Een comfortabele MTB?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Een comfortabele MTB?

Bericht door JOBA »

Hi,

Ik heb tot nu toe altijd al met een hardtail gereden, en ik moet ik ook zeggen dat ik de laatste jaren wat minder gebiked heb. Kleine kinderen, het werk, enzoverder...

Nu begin ik er stilaan weer wat in te komen, en heb al een paar korte ritjes achter de rug maar heb vrij snel (na +/- 20km) last van m'n onderrug, en ik word al een dagje ouder... dus zou ik mogelijks wel eens willen beginnen kijken naar een fully. Er zijn veel opties, maar naar jullie inziens, en met welke MTB's hebben jullie ervaring die ook een beetje extra comfort bieden - maar toch ook nog wat snelheid :-D ?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door RigolleM »

Ben je zeker dat het aan de fiets ligt?
Heb je al eens een baanritje gereden? Heb je dan ook na 20km of iets langer last in de onderrug?
Als je persé een nieuwe fiets wilt, moet je dit onmiddellijk toegeven :-D
Maar ik vrees dat je op een fully ook last gaat van hebben, als de oorzaak niet is gevonden.
Mogelijk oorzaken: probleem aan de rug, verkeerde fietshouding, bandspanning te hoog, etc.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door JOBA »

100% zeker ben ik daar niet van, maar ik heb geen last met mijn koersfiets of als ik 1,5u "Zwift". Het is wel zo dat er op mijn huidige MTB (een Alu hardtail van 5 jaar oud) niets aangepast werd qua positie en dat ik er vroeger geen last van had. Het lijkt gewoon dat wanneer ik ga MTB'en het sneller in m'n lijf voel en dan vooral mijn onderrug.

Dus ik zou gewoon eens willen weten wat hier zoal aangeraden word als "comfortabele" MTB, en dan eens met enkele een testritje gaan maken. En natuurlijk een nieuwe fiets is altijd leuk he :-D
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door RigolleM »

JOBA schreef:100% zeker ben ik daar niet van, maar ik heb geen last met mijn koersfiets of als ik 1,5u "Zwift". Het is wel zo dat er op mijn huidige MTB (een Alu hardtail van 5 jaar oud) niets aangepast werd qua positie en dat ik er vroeger geen last van had. Het lijkt gewoon dat wanneer ik ga MTB'en het sneller in m'n lijf voel en dan vooral mijn onderrug.

Dus ik zou gewoon eens willen weten wat hier zoal aangeraden word als "comfortabele" MTB, en dan eens met enkele een testritje gaan maken. En natuurlijk een nieuwe fiets is altijd leuk he :-D
Ik zou eerder een testrit met je huidige MTB aanraden en dus een anderhalf uur op de baan rijden en zien of je dan ook last hebt van de rug.
Als je nooit iets aangepast hebt aan je fietspositie en je neemt dezelfde positie over op een nieuwe, ga je er evenveel last van hebben, misschien gaat het iets langer duren als je voor een fully kiest.
Persoonlijk voor in Vlaanderen heb je geen fully nodig, maar dat is één mening, iemand anders denkt daar anders over, vooral fietshandelaren :-)
Een beetje spelen met de bandenkeuze en -spanning kan al een groot verschil opleveren qua comfort.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door Free_ltd »

Ik kreeg enkele jaren terug een hernia en kost ook een fully voor het probleem. Maar veel verschil was er niet. Heb me toen met die klachten laten opmeten en mijn fiets laten aanpassen bij Smartcycling in Denderleeuw. Toen pas reed ik pijnvrij. Dus kans was groot als ik met een hardtail was gegaan, dat het probleem ook opgelost was.

Maar soms heb ik wel nog eens last, maar dan stop ik ff om de rug even te strekken en daarna is het helemaal weg. De racefiets heb ik volgens die opmeting een beetje aangepast en daar rij ik ook pijnvrij op.

Dus als er echt problemen zijn, kan een 'echte' opmeting met aanpassingen wel een oplossing bieden. Met die 'echte' bedoel ik dus niet de goedkope fittings bij de lokale fietswinkel.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door chrisper »

als ik een tijdje niet buiten gereden heb, zowel of de baan of in t veld krijg ik ook last in de rug als ik een rit doe waarbij ik teveel kracht gebruik
ik denk dat ik dan zo teveel werk op de spieren van de onderrug of zo
te snel willen rijden dus
dus de eerst maand (of 2 maanden) zeker rustig opbouwen
verstand op 0 en gewoon traag rijden om op te bouwen
en ja, het steekt als iedereen u voorbij zoeft, maar dat moet je naast u neerleggen

hopelijk helpt u dit ook

o ja ps: een fully in vlaanderen is idd overbodig, tenzij voor langere mtb ritten van +4u of zo
voor die lange mtb-ritten +4u wil ik me wel een fully kopen (dat is mijn persoonlijke mening)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door Mister No Chaïn »

Gaat een fully je rugprobleem plots oplossen? Ik betwijfel het ten zeerste.
Zoals chrisper zegt is het in het begin vh seizoen altijd weer even wennen voor de rug, je zet idd meer kracht vanuit de onderrug. Op de weg ga je al eens sneller rechtstaan terwijl het met de mtb toch vaker steile hellingen zijn die je al zittend neemt, en aan een hoger wattage.
Core stability helpt enorm, alleen laat ik het al is wat slabakken 8-[. Ik heb het een maand systematisch een keer of 4 per week gedaan (niet meer als een kwartiertje hoor) en dan voel je echt wel het verschil.

Ik ben trouwens volledig pro fully, maar dan puur qua rijden, niet speciaal voor de rug.
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Re: Een comfortabele MTB?

Bericht door Fluffy »

Als je 2 á 3 per week core oefeningen doet, zal je na minder dan 1 maand al een enorm verschil voelen. Als ik een tijdje mijn core verwaarloos heb ik er last van. Niet enkel op de fiets. Langer dan een uur kan ik dan niet in de auto zitten. Als ik flink mijn oefeningen doe, heb ik geen enkele last.
Plaats reactie