2 oude MTBs, de moeite om op te lappen of niet?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
ripdeeh
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 apr 2019 20:10

2 oude MTBs, de moeite om op te lappen of niet?

Bericht door ripdeeh »

Hallo iedereen,

Ik heb een dilemma en hopelijk kan ik met jullie advies eruit geraken.
Ongeveer 2 weken geleden was ik fijn aan het rijden op een lokaal bospaadje. Eventjes een heuveltje op, plots, "KNAP", mn ketting gebroken.

M'n eerste gedacht: "Geen probleem, even naar de fietsenmaker, nieuwe ketting, beetje smeren en afstellen en we kunnen er weer vijf jaar tegen." Mijn tweede gedachte: "Deze fiets is ongeveer 16 jaar oud, misschien kan ik beter een goedkope tweedehands kopen, of een heeel goedkope nieuwe."

Een paar dagen later hoorde ik dat mn broer nog een MTB had staan die hij niet gebruikt, deze mocht ik gratis meenemen, omdat hij slecht/niet schakelt. Blijkt dat dit een TREK is van voor het jaar 2000. ketting zo geroest als iets, nergens een druppel olie of vet of iets van smeer op te vinden. mn eerste indruk was wel dat die lichter was als mijne, maar kheb dus niet gewogen. vooraan schakelt ie goed, achteraan kon ik alleen maar groter schakelen, naar een kleiner tandwiel lukte niet direct, 1 van de voorste remblokken is gewoon gescheurd,

Dus was ik eigenlijk nog nergens, alleen heb ik nu 2 fietsen die ik amper kan gebruiken. Hieronder mijn vragen.

Is 1 van deze 2, of beide mss, het waard om te redden? als ik onderdelen van de ene fiets naar de andere verhuis, op welk frame zou ik dan best bouwen. hoeveel zou het kosten om een oude fiets terug in orde te maken bij een fietsenmaker? kan ik beter een 2ehands fiets kopen of een nieuwe, budget hiervoor is eigenlijk 0, dan zou het moeten wachten tot na de zomer en dan mss rond de 400 euro. Kan ik voor deze fietsen nog iets vragen? of ist om mee te geven aan het oud ijzer?

hier een link met foto's van beide fietsen

TREK 7000ZX: https://photos.app.goo.gl/DYW3objgtd6eTcABA

Minerva Tempest: https://photos.app.goo.gl/NFLZWi3DuPiM4zFA7

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Als er nog vragen zijn stel gerust
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Re: 2 oude MTBs, de moeite om op te lappen of niet?

Bericht door RIBI »

Ik zou er niet aan beginnen.
Als je toch een poging wil wagen, vervang eerst de binnen en buiten kabels van de remmen en de versnellingen. Dit kost weinig en misschien zijn de schakel problemen hiermee opgelost.
Ketting en cassette in deore zijn ook niet zo duur.
Een vierkante trapas kost ook geen geld.
Als de kamwielen versleten zijn kan je deze voor (30 euro) in zijn geheel vervangen met traparmen en al.
Dit alles als je zelf wil sleutelen en via internet wil aankopen.
Hou er wel rekening mee dat je aankopen kloppen want er zullen enkele zaken niet meer zo vanzelfsprekend zijn.
Grootste probleem is, als de voorveringen niet meer goed werken want dan zijn ze voor het containerpark.
Aan U de keuze
Plaats reactie