je nog een lock-out en dropper remote hebt, meer plaats op het stuur
1x is perfect voor e-mtb
met een 11sp heb je ook hetzelfde bereik als een 12sp, afhankelijk van het merk
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door chrisper »

Daar ben ik het wel met eens. Maar wat ik ook een voordeel vind is dat mijn hele cassette verslijt. Vroeger met mijn 2x11 gebruikte ik sommige kransjes niet. Nu gebruik ik wel de hele cassette
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door kootje »

Zo zijn er dus blijkbaar fans voor beide systemen…
Iedereen kan nemen wat voor hem het beste werkt. En dat is voor mij dus de ouderwetse 2x11...

@Kevx:
Nee, ik heb idd nog niet met 1x gefietst, gewoon omdat ik daar momenteel geen voordelen in zie voor mijn gebruik.
Maar hé: ik sta altijd open voor nieuwe dingen, dus sluit het e.e.a. niet uit voor de toekomst. Misschien ga ik ooit het licht nog zien :-D
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Headshot »

denk dat er niet vel frames gemaakt worden voor een dubbel opstelling, dus binnenkort zit idereen op 1x12... jammer genoeg
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door TaurineR »

De meeste problemen met schakelen had ik steeds met het voorblad te schakelen.
Met de achtercassette omzeggens nooit.
Dus 1x11, en mijn probleem is opgelost.
Ik rij nu met een 9-46 achter cassette, dat geeft een verhouding van 1 op 5,12 en dat is groter dan mijn vroegere range met 2x10 schakelwerk.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door dirkdierickx »

TaurineR schreef:De meeste problemen met schakelen had ik steeds met het voorblad te schakelen.
zelfde hier, zeker naarmate er meer vuil begon op te bouwen werd het schakelen een ramp.
vorig weekend ritje gereden van 48km met bijna 1000hm en nooit het gevoel gehad dat ik niet klein genoeg kon gaan met een 1x.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door theguy »

kevx schreef:
cherryman schreef:Ik zie nog bij heel wat constructeurs een 2x in het nieuwe jaar tans...

Dus omdat iets een hype is, is het daarom ook bewezen voor iedereen goed te zijn?

Propaganda slaat niets mis...

Het is wel een feit dat met de opkomst er velen electrisch 1x gaan, maar in de zuid Franse alpen zie ik haast niemand 1x zonder electrische ondersteuning, dus ik baseer me liever op dingen die ik zelf constateer ipv hypes van de constructeur.

Nietemin als je sterk genoeg bent om daar niet helft van de tijd al wandelend bergop of aan het staartje op de verbindingsstukken te hangen, mijn respect. Ik kan het sowieso niet aan met een 1x, maar ik ben dan ook géén getrainde amateur jammer genoeg...
Met een 30 of 32 voor en een 50 achter rij je overal omhoog...
Ik val in uw categorie en kan uit ondervinding spreken (propaganda klopt hier volgens mij ook maar men moet wel moet goed/juist kiezen). Begin vorig jaar heb ik een nieuwe allu mtb gekocht met 1x11 ter vervanging van mn oude 3x9 omdat ik van plan was om veel meer (eigenlijk weer na lange periode) te gaan mtb'en. Ik dacht klaar te zijn voor de toekomst! NOPE! Met één blad vooraan: by by chain suck (in de winter), by by kabel, by by extra onderhoud...maar: ik ben geen super afgetrainde hobby mtb'er en 1x11 is simpelweg telkens net te klein of telkens net te groot rijden. De kleinste versnelling moet simpelweg ook altijd klein genoeg zijn om op echt steile klimmen boven te raken op 'krachtbesparende modus' (om lange ritten te kunnen doen zonder te moeten afstappen bij slotbeklimmingen!).
DUS: Na een klein jaar fiets opnieuw verkocht, een nieuwe overjaarse carbon hardtail gekocht met XT 2x11 om vervolgens.....de hele drive train vervangen door een Sram GX Eagle 1x12 (XT onderdelen als nieuw doorverkocht)! Door die grote 29er wielen mag ik vooraan zeker niet groter gaan dan een 32t krans en ik zie velen klimmen met een nog kleinere versnelling. Die mtb'ers rijden meestal met 27,5 inch wielen (veelal bij fully's) of met een 30t vooraan. Voor mij is die kleinste versnelling nog net snel genoeg om technisch&steil bergop goed mn evenwicht te bewaren. Lang leve de vooruitgang!
Ook nog even meegeven dat de complete fietsen met Sram 1x12 volgens mij veeeeel te duur zijn. Als je ziet dat er voor een doorsnee carbon hardtail nog 2000€ of meer gevraagd wordt....met een NX Eagle of een alu fully 3000€ met een NX Eagle (!!!!!de groep zelf kost nog geen 300€ nieuw)

Grtz!
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door dirkdierickx »

theguy schreef:Ook nog even meegeven dat de complete fietsen met Sram 1x12 volgens mij veeeeel te duur zijn. Als je ziet dat er voor een doorsnee carbon hardtail nog 2000€ of meer gevraagd wordt....met een NX Eagle of een alu fully 3000€ met een NX Eagle (!!!!!de groep zelf kost nog geen 300€ nieuw)
weet niet of dit perce aan sram ligt, carbon fietsen worden nieuw altijd duur verkocht, mijn mtb's en wegfietsen zijn allemaal alu, alleen mijn wegwedstrijdfiets is carbon.
heb al redelijk wat granfondo's gereden met alu fiets en eindig altijd goed vooraan, met een goeie alu fiets is niets mis mee en je bespaard je nog eens hoop geld op de koop toe.
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door Thibault »

cherryman schreef:In België mssch wel, buitenland no way of je moet electrisch 1x11/12 bedoelen om boven te geraken..

Eens 1x geprobeerd, maar zonder ondersteuning no way dat je hier bovengeraakt of genoeg kunt bijtrappen bij het vlakke of afdaling... Dus ik blijf maar bij 2x (of zelfs nog 3x op de touring/city bike)
bij 1x11 geef ik je gelijk dat je range te kort komt. 1x12 is echter een ander paar mouwen.

Ik rij 2x11 in 38/28 x 11-40 configuratie.
Als je dat vervangt met een 1x12 met 34 x 10-50 dan kan je lichter klimmen en zo goed als even hard bijtrappen. In mijn geval verlies ik (zo goed als) geen bereik. Op 38x11 rij ik zo goed als nooit op 28x40 wel in de Ardennen, en kan hier héél steil mee klimmen.

Ik ben best benieuwd naar 1x12, heb er nog nooit mee gereden, maar ik voel ook niet meteen de noodzaak om over te schakelen. Een nieuwe fiets zal sowieso met 1x12 zijn. Maar ook dat is niet voor binnenkort :)
Persoonlijk zou ik ook niet willen klooien met wisselen van chainring, maar met een 34 gekoppeld met 10-50 of 10-51 van shimano behoud ik dezelfde range die voor mij in alle terrein voldoet. Dus voor mij zou dat dan ook niet hoeven
FONZIE_007
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 23:50
Rijdt met: tweewieler

Re: 1x11 voldoende?

Bericht door FONZIE_007 »

Zelf nog nooit met een 1x gereden. Maar hoe zit het met de slijtage van de ketting, voorblad en cassette? Als je op de weg achteraan op de kleinere kroontjes ligt en in beklimmingen op de grootere dan ligt je ketting toch schuin, wat meer wrijving geeft dus meer slijtage denk ik zo. Is mij vroeger altijd wijsgemaakt om de ketting zo recht mogelijk te leggen.
Plaats reactie