Tubeless, verschillende buitenbanden?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door didius »

Ik rij voorlopig nog met binnenbanden, met als gevolg dat ik af en toe eens lek rij... Op zich vind ik dat geen ramp, een nieuwe binnenband steken is vrij snel gedaan, maar toch had ik de laatste keer genoeg van.

Als ik zo rondlees en rondhoor dan zijn er toch veel die na de overstap naar tubeless nooit meer terug willen. Vandaar ik de overstap in ook wel wil maken. Maar toch had ik nog een praktisch vraagje.

Nu heb ik 2 buitenbanden die ik omwissel op mijn achterwiel. Een voor droge omstandigheden en één indien het parcours er modderig zal bijligt. Doordat ik werk met binnenbanden is dat wisselen vrij eenvoudig. Binnenband eruit, nieuwe buitenband erop, binnenband erin, opblazen, klaar.
Bij tubeless lijkt me dat eerder omslachtig of zelfs moeilijk? Of zie ik dat verkeerd?
Iemand enige ervaring hoe ze dat aanpakken?
univega
Mountainbiker
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 14 feb 2003 21:09
Rijdt met: Univega

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door univega »

Dat wisselen is niet aan te raden, je moet dan de vloeistof opvangen, de randen van de banden terug reinigen enz. een hele karwei ...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door spaghetti_2 »

Dat is niet waar. Het is wat meer werk dan wisselen met binnenband maar moderne velgen en banden zijn zodanig aangepast op tubeless, dat tubeless leggen vaak vanzelf gaat. Bij mij toch. Latex kan je gewoon omwisselen met een spuitje. Reinigen van de bandenranden etc is niet nodig
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door BertG »

Het is toch wel een pak meer gedoe, ik zou niet regelmatig mijn tubeless banden willen wisselen, en andere banden eigenlijk ook niet 8-[ . Hoeft ook niet, er zijn genoeg goede allround banden op de markt.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door Boebbel »

Ik heb door omstandigheden redelijk wat aan mijn banden moeten prutsen de laatste week. Bij deftige velgen, bij mij zijn het maar DTSwiss X1900, is het perfect te doen. Het grootste deel van de melk kan je inderdaad met een spuit uitzuigen, de rest wat met een vod wegvegen.

Maar banden wisselen omdat het wat modderig is, daar hou ik me niet mee bezig. Een Racing Ralph of een Icon of gelijkaardig voldoet prima het hele jaar door. Je rijdt sowieso trager door de modder, tijd genoeg om grip te zoeken. 'k Ben nu wel niet de grootste modderfokker.

Je moet trouwens toch eens om de zoveel maanden kijken of er nog genoeg vloeistof in zit.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door KrisMaes76 »

2 wielsets met verschillende banden en banden wisselen duurt dan max 2 min 8)
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door didius »

Boebbel schreef:Maar banden wisselen omdat het wat modderig is, daar hou ik me niet mee bezig. Een Racing Ralph of een Icon of gelijkaardig voldoet prima het hele jaar door.
K'heb een Racing Ralph achteraan, maar als het zo dagen aan een stuk geregend heeft dan heb ik er echt weinig grip mee in vettige trails. Nu leg ik er dan een Nobby Nic op. Het is misschien self fulfilling prophecy, maar ik heb toch echt het gevoel dat ik meer grip heb. Het is zeker meer voor extreme situaties, nuja, als je met binnenbanden werkt is de buitenband omwisselen zo geflikt.

Conclusie lijkt wel dat het mogelijk is, zeker ook omdat die 'extreme' moddersituaties ook niet zo frequent voorkomen.

Die 2 wielsets is me een te dure optie Kris :-D
Bontus
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: za 16 jun 2012 15:24
Rijdt met: Radon ZR Race 29" 8.0

Re: Tubeless, verschillende buitenbanden?

Bericht door Bontus »

Als je ooit een voorwiel op de kop kan tikken is het wel handig om daarmee je zomer/winter set te vervolledigen.
Achteraan leg je iets all round zoals Racing Ralph.
Vooraan één wiel met Nobby Nic.
En één wiel met wat 'sneller' profiel. Continental Race King bijv.
Plaats reactie