Tandwiel bosch motor.

Voor de liefhebbers van weinig versnellingen en rijden per twee. Ook voor de in opmars zijnde E-MTB en de Fatbikes kun je hier terecht. Deel hier opmerkingen, tips en ervaringen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Tandwiel bosch motor.

Bericht door janssis werner »

Hoelang of om de hoeveel cassette gaat zo een tandwiel mee. De eerste ketting en blok zijn er nu door alleen ziet dat kleine tandwiel er nog dik ok uit. Kan ik dan gewoon die dingen vervangen zonder voorste tandwiel.

Grtjs.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door janssis werner »

Wat ook nog een vraagje is. Er ligt nu een deor ketting op, kan ik deze vervangen door een kmc10 ketting. Er zijn er ook speciaal voor e bikes maar deze zien er veel dikker uit. Plus deor lag er standaard op.

Grtjs.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door Pashley 24Mhz »

Mijn ervaring met de CX is dat als je ketting en cassette vervangt je best ook het voorste tandwiel vervangt, anders krijg je chainsuck.
Ketting kan je gewoon vervangen door een ander model, zolang het aantal versnellingen maar dezelfde is. Ik heb mijn standaard ketting ook vervangen door een EMTB ketting en ben daar toch tevreden van, zou geen probleem mogen geven.
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door HPA »

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag.
Intussen heb ik al 25000km gereden met deze fiets en 2x cassette en ketting vervangen zonder het voorste tandwiel mee te vervangen. De eerste keer heeft de fietsenmaker alleen de cassette en de ketting vervangen, de tweede keer heb ik het zelf gedaan. Omdat dat voorste tandwiel precies moeilijk te vinden is heb ik het laten zitten. Nu ben ik bijna aan een derde vervanging toe, dus nu stelt de vraag zich weer. Tandwielen zien er nog goed uit, dus ik denk dat ik het nog een keer ga riskeren tenzij iemand me kan vertellen welk tandwiel ik juist nodig heb 8)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door Mister No Chaïn »

Zo'n tandwiel van Bosch kost 15 euro, Miche heeft er zelfs van 10 euro ... ik zou het gewoon vervangen voor die prijs :P.
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door Pashley 24Mhz »

Mister No Chaïn schreef:Zo'n tandwiel van Bosch kost 15 euro, Miche heeft er zelfs van 10 euro ... ik zou het gewoon vervangen voor die prijs :P.
Juist daarmee
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door janssis werner »

Dat de prijs het probleem niet is dat is zo. Alleen kan ik dit zelf niet en het is voor een cannondale en deze zijn anders. De winkel waar ik de fiets gekocht heb ligt ook niet bij de deur. Plus doe dit graag zelf .

Grtjs.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door triumph_st »

Om het voorste tandwiel (grootte kan gaan van 14t tot 20t, afhankelijk van type fiets) te vervangen heb je wel een crankpuller nodig om trapas te verwijderen en een speciale Bosch tool (spider tool) om de locknut los te kunnen draaien (loskloppen kan misschien door handige Harry lukken maar is niet aan te raden).
Tandwielen heb je van FSA, Miche, Bosch zelf, Connex, ..
Ik koop de mijne in Duitsland.

Nog even vermelden dat de verhouding voor het voorste tandwiel x 2.5 is m.a.w. een 14 komt overeen met 14 x 2.5 = 35 tanden, een 18 wordt dus 45 tanden en een 20 komt overeen met een 50t.

Zo'n spider tool dus: https://www.e-fietsenmaker.nl/products/ ... s-te-maken" onclick="window.open(this.href);return false;
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door Pashley 24Mhz »

Gewoon 1 keer investeren, zo duur zijn die tools nu ook niet. Zo kan je om te kuisen ook makkelijk eens alles losmaken en het opgehoopte vuil verwijderen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Tandwiel bosch motor.

Bericht door janssis werner »

Volgens mij is dit niet aan vervanging toe. Dit tandwiel kan ik nergens vinden . Dit is enkel voor op een Cannondale en staat bijna 1cm naar buiten. Ga het erop wagen en anders een bestellen in de fietsen winkel in de buurt. Zal laten weten of het gelukt is .

Grtjs .
Plaats reactie