Beschaamd

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Beschaamd

Bericht door triumph_st »

Onlangs schreef een fietser/wielertoerist een open brief (haalde de kranten) hoe beschaamd hij soms was om ook wielertoerist te zijn. Dit in de plaats van de vele would be profs/wielerterroristen die voor niks of niemand stoppen, uit de weg gaan, voorrang geven, ...
Bij MTB toertochten is het dikwijls niet beter. Vanaf het moment dat sommigen aan een toertocht deelnemen waant men zich prof en denkt men dan ook overal voorrang te hebben. In groep wordt dit nog versterkt. Men komt uit een bos gevlamd, kijkt (soms) even wat er af komt en van het moment dat het geen traktor of camion is vliegt men toch de weg op of over. Die fietser die afkomt, voorrang heeft en alles moet dichtgooien; daar brullen we nog eens naar. Respect voor mekaar onder fietsers?
Spijtig genoeg bij velen onbestaande. Soms ben ik ook beschaamd in hun plaats en sluit ik me aan bij bovengenoemde briefschrijver.
Donkey@base.be
Mountainbiker
Berichten: 315
Lid geworden op: di 27 okt 2009 13:30
Rijdt met: Cannondale trail 2

Re: Beschaamd

Bericht door Donkey@base.be »

we begrijpen elkaar voor 100%. Gelukkig zijn er zo wel meer , maar de briefschrijver heeft overschot van gelijk : er zijn nog te veel wielerterroristen en eigenlijk moet je die tegen zichzelf beschermen. Niemand wil nl een ongeval veroorzaken waarbij hij anderen malheur aan doet . En vooral ook willen ze liever zelf niet gekwetst worden denk ik. Dat je je gezond verstand moet gebruiken kan alleen als je dat ook hebt. Hopelijk blijven we gespaard van ongevallen door roekeloos gedrag van die wielergekken . Wielergek heeft 2 betekenissen want ik ben ook min of meer wielergek, maar besef dat ten minste en probeer je niet roekeloos te gedragen.
Laatst gewijzigd door Donkey@base.be op do 18 apr 2019 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Beschaamd

Bericht door dirkdierickx »

volgens mij was die brief fake news.

begint met te vermelden dat hij al jaren en jaren fietst maar nu beschaamd is om wat hij gezien heeft.
ik fiets al bijna langer dan ik kan stappen :P en wat die man daar allemaal beschreef, ja dat bestaat, maar dat is zeker NIET de meerderheid.
zoals in alles heb je enkele droevige personen, maar over het algemeen zie ik vooral mensen die samen een passie delen en vriendelijk zijn voor elkaar.

er is trouwens niet eens zoveel verschil tussen mtb en weg.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Beschaamd

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik rijd de laatste 4 jaar behoorlijk wat TT's en ik heb dat nog nooit gezien. Ik rijd nu wel vooral in de lente/zomer, in de winter zie je wel wat meer racekonijnen.

Ik rijd dagelijks met de fiets naar het werk en dan merk je dat er bij véél mensen nog weinig respect is voor anderen en voor de regels. Zo passeer ik aan een kruispunt (en het is een steenweg), en daar zie ik quasi dagelijks mensen door het rood fietsen. Even kijken of er niemand afkomt, en hup verder. Er staat al 3 man voor het rood licht, en vlam met hun elektrische fiets de steenweg over. Wat als iemand volgt?
Moeders met een kind? We zijn al te laat voor de school dus we mogen door het rood rijden. Vorige week nog een oma die te voet door het rood wandelde, vervolgens moest ze de andere straat ook over, opnieuw door het rood. De auto's moesten er voor in de remmen, dat deerde haar duidelijk niet.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Beschaamd

Bericht door BertG »

Jaarlijks terugkerend fenomeen in het voorjaar dat bepaalde media fietsers in een slecht daglicht willen stellen. Uiteraard zijn er rotte appels, ook bij automobilisten etc., maar die zijn, denk ik toch nog altijd, uitzonderingen. Niet teveel aandacht aan geven.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Beschaamd

Bericht door De Wreter »

Ik reed zo eens een tijdje achter een vrouw met een electrische fiets. Roepen en tieren op slecht geparkeerde, doorgang belemmerende camionetten dat het toch zo gevaarlijk was. Een tijdje later stond ik ergens aan een rood licht te wachten en zoef, knalt diezelfde gewoon door het rood.

Ik stond toen toch wel eventjes perplex...
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Beschaamd

Bericht door _Knarf_ »

Vreemde post....
Misschien een uurke later vertrekken. Dan zijn de snelle mannen door.
Gebruikersavatar
triumph_st
Mountainbiker
Berichten: 342
Lid geworden op: di 15 sep 2015 11:25
Rijdt met: Trek Powerfly+ FS7, Haibike Xduro Race, Stevens Triton, Bianchi E Road, allen met ellentrik

Re: Beschaamd

Bericht door triumph_st »

_Knarf_ schreef:Vreemde post....
Misschien een uurke later vertrekken. Dan zijn de snelle mannen door.
OK. De brullers en de hooligans vertrekken om 8. De rest komt later nog eens terug.
Van een vreemde post gesproken ... #-o
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Beschaamd

Bericht door _Knarf_ »

triumph_st schreef:
_Knarf_ schreef:Vreemde post....
Misschien een uurke later vertrekken. Dan zijn de snelle mannen door.
OK. De brullers en de hooligans vertrekken om 8. De rest komt later nog eens terug.
Van een vreemde post gesproken ... #-o
Ik heb niet gesproken over brullers en hooligans ?

Het is gewoon wel zo dat als je langzaam bent en je vertrekt om 8u of 8u30 start, er heel veel snelle mannen u gaan inhalen.

Als je echter bij de laatste van de tocht start, dan kan er gewoon niet meer zo veel volk u inhalen.... Als ge als allerlaatste start kan helemaal niemand u nog inhalen.


Ik kan me voorstellen dat het vervelend is als je 100 keer aan de kant moet gaan.


Maar van brullers en hooligans heb ik niet gesproken.
Japs
Mountainbiker
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 30 jun 2002 02:00

Re: Beschaamd

Bericht door Japs »

Ik vind het op de baan meestal erger. Op de Sean Kelly classic: Groepje ziet een wagen van rechts aankomen en roept eentje letterlijk "die stopt wel". Op een ander punt komen we een grote baan opgedraaid en stormt daar een groep zonder te kijken vol die baan over. Er zal daar maar een wagen tegen 90km/u komen aanrijden...
Het zou misschien al iets helpen als het begrip 'zwakke weggebruiker' wordt afgeschaft. Het weerhoudt me ervan me bij een club aan te sluiten wetende dat de kans bijzonder groot is dat ik me dood erger aan het rijgedrag van velen in groep en het totaal gebrek aan sociaal vermogen om verkeersregels te respecteren.
Plaats reactie