Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door jurgen stich »

ik heb nu enkele weken de mtb aan de haak hangen en ben wat meer op de weg aan het fietsen.
Maar het jeukt om terug eens de bos in te duiken.
Nu is hier onlangs een fietser aangevallen door een welliswaar aangeschoten everzwijn (regio rond bokrijk).
Maar bij deze mijn vraag hoe veilig moeten we ons nog wanen in de bossen ?
Hier in de regio (rond genk,zonhoven en omstreken)wemelt het van de everzwijnen naar verluid.
Nu is de periode dat die beesten met jongen zitten en dus blijkbaar dan ook gevaarlijk zijn.
Dus bij deze de vraag hoe veilig wanen jullie je nog en dan vooral ook mensen die in deze regio fietsen (mtb) of wat zijn jullie eventuele ervaringen?
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door roderider »

De kans dat je door een gemotoriseerd voertuig wordt aangereden is toch wel vele keren groter. Ik voel mij dus veel veiliger offroad dan onroad
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door Edlisjas »

Ik fiets redelijk veel in het bos maar wandel zeker zo veel (dagelijks 5-10 km en in het weekend soms 20 km), hier (regio Opoeteren) krioelt het van de reeën en everzwijnen. Regelmatig zie ik reeën weglopen maar het eerste everzwijn moet ik nog tegenkomen. Die hebben meer schrik van u dan gij van hen.
PapyG
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 nov 2018 22:37
Rijdt met: Trek X-Caliber 9 2019

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door PapyG »

Ik rij wekelijks in de regio Lanaken-Maasmechelen en zie overal wel aan de omgewoelde grond dat er everzwijnen zijn. Maar heb er nog geen gezien. 's Avonds heb ik wel al dikwijls reeën gezien. Tot nu toe schrikt het mij niet af om in de bossen te rijden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door _anonymus_ »

Ik ben al meerdere malen everzwijnen met jongen tegen gekomen.
Dit is trouwens geluk hebben want die dieren zijn schuw.
Ze zullen enkel aanvallen als ze zich bedreigd voelen en geen vluchtweg hebben.

Bij mij was het twee keer toen ik zeer vroeg gaan fietsen ben. Telkens zag ik een eind voor mij een jong oversteken, gevolgd door een hele rij jongen en op het einde de moeder.
Ik ben steeds gewoon gestopt, heb ze laten oversteken en ben daarna verder gereden. De moeder had mij één keer zeker gezien of geroken en keek naar mij, maar daarna liep ze gewoon verder.

Als je een nest jongen ziet een pad oversteken zou ik daar nu wel niet gaan tussen rijden, dat zal de moeder wel als een bedreiging aanvoelen.

Het is trouwens een prachtig zicht, gewoon stoppen en genieten van het moment.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door TimW »

Ben in de Ardennen ook al meermaals everzwijnen tegengekomen hoor.
Ook een moeder met jongskes, die liepen op het pad waar ik aan het rijden was, een 50-tal meter voor mij.
Ben onmiddelijk gestopt en heb ze laten verder wandelen tot ze ver genoeg van het pad waren. Prachtig gezicht :-D

Tijdens de BeMC reden we op een singletrack met rechts een flank steil omhoog en links een steile flank naar beneden.
Omdat we daar met een massa kwamen doorgevlogen zijn er 3 volwassen everzwijnen op hol geslagen en kwamen ze de flank afgestormd, recht op ons af...
Was wel ff schrikken 8-[ (voor de beesten nog meer waarschijnlijk).
Ze zijn toen gestopt, omgedraaid en terug de bossen in gestoven om dan enkele 100-en meters verder de singletrack over te steken en naar beneden te hollen.

Dus ge ziet, al een paar ontmoetingen gehad maar niets om van wakker te liggen.

De kans dat je ze tegenkomt is wel groter wanneer je alleen bent. Met meerdere mensen ben je waarschijnlijk aan het praten en hebben ze je al lang horen komen.
Alleen heb ik er al dikwijls gezien, met meerdere mensen nog nooit (buiten toen met de BeMC, maar toen was er ook niemand aan het praten...).

Zoals gezegd, stoppen en genieten van het zicht :wink:
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door jurgen stich »

Oke
Bedankt voor de reacties .
Nu duik ik toch met een iets geruster hart terug de bos in.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Gevaarlijke everzwijnen op je pad ?

Bericht door Flip FSR »

In de Maasmechelse en Asserse bossen kom ik regelmatig everzwijnen tegen, nog nooit problemen mee gekend, laat ze gerust en rij gewoon verder. Niets aan het handje ;)
Plaats reactie