SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door theguy »

Heeft er iemand anders ook al problemen gehad om een dub crank los te krijgen. Ze moeten vast gezet worden met een forse 54Nm maar los krijgen is nog andere koek!
Ik ben zeker de enige niet met dit probleem en SRAM heeft het hier duidelijk wel wat verpruts! zie o.a. https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=209146 .
Mijn bijkomende probleem is nu dat de bout met een 8mm zeskant gat verwrongen raakt! Ik durf deze dus niet met nog meer kracht lostrekken. Mijn enige optie is om mijn 8mm hex van 40mm lang dat ik monteer op een ratel te vervangen door een hex van 8mm die een stuk korter (12mm is ideaal) is zodat ik dichter bij kop van de bout kan wringen.

Weet er iemand toevallig als SRAM ergens een Belgisch servicecenter of servicenummer heeft waar ze mij zouden kunnen helpen?
Volgens mij is dit een nieuwe uitvinding van SRAM die nooit zal doorbreken als dit probleem niet wordt opgelost door SRAM (bvb. met minder kracht aanspannen of kop bout aanpassen). Ze keken bij SRAM duidelijk alleen naar het monteren en niet het demonteren na -tig kilometer in het slijk. Alleen de afdeling 'marketing' heeft hier geen fout gemaakt :-? .
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door spaghetti_2 »

Dit heeft met het gxp principe te maken en staat los van DUB. Bovendien is de crank gemonteerd bij de fietsenwinkel of de producent en niet bij Sram. Misschien hebben ze zelfs loctite gebruikt? Ondanks het grote krachtmoment waarmee je de crank moet vastzetten heb ik nog nooit problemen gehad bij demontage, behalve bij eentje waarbij ze loctite hadden gebruikt. Een nachtje kruipolie of WD-40 zijn werk laten doen kan al helpen. Daarnaast steek ik de imbussleutel zo dicht mogelijk bij de crank zodat ik deze naar elkaar kan toeknijpen. Zo krijg ik er alleszins het meeste kracht op.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door Jemp »

Ik heb in het verleden dit ook meegemaakt en met fatale gevolgen :( Gelukkig was het een alu versie. Sindsdien ben ik er voorzicht met het vastzetten. Zeker niet overdrijven. Hij is bij mij nog nooit losgekomen.

Maar, zoals reeds aangehaald, probeer een zo kort mogelijke imbus te gebruiken. En als je het frame goed kan vastzetten, kan kloppen op de hefboom ipv continue kracht te zetten ook wel eens helpen (systeem van een slagmoersleutel).

Succes.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door kevx »

Kruipolie, laten inwerken...

Je kan je crank eens een tik geven met een rubberen hamer.

Inbus er in, zo dicht mogelijk bij de crank en niet blijven wringen maar eens een ferme tik geven op de inbussleutel. (Pas op voor uw frame natuurlijk)
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door theguy »

spaghetti_2 schreef:Dit heeft met het gxp principe te maken en staat los van DUB. Bovendien is de crank gemonteerd bij de fietsenwinkel of de producent en niet bij Sram. Misschien hebben ze zelfs loctite gebruikt? Ondanks het grote krachtmoment waarmee je de crank moet vastzetten heb ik nog nooit problemen gehad bij demontage, behalve bij eentje waarbij ze loctite hadden gebruikt. Een nachtje kruipolie of WD-40 zijn werk laten doen kan al helpen. Daarnaast steek ik de imbussleutel zo dicht mogelijk bij de crank zodat ik deze naar elkaar kan toeknijpen. Zo krijg ik er alleszins het meeste kracht op.
Ik heb deze fiets zelf omgebouwd. Dus ook zelf de DUB bottom bracket (dus geen gxp maar wss wel hetzelfde systeem want ik had vóór deze Sram groep alleen Shimano) erin getrokken en cranks gemonteerd. Er was al vet aangebracht op verschillende plaatsen van de nieuwe onderdelen dus heb ik normaal geen extra vet aangebracht (buiten natuurlijk de BB cups). De inbussleutel kan er maar 12mm diep ingestoken worden dus ik zal een poging doen om een 8mm inbus iets korter te maken om zo dicht mogelijk bij de as te blijven. Er wordt in dat forum ook gewag gemaakt van een slagsleutel ('impact wrench') en dat heb ik liggen. Ik zal me hiervoor wel nog een passende inbus moeten aanschaffen.

wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door theguy op wo 06 mar 2019 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door theguy »

Jemp schreef:Ik heb in het verleden dit ook meegemaakt en met fatale gevolgen :( Gelukkig was het een alu versie. Sindsdien ben ik er voorzicht met het vastzetten. Zeker niet overdrijven. Hij is bij mij nog nooit losgekomen.

Maar, zoals reeds aangehaald, probeer een zo kort mogelijke imbus te gebruiken. En als je het frame goed kan vastzetten, kan kloppen op de hefboom ipv continue kracht te zetten ook wel eens helpen (systeem van een slagmoersleutel).

Succes.
...Die 'fatale gevolgen' wat was dit dan? Was het inbus gat overgetrokken? Als dat het geval was, hoe is het dan opgelost? Moest de boel uitgeboord worden? Ik vraag dit omdat ik denk dat de bout (dus het inbus gat) van de DUB crank ook allu is.
Ik heb ondertussen een kit besteld met een puller (om de crank van de as te trekken) en wss zit er ook een nieuwe bout bij. Het is met niet duidelijk hoe en wat met deze kit maar ik zie wel. Gevonden op https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... er-p67542/. Dit is trouwens de eerste fiets die ik volledig zelf omgebouwd heb en bepaalde zaken zoals cranks monteren/demonteren ben ik niet gewoon.
THX
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door Jemp »

Ga eerlijk zijn, geen idee meer hoe ik de arm uiteindelijk af heb gekregen. Was een X9 crank. Ik vermoed hamer en beitel en dan in de bankschroef.... Is reeds 3 of 4 jaar geleden.
theguy
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2018 15:31

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door theguy »

en hier dan het vervolg...

Ik heb de stap om los te trekken met een hex sleutel met buis erop overgeslagen en direct met een slagmoersleutel aan de slag gegaan (zware op batterij). Best dat ik het zo heb aangepakt want zelfs met een gecentreerde kracht heb ik het gat van de asbout (binnenzeskant) verder beschadigd (ik heb de zeskant sleutel met een doorslag uit de asbout moeten kloppen!). Dus m.a.w. ik heb de crank los gekregen.

Het setje met een nieuwe asbout en borgring is ook aangekomen maar er is een nieuw probleem opgedoken. Die buitenste borgring die met een tang met pinnen (kleine gaatjes) moet losgemaakt worden zit muurvast. Ik heb in die borgring (met linkse schroefdraad om als puller te kunnen dienen) alvast mooie een mooie beschadiging getrokken door pinnen van mijn circliptang erop te plooien en door te schuiven! Dus heb ik opnieuw passende tang met pinnen besteld (pinnen vorige tang waren te dik) om deze los te trekken want anders krijg ik de beschadigde asbout er niet uit. Zodra ik die tang heb zal ik nog een poging doen. Voorlopig heb ik de crank opnieuw gemonteerd (ja met veel vet. btw er zat al veel vet op) en NIET opnieuw met 54Nm aangespannen maar gewoon stevig op gevoel!
Dat nieuw tandwiel begint behoorlijk geld te kosten. Nogmaals bedankt Sram!

wordt opnieuw vervolgd....
Gerd77
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 14 jul 2016 19:52

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door Gerd77 »

Om een crank gemonteerd in een DUB bottom bracket los te krijgen heb je veel kracht nodig en vooral geen versleten inbus 8 sleutel. Steek er een stuk buis op om extra kracht te zetten.
Het kan zijn dat je met 2 moet zijn!
Al meerdere moeten losmaken..... Met juiste gereedschap krijg je ze zeker onbeschadigd los.

Sram kan hier niets aan doen hoor, het is diegene die uw fiets 'afleverklaar' gemonteerd heeft en de 54Nm heeft aangehouden. Al vermoed ik zelfs dat de crank zich zelf zo vast spant om geen/weinig speling te krijgen.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SRAM DUB crank niet los te krijgen!

Bericht door _anonymus_ »

Goed om te lezen.
Dit klinkt alweer als een ideaal systeem als je op meerdaagse bent en 's avonds snel iets moet veranderen aan je fiets... Niet dus.
Het Shimano-systeem is te simpel, waarschijnlijk.
Plaats reactie