Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Niwit
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 apr 2019 09:48

Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door Niwit »

Hallo iedereen,

Ik heb enkele jaren geleden een quasi nieuwe Trek Marlin 5 kunnen kopen voor een prikje en heb daarmee kennisgemaakt met het mountainbiken. Nu ik de microbe toch wel te pakken heb gekregen, zou ik graag upgraden naar wat beter materiaal. Ik mountainbike recreatief in de streek (regio Kortrijk en Vlaamse Ardennen), dus meestal onverharde paden, bospaden, vaak gecombineerd met een deel op de weg. Mijn materiaal hoeft absoluut niet het beste, duurste, lichtste, enz. te zijn, maar ik wil wel een goeie bike die een tijd meegaat en waar ik veel plezier mee kan beleven.

Mijn budget ligt rond de € 1.000 - € 1.200. Onze LBS verkoopt voornamelijk Trek, Cube en Giant. Ik ben al een paar keer gaan kijken, en had momenteel volgende modellen in gedachten:

Trek X-Caliber 9: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... e=greydark

SLX afmontage met XT achterderailleur, maar de zadelpen is 31,6mm en er is interne kabelgeleiding voorzien voor een dropper post later.

Cube Race One: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... hite-2019/

Heeft volgens mij (correct me if I'm wrong) volledige XT-afmontage en dus kwalitatief beter. Maar de zadelpen is 27,2mm en dus minder mogelijkheden naar dropper post toe.

Wat denken jullie? Zijn er hier veel mensen die een dropper post gebruiken en is dit een meerwaarde? Of zal ik meer hebben aan de betere afmontage van de Cube gelet op mijn recreatief gebruik? Zijn er nog andere opties (liefst Trek/Cube/Giant) die jullie kunnen aanbevelen binnen de prijsklasse?

Alvast bedankt voor de hulp!
PapyG
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 nov 2018 22:37
Rijdt met: Trek X-Caliber 9 2019

Re: Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door PapyG »

Ik heb de X-calliber 9 en ben er zelf heel tevreden van. Ik heb achteraf ook een dropper laten plaatsen en gebruik deze toch meerdere keren per rit.

De afmontage van de trek vind ik voor mij goed genoeg om in de limburgse bossen te rijden. Als er iets aan vervanging toe is kan ik nog altijd upgraden.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door Free_ltd »

Ik had mij eind 2015 een X-Caliber 9 gekocht als instapper om te zien of ik het ging blijven doen. Een jaar heel veel plezier aan gehad en eigenlijk gewoon vervangen omdat ik een fully wilde ivm mijne rug.

Ik heb op dat jaar tijd enkel de body en de BB lagers moeten vervangen. Was water in gekomen.

Een vriend van mij had hem dan over gekocht, en die had meteen de eerste rit al 2 spaken kapot. Hersteld en de rit erna weer 2 andere spaken kapot. Ondertussen ook balhoofdlagers versleten, maar dat zijn geen onoverkomelijke dingen en hebt ge bij elke fiets. Hij heeft dus ondertussen ook mijne Spark overgekocht :lol:

Ik twijfelde destijds tussen de X-Caliber 9 en de Superlfy 5. De superfly zie ik niet meer op de site staan en zie dat de X-Caliber 9 ook in prijs gestegen is. Dacht dat die destijds €999 was en ik krijg dan nog 10% korting. Maar omdat het om zo een laag bedrag ging, kreeg ik dat bedrag er niet vanaf getrokken, maar kreeg ik wel nog gratis schoenen erbij ter waarde van die €99.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door dirkdierickx »

heb zelf het vorige model xcaliber, was een goeie beginners mtb, maar aangezien jij dat stadium al voorbij bent en al een beter idee hebt van wat je wil, zou ik de xcaliber toch skippen (je kan misschien wel een promo vinden voor een trek procaliber van vorig jaar?).

als ik naar de specs kijk dan is de cube beter, vooral de remmen maken toch een groot verschil en dat was 1 van de dingen die ik ook heb geupgrade bij mijn xcaliber, want ik vond deze echt niet goed en dat was 1 van de beste upgrades voor die fiets. ik merk op dat de huidige caliber nog altijd maar so-so remmen heeft.
Niwit
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 apr 2019 09:48

Re: Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door Niwit »

Bedankt voor de replies iedereen!

Ben nog eens langsgeweest met jullie comments in het achterhoofd, en heb nog een extra model gezien dat nu ook mee in de running is. Betreft een Cube Reaction C:62 met carbon frame, maar op het eerste zicht iets mindere afmontage dan de andere Cube (eerder gelijkaardig aan de Trek).

Link: https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... nred-2019/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb me laten wijsmaken dat vooral het carbon frame een grote meerwaarde is omdat dit een stuk stijver is dan de alu frames van de Trek en andere Cube. Wat denken jullie hiervan? Ik heb persoonlijk nog geen ervaring mrt fietsen uit carbon.

Voordeel zou zijn dat ik hier nog zo’n 10% korting op kan krijgen, waardoor ik niet te veel boven budget moet. Dat is dan ook meteen wat mijn probleem met een ProCaliber van Trek; ziet er een zalige MTB uit, maar nieuw wel nog meer boven budget dan de carbon Cube. Misschien tweedehands eens kijken wat een mooi ProCaliber nog kost.

Moeilijke keuze... in ieder geval nogmaals bedankt voor de hulp!
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Nieuwe hardtail (Trek X-Caliber 9 vs Cube Race One)

Bericht door dirkdierickx »

persoonlijk vind ik carbon wel wat overroepen, pasop, ik heb zelf ook een carbonfiets maar die gebruik ik enkel tijdens wedstrijden (op de weg).
mijn trainingsfiets voor op de weg en mijn mtb's zijn allemaal alu, een degelijke alufiets moet niet veel onderdoen voor carbon.
zelf heb ik nog een granfondo in italia gereden op een alufiets en eindigde in de top 30.


wat je met carbon wel hebt is dat het frame veel mooier is, maar ondertussen zijn er nieuwe technieken voor alu frames en de meest recente alu frames zijn ook heel mooi afgewerkt.

het is mijn mening natuurlijk, ik ben zeker dat er andere mensen zijn die zweren bij carbon.
Plaats reactie