Aparte rubriek in forum voor GPS routes

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!

GPS rubriek

Peiling eindigde op do 29 sep 2005 18:09

Yup, ik zie dat wel zitten
14
74%
Pff, daar hedde niks aan
2
11%
Ge doet maar, mij boeit het niet
3
16%
 
Totaal aantal stemmen: 19

pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

pv schreef:
't Is niet de bedoeling bij elk bochtje een waypoint te plaatsen. Enkel waar er van richting veranderd wordt en er meerdere mogelijkheden zijn zet ik er een. Een bochtige singletrack kan bij mij aangegeven staan als '1500 meter de weg volgen'. Een track is inderdaad visueler, maar dat betekent dat ik voor diezelfde 1500 meter misschien 20 keer op mijn GPS moet kijken.

Het vraagt wel heel wat werk en je moet er de topo cd bijhalen om goed te weten waar je een waypoint nodig hebt en waar niet. Ik sla altijd de track op en pas als ik een track opnieuw wil rijden vorm ik hem om naar een route.
Hangt ervan af hoe groot/klein je de schaal van je scherm instelt. Ik rijdt op een Geko graag op 120 m, als je dan om de x aantal seconden een vluchtige blik op je scherm werpt zie je perfect of je nog "on track" zit of dat er een scherpe bocht aankomt.
Ik gebruik dat zelfs in de afdalingen als een soort copiloot, na een tijdje kan je perfect inschatten of die blinde bocht nu een "R1-à fond" is of een "R4-alles dicht" :-). Moeilijk op een route...

Het grote nadeel van een track is natuurlijk dat iemand die eerder moet gereden hebben. Een route kan je inderdaad min of meer vanuit je zetel voorbreiden maar je gaat sowieso meer mis rijden.

Een route op computer voorbereiden kan je trouwens alleen maar als je kaarten heel betrouwbaar zijn, vergeet dat in zuiderse landen. De meeste stafkaarten zijn daar gebaseerd op militaire kaarten die dateren van de (vroege) koude oorlog ;-)
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

Joris schreef: Ik heb nu ook de topomaps van Garmin op mijn GPS-toestel en dan kan je letterlijk je weg volgen op het GPS-schermpje. Dat is toch een heel stuk makkelijker dan met de basiskaart van Europa.
En dan werken op basis van zelfs de beste NGI kaart die ge kunt vinden. Is niet zo evident om onderweg bij te houden waar ge juist zit en welke richting je uit moet. Elke keer stoppen, kijken, zoeken en discuteren met die andere 10 apen die kwaad zijn omdat ge niet binnen de 5 seconden weet waar ge naar toe moet. Als bewijs moet ge maar eens op 5 maart naar Blanden komen om mee te doen aan de MTB-O, een orientatiewedstrijd op de MTB, veel minder evident als wat ge op het eerste zicht denkt.
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

pocoloco schreef:En iemand anders die drie weken later als test laten rijden. Ondertussen was het bladerdak serieus toegenomen - maar nog niet zo dicht als in de zomer - en dat was gewoon niet te doen. Op 5 km was mijn "proefkonijn" al minstens 4 keer mis gereden, iemand die nochthans gewoon was op track te rijden. We zijn er dan maar mee gestopt.

Het kan zijn dat als je de track in dezelfde omstandigheden (bladeren) opneemt dat het minder problemen geeft, dat weet ik niet.

Een andere oplossing is heel traag te rijden om de GPS zoveel mogelijk tijd te geven om zijn positie nauwkeuriger te berekenen - maar dan moet je de tocht nadien ook traag rijden :-)
Ik denk dat ge beter van een zo goed mogelijke uitgangssituatie vertrekt, dus niet gaan opnemen als ge zelfs den track niet kunt volgen. 't Is in elk geval zo dat hoe kleiner de paadjes zijn, hoe moeilijker het is om te volgen (meestal meer draai- en keer werk, minder tijd om op GPS te kijken en bomen die idd dichter bij staan. Ik ben anders ook wel eens geïntersseerd in dienen track. Denk dat ik de meeste kleine wegskes in Meerdaalwoud ken maar heb geleerd om nooit nooit te zeggen.
BTW: De nieuwe VistaC met topokaarten op de GPS maakt het ook allemaal wat simpeler omdat ge tenminste wat visuele feedback over de paden zelf krijgt.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Loeckxke schreef: Ik ben anders ook wel eens geïntersseerd in dienen track. Denk dat ik de meeste kleine wegskes in Meerdaalwoud ken maar heb geleerd om nooit nooit te zeggen.
BTW: De nieuwe VistaC met topokaarten op de GPS maakt het ook allemaal wat simpeler omdat ge tenminste wat visuele feedback over de paden zelf krijgt.
Geen probleem, ik wil je met plezier de "bostrack" doormailen (64 km, op eigen verantwoordelijkheid) als de 60 km "veldtrack" die ik in de plaats gemaakt heb door de velden van de taalgrens naast Meerdaalbos - af en toe kruis je wel een stukje bos maar daar heb ik er zorg voor gedragen dat het ofwel zoveel mogelijk rechtdoor is ofwel er open plekken zijn op de richtingsveranderingen. Mooie tocht.
Ik heb hetzelfde teken-stramien als op onze grote routes in Spanje gebruikt. De belangrijkste zijn ?-tekens op afslagen waar je je zou kunnen vergissen, doodskopjes net voor gevaarlijke punten...

Ik ben niet zo thuis in de mogelijkheden van dit forum, hoe speel ik jou die tracks best door ? Binnenkort gaan die alleszins op een website staan ter vrije downloading.

Maar opgelet: die tracks zijn gemaakt op een Geko met als instelling een "broodkruimel/meting" om de 10 m. Je hebt dus een GPS nodig met een ruim trackgeheugen.
Ik weet ook dat er problemen kunnen zijn met het invoeren van Geko-tracks naar bv een Etrex of een 60 van Garmin. Weet iemand hoe je dat kan oplossen ? Jef, lees jij dit ?
Loeckxke
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: do 10 feb 2005 12:32
Rijdt met: Trek 6500 (2001)

Bericht door Loeckxke »

pocoloco schreef:
Maar opgelet: die tracks zijn gemaakt op een Geko met als instelling een "broodkruimel/meting" om de 10 m. Je hebt dus een GPS nodig met een ruim trackgeheugen.
Ik weet ook dat er problemen kunnen zijn met het invoeren van Geko-tracks naar bv een Etrex of een 60 van Garmin. Weet iemand hoe je dat kan oplossen ? Jef, lees jij dit ?
Normaal is er geen verschil. Geko is ook van Garmin en de bestanden zijn grotendeels compatibel.Er zijn inderdaad wel problemen met het trackgeheugen. Daarom splits ik regelmatig tracks op om ze toch nog verwerkbaar te maken. Ik heb zo de Meerdael Classic 100 km ook in 3 moeten kappen... Je kan ze anders doormailen naar floeckx@hotmail.com. Dan zal ik ze eens nabiken als de bomen terug binnen te botten.
Gebruikersavatar
pv007
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26 apr 2004 16:10
Rijdt met: Cube

Bericht door pv007 »

hello loeckxke,

kan je eigenlijk tracks opnieuw rijden op de tracklog (ipv een route)?
als je een tracklog opslaat op de gps als track, dan gaat hij automatisch al overbodige logs verwijderen, is dat voldoende om hierop te rijden of niet?

dank voor uw antwoord,
prettig weekend,
Pieter
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Tracklog geko te groot?

Bericht door Barny »

Wanneer je bij een Garmin Geko om de 10m een trackpunt laat zetten zal je inderdaad een grote tracklog krijgen (meer dan 500 punten)
Dit maakt deze tracklog moeilijk te hanteren (en te saven onder een naam)je kan hem enkel nog gebruiken als active log.

Hier enkele tips:
Stel in de toekomst je Geko in op: automatisch tracks opslaan:resolutie medium of nog minder.


Je kan je oudere grote tracks nabewerken met GPS-utilty (freeware)
En zo de overbodige trackpoints wissen.
Het heeft totaal geen zin om op een rechte lijn 12 trackpoints te zetten;
enkel het begin en eindpunt van deze lijn zijn van (vectoriëel) belang


Tracks van meer dan 1000 punten worden dan gereduceert naar soms 250 punten en minder; toch blijven ze perfect bruikbaar
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: Tracklog geko te groot?

Bericht door pocoloco »

Barny schreef:Wanneer je bij een Garmin Geko om de 10m een trackpunt laat zetten zal je inderdaad een grote tracklog krijgen (meer dan 500 punten)
Dit maakt deze tracklog moeilijk te hanteren (en te saven onder een naam)je kan hem enkel nog gebruiken als active log.

Hier enkele tips:
Stel in de toekomst je Geko in op: automatisch tracks opslaan:resolutie medium of nog minder.


Je kan je oudere grote tracks nabewerken met GPS-utilty (freeware)
En zo de overbodige trackpoints wissen.
Het heeft totaal geen zin om op een rechte lijn 12 trackpoints te zetten;
enkel het begin en eindpunt van deze lijn zijn van (vectoriëel) belang


Tracks van meer dan 1000 punten worden dan gereduceert naar soms 250 punten en minder; toch blijven ze perfect bruikbaar
Dat gebeurt al, de overbodige trackpoints worden automatisch geëlimineerd als het een rechte lijn is.
Maar dan nog neemt een Etrex of een 60 dat niet zomaar aan. Ik denk niet dat het aan het tekort aan trackgeheugen van die toestellen ligt, eerder aan een compatibiliteitsprobleem ? Maar ik kan me vergissen ?

Het probleem van "auto" opslaan is dat als je veel bochten neemt je soms een beetje naast je tracklijn gaat rijden.
Als je ze kort instelt zit je bij goede ontvangst in alle omstandigheden "pil" op de lijn. Da's comfortabel rijden en een betrouwbare copiloot downhill ;-)

Ik geef toe dat om de 10 m misschien wat overdreven is :-), maar waarom feitelijk niet ? Het trackgeheugen van een Geko reikt met die instelling tot iets van een 140 km (wist blijkbaar zelf nutteloze punten ?), ruim dus voor mtb gebruik (alhoewel we met één van onze tracks niet toekomen :-)).
En zelfs bij zo'n eivol trackgeheugen hebben we weinig tot geen problemen met saven etc. Zelfs niet met 10 zulke tracks in het geheugen.

Heel af en toe krijg je een foutmelding als je 10 grote tracks (meer dan 700 km gecombineerd) ineens downloadt. Na zo'n foutmelding is het wel noodzakelijk van te herbeginnen, er is dan ergens een fout ingeslopen en één of meer tracks zullen niet werken.

Toch liever een "te correcte" track die je later kan downgraden dan omgekeerd - zo'n beetje als met digitale foto's: lagere resolutie kan altijd nadien maar als je je droomfoto op VGA getrokken hebt...
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Re: Tracklog geko te groot?

Bericht door Barny »

pocoloco schreef: Maar dan nog neemt een Etrex of een 60 dat niet zomaar aan. Ik denk niet dat het aan het tekort aan trackgeheugen van die toestellen ligt, eerder aan een compatibiliteitsprobleem ? Maar ik kan me vergissen ?
Ik zou toch eens proberen om via GPS-utility rond je tracks van een Geko naar een Etrex of een 60 te laden.
GPS-utility is compatibel met zeer veel formaten en werkt bij informatie-overdracht naar Garmin toestellen zelfs met een zeer eenvoudig TXT formaat.

http://www.gpsu.co.uk/

Veel succes
Gebruikersavatar
pv007
Mountainbiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26 apr 2004 16:10
Rijdt met: Cube

Bericht door pv007 »

met welke freeware kan je die tracks bewerken?
Plaats reactie