Hangt ervan af hoe groot/klein je de schaal van je scherm instelt. Ik rijdt op een Geko graag op 120 m, als je dan om de x aantal seconden een vluchtige blik op je scherm werpt zie je perfect of je nog "on track" zit of dat er een scherpe bocht aankomt.pv schreef:
't Is niet de bedoeling bij elk bochtje een waypoint te plaatsen. Enkel waar er van richting veranderd wordt en er meerdere mogelijkheden zijn zet ik er een. Een bochtige singletrack kan bij mij aangegeven staan als '1500 meter de weg volgen'. Een track is inderdaad visueler, maar dat betekent dat ik voor diezelfde 1500 meter misschien 20 keer op mijn GPS moet kijken.
Het vraagt wel heel wat werk en je moet er de topo cd bijhalen om goed te weten waar je een waypoint nodig hebt en waar niet. Ik sla altijd de track op en pas als ik een track opnieuw wil rijden vorm ik hem om naar een route.
Ik gebruik dat zelfs in de afdalingen als een soort copiloot, na een tijdje kan je perfect inschatten of die blinde bocht nu een "R1-à fond" is of een "R4-alles dicht" . Moeilijk op een route...
Het grote nadeel van een track is natuurlijk dat iemand die eerder moet gereden hebben. Een route kan je inderdaad min of meer vanuit je zetel voorbreiden maar je gaat sowieso meer mis rijden.
Een route op computer voorbereiden kan je trouwens alleen maar als je kaarten heel betrouwbaar zijn, vergeet dat in zuiderse landen. De meeste stafkaarten zijn daar gebaseerd op militaire kaarten die dateren van de (vroege) koude oorlog