ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Bericht door theguy »

Gewoon even vragen:
Na demontage van de oude tandwieltjes om nieuwe te monteren heb ik niet gelet welke ring aan welke kant moet zitten (GX Eagle). Het ene ringetje is zo goed als plat terwijl het andere een klein kraagje heeft (dus ik veronderstel per tandwiel 2 verschillende ringenjes?).
Op de tandwielen zelf heb ik eigenlijk ook niet gelet maar ik veronderstel dat de bovenste niet kan verkeerd gestoken worden. De onderste heb ik bekeken op foto om te zien hoe deze in de derailleur moet zitten.
Ik kan hier bij Sram nergens info over vinden. Ze hebben anders wel veel info maar duidelijk nog niet genoeg!

Alvast bedankt
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Bericht door Free_ltd »

Toevallig vorige week ook uit mekaar gehaald. Zoals ik me kan herinneren, zat die met de kraag naar de zijde van het wiel. Maar denk niet dat het kwaad kan.

Bij mij zat het bovenste muurvast. Thans nog geen 1000km denk ik, maar kan precies niet echt tegen modder. Met mijn shimano's nooit voor gehad :lol:
Lager zuiver gemaakt, stofring eraf, ingevet en het draait weer :lol: Maar niet zo soepel als zou moeten. Hopelijk komen morgen de nieuwe toe.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Bericht door theguy »

ok thx!...bovenste tandwiel krijg ik niet meer opnieuw los en ik heb daarbij de zeskant van de bout stuk gedraaid (had ik stevig aan gedraaid omdat ik iemand ken met nieuwe Eagle groep waarvan dat boutje los kwam na 200km en in het proces derailleur geplooid heeft!) Dat krijg ik dus nooit meer los :( . Proberen uitboren?? Wieltjes draaien wel vlot.
JoVD
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 06 feb 2019 17:53

Re: ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Bericht door JoVD »

Ik dacht dat er 1 van de 4 ringetjes zonder kraag was en dat dat aan het bovenste wieltje moet aan de kant van het gat met draad.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: ringen derailleur tandwiel Sram Eagle

Bericht door theguy »

JoVD schreef:Ik dacht dat er 1 van de 4 ringetjes zonder kraag was en dat dat aan het bovenste wieltje moet aan de kant van het gat met draad.
idd. Ik heb de wieltjes net eens eruit gehaald omdat deze net voor mn trainingsrit van gisteren muurvast zaten (losgekregen met veel teflonspay en WD40!!??) en de ringen zaten goed. Dus bedankt voor de info en ik kwam dus eigenlijk tot de conclusie dat je niet kan missen want het gaat over een ring zonder kraag en de rest met. Alleen deze zonder kraag past bovenaan aan de kant van het wiel.
Voor iedereen die aan deze topic passeert: de boutjes van de wieltjes (GX Eagle derailleur) niet te vast zetten anders zal je de bout stuk draaien (zeskant) bij het opnieuw losdraaien maar ook niet te los want anders komen ze los tijdens het fietsen en draait uw ketting de boel in de soep (en mag de hele derailleur vervangen worden).

Dus weer een extra reden om in 2020 terug naar Shimano te gaan want die wieltjes die vast zaten hadden bijna mn afspraak met trainingsgenoten doen afzeggen. Die wieltjes zaten duidelijk vast na een kleirit in de Vlaamse ardennen en dat soort 'panne' heb ik met Shimano nog nooit voor gehad.
Plaats reactie