1x11 voldoende?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
1x11 voldoende?
Hey,
Ik ben een beginner op zoek naar zijn eerste fiets en ik merk een aardige verscheidenheid aan versnellingsgroepen. Wat is nodig om "simpele" (lees Vlaamse) mtb-routes te rijden? Lukt dit met 1x11 of 1 x 12. Of beter 2x10 of 3x8of9? En welke voor bvb mtb-routes in de Ardennen? Of maakt dit allemaal niet zo veel uit? Ik kan me inbeelden dat je aardig wat tijd verliest (in het begin toch), met het zoeken naar de juiste combinatie als je plots een heuveltje op moet, als je 3 tandwielen vooraan hebt...
mvg
Ik ben een beginner op zoek naar zijn eerste fiets en ik merk een aardige verscheidenheid aan versnellingsgroepen. Wat is nodig om "simpele" (lees Vlaamse) mtb-routes te rijden? Lukt dit met 1x11 of 1 x 12. Of beter 2x10 of 3x8of9? En welke voor bvb mtb-routes in de Ardennen? Of maakt dit allemaal niet zo veel uit? Ik kan me inbeelden dat je aardig wat tijd verliest (in het begin toch), met het zoeken naar de juiste combinatie als je plots een heuveltje op moet, als je 3 tandwielen vooraan hebt...
mvg
Re: 1x11 voldoende?
Voor Vlaanderen is 1X11 zeker voldoende in de Ardennen zou ik eerder 1X12, 2X10 of zelfs 2X11 gaan. Zelf rij ik op al mijn fietsen (Fatbike, Zomerbike, Mudbike en Gravelbike) 2X10 nergens tekort van aan de kust tot in de prov Luxenburg Als je voor 1X gaat kan je ook nog wat spelen met de tandverhouding van het voorblad. Ik denk zelfs dat 3X enkel nog te krijgen is op goedkopere MTBs
- kevx
- Mountainbiker
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
- Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
Re: 1x11 voldoende?
Sowieso voor 1x gaan. Heeft zen voordelen nu al wel bewezen.
Die 11 of 12 vanachter speelt ommes nie zoveel rol. Kom je overal wel mee boven.
Koop u gewoon een paar voorbladen bij en wissel naargelang het parcours.
Die 11 of 12 vanachter speelt ommes nie zoveel rol. Kom je overal wel mee boven.
Koop u gewoon een paar voorbladen bij en wissel naargelang het parcours.
Re: 1x11 voldoende?
zo doe ik het ook momenteelkevx schreef:Sowieso voor 1x gaan. Heeft zen voordelen nu al wel bewezen.
Die 11 of 12 vanachter speelt ommes nie zoveel rol. Kom je overal wel mee boven.
Koop u gewoon een paar voorbladen bij en wissel naargelang het parcours.
tot hier toe nog niet echt in ardennen gereden
wel vlaamse ardennen en dergelijke
nog niet tekort gekomen met de 1x11 (32 ovaal vooraan en 11-42 achteraan)
heb ook een 30 ovaal liggen voor eventueel in de ardennen, maar voorlopig nog niet geweest
-
- Mountainbiker
- Berichten: 115
- Lid geworden op: zo 24 feb 2019 21:47
Re: 1x11 voldoende?
Bericht door KrulControl »
moet je een kortere ketting steken als je een kleiner blad legt?
Commentaren van vrienden die met 1x rijden:
- soms wat bereik tekort (zowel om te klimmen als op hoge snelheid) => op te lossen met wissel van voorbladen
- cassettes zijn een pak duurder
Commentaren van vrienden die met 1x rijden:
- soms wat bereik tekort (zowel om te klimmen als op hoge snelheid) => op te lossen met wissel van voorbladen
- cassettes zijn een pak duurder
Re: 1x11 voldoende?
ik heb de lengte van mijn ketting 1x bepaald met grootste blad dat ik rijd en dat is 34 vooraan, 42 achteraanKrulControl schreef:moet je een kortere ketting steken als je een kleiner blad legt?
Commentaren van vrienden die met 1x rijden:
- soms wat bereik tekort (zowel om te klimmen als op hoge snelheid) => op te lossen met wissel van voorbladen
- cassettes zijn een pak duurder
als ik dan vooraan een 32 steek, of heel soms es de 30 dan behoud ik mijn kettinglengte en geeft me geen problemen
bereik is idd soms een beetje een compromis zoeken
maar tot in de vlaamse ardennen nog geen problemen gehad met de 32 en 11-42
boven de 40 km/u kan ik idd moeilijk nog bijtrappen, of op heel hoge toeren
maar waarom zou je die enkele keren nog willen bijtrappen?
ik laat me gewoon lekker bollen en recupereren
en indien echt te steil stap ik wel even af
die enkele stroken te steil of teveel bergaf waardoor mijn bereik te klein is vind ik verwaarloosbaar op de hele rit
ik rij ook voor plezier, en niet zo zeer om de snelste te zijn
aan u de keuze natuurlijk
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2001
- Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
- Rijdt met: heeft grote wielen
Re: 1x11 voldoende?
Bericht door Mister No Chaïn »
Met 11sp vond ik het bereik soms ook wat krap (toch als je naar de Ardennen ofzo ging), bij 12sp zie ik het probleem niet. 34x10 en je kan bijtrappen tot 45 per uur en meer. En op 34x50 kan je tegen 6 per uur ergens omhoog sukkelen. 12sp staat op een heleboel fietsen dus ik zou nu geen 11sp meer kopen.KrulControl schreef:Commentaren van vrienden die met 1x rijden:
- soms wat bereik tekort (zowel om te klimmen als op hoge snelheid) => op te lossen met wissel van voorbladen
- cassettes zijn een pak duurder
GX cassette €137, ketting €23, kettingblad €13 = €173
Het klopt dat de cassettes duurder zijn, maar de rest is spotgoedkoop. Als je 5 jaar geleden een 3x10 XT moest vervangen was je véél meer geld kwijt.
- waarnaartoe
- Mountainbiker
- Berichten: 173
- Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
- Rijdt met: Specialized Epic Marathon
Re: 1x11 voldoende?
Daarom dat ik nog altijd met al dan niet nostalgisch genoegen mijn 3x9 in de auto steek waarheen ik ook ga.chrisper schreef:die enkele stroken te steil of teveel bergaf waardoor mijn bereik te klein is vind ik verwaarloosbaar op de hele rit
ik rij ook voor plezier, en niet zo zeer om de snelste te zijn
aan u de keuze natuurlijk
Re: 1x11 voldoende?
ff de knuppel in het hoenderhok gooien:
Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen
Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.
Ik snap de hele hype rond het 1x11 (of 12) niet zo, lijkt echt een mode-grill te zijn...
Grote stappen tussen de versnellingen, net niet licht genoeg kunnen fietsen bij een steile beklimming, of niet zwaar genoeg op het vlakke of een lekkere glooiende afdaling.
Met een beetje oefening schakel je ook een 2x blindelings en zonder nadenken, dus dat is voor mij ook al geen reden om mijn 2x11 te vervangen.
En voor elke rit een voortandwiel gaan vervangen? Ga ik niet doen. Doen we dat met banden dan ook?
Gewichtbesparing? Ook niet echt, in plaats van de linkershifter en voorderailleur moet je een mega achtercassette monteren. Weg gewichtsvoordeel...
Bovendien is er bij mijn lijf nog wel wat te halen
Mijn advies:
Lekker 2x10 of 2x11 gaan rijden met 26/36 en 11-42t cassette.(op een 29er) Voldoet vrijwel overal, of je moet echt extreme dingen gaan opzoeken.