voordelen of niet ?

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

voordelen of niet ?

Bericht door SLCubeLTD »

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe MTB te kopen dit jaar.

Ik zit met een model van +15 jaar oud :)

De Cube LTD 3.

Lak versleten/schade en brokkelt af op sommige plaatsen, voor de rest heb ik er nog redelijk nieuwe onderdelen opzitten (enkele jaren) en is technisch volledig in orde. Maar zit toch met die drang naar iets nieuws, dan kan ik deze nog gebruiken voor
normale straat ritten of zo,...

De technologie is wel sterk verandert in de laatste jaren,...

Van 26" naar 27.5" of 29"
Van 3 x 9 naar 1 x 11 schakelingen

Mijn vraag is nu toch maakt dit technisch gezien iets uit ?

Ik las al dat voor grotere personen 29" de beste optie zou zijn en je zou ook meer grip hebben (ben 1.89m). 27.5" is dan weer sneller door de bocht en betere acceleratie.

Meer grip is voor mij wel het voornaamste voordeel, een racer ben ik niet en alleen downhill zeker niet,... Ik rij ook wel vaak door modder en in de winter door sneeuw/over ijs.


Kwa versnellingen heb ik eigenlijk niks gevonden wat er nu beter zou zijn behalve dan minder gewicht als je vergelijkt met 3 x 9 of 1 x 11. Ik heb nooit afvallende kettingen of zoiets gehad.

Ik heb de lichtste versnelling soms nodig voor een klimmetje al zittend te doen vanwege modder/bladeren/sneeuw, anders heb ik te weinig grip met mijn 26", gaat
dit nog lukken met die 22 versnellingen ? Kunnen jullie zeggen met wat ik de lichtste versnelling van de 1x11 11-42T van de nieuwe fiets kan vergelijken op de lichtste van 3 x 9 11-36 ?

Ik koop een HT, geen budget of nood aan een fulls, veel merken hebben ook zo een lelijke modellen tegenwoordig vindt ik, zelfs cube,... Bij Centurion heb ik er echter wel eentje gevonden die zeer bevalt met de gebruikelijk XT/SLX shimano groep.


Alvast bedankt voor het lezen en geef gerust jullie opmerkingen kwa voor/nadelen van de bovengenoemde veranderingen in de laatste jaren.


UPDATE : het zijn dus 2 tandwielen van voor 26t/36t, kon ik niet zien bij de mtb zelf omdat het helemaal zwart bij die versie en bij de MTB staat geen uitleg.
Laatst gewijzigd door SLCubeLTD op di 05 mar 2019 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: voordelen of niet ?

Bericht door aresius »

De voorbije jaren is er inderdaad heel veel veranderd op vlak van mountainbikes..

Voor je vraag over de aandrijving en 3x9 vs 1x11...
Als je voor een cassette van 42t wil gaan zal je een compromis moeten maken tussen een relax klimverzet en een stoempvitesse.
Uit je bericht haal ik dat je gaat voor relax klimmen.

Via volgende link vind je een overzicht van een 3x9 vs 1x11... als je je kleinste versnelling wil houden moet je vooraan voor een 26t gaan in combinatie met een 42t cassette.
Let op dat ook je wielmaat wijzigt, een 29er wiel moet je harder trappen om rond te krijgen.. langs de andere kant eens op snelheid blijft het vlot draaien, maar op een klim heb je daar niet veel aan....
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24, ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je opteert voor een 1x12 groep, kan je iets groter gaan vooraan.

Op m'n hardtail heb ik ook zo'n setup 26t vooraan en een 10sp 11-42t cassette achteraan.
Zeer comfortabel klimmen maar vergeet de coureur uithangen op het jaagpad of bijtrappen op een afdaling.
Dat laatste is ook een teken dat het een saaie afdaling is. :-D
Vorig jaar in Marokko was ik heel blij dat ik voor het granny verzet had gekozen, steile bergskes ginder....
Een comfy kruissnelheid van 25km/u is vlot te bereiken zonder zot te draaien.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: voordelen of niet ?

Bericht door janssis werner »

Hallo. In uw geval zeker niet twijfelen over een 29er. De 1x11 zou ik niet nemen de 1x12 is veel beter kwa berijk. Alleen ben ik nog altijd voorstander van de 2x11. Bij deze kom je overal, op sommige goedkope fietsen staat ook nog de 3x10. Die laatste is ook niet meer aan te raden op de 29er. Wat technische rijden bij 27,5 en het verschil bij de 29 is verwaarloosbaar en dit hangt veel meer af van de geo van de fiets.

Grtjs.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: voordelen of niet ?

Bericht door SLCubeLTD »

janssis werner schreef:Hallo. In uw geval zeker niet twijfelen over een 29er. De 1x11 zou ik niet nemen de 1x12 is veel beter kwa berijk. Alleen ben ik nog altijd voorstander van de 2x11. Bij deze kom je overal, op sommige goedkope fietsen staat ook nog de 3x10. Die laatste is ook niet meer aan te raden op de 29er. Wat technische rijden bij 27,5 en het verschil bij de 29 is verwaarloosbaar en dit hangt veel meer af van de geo van de fiets.

Grtjs.
Oh ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd, er is dus vooraan 1 tandwiel maar het is wel 2 speed, het totaal aantal vitessen zou 22 zijn dus 2 speed x 11.
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: voordelen of niet ?

Bericht door SLCubeLTD »

aresius schreef:De voorbije jaren is er inderdaad heel veel veranderd op vlak van mountainbikes..

Voor je vraag over de aandrijving en 3x9 vs 1x11...
Als je voor een cassette van 42t wil gaan zal je een compromis moeten maken tussen een relax klimverzet en een stoempvitesse.
Uit je bericht haal ik dat je gaat voor relax klimmen.

Via volgende link vind je een overzicht van een 3x9 vs 1x11... als je je kleinste versnelling wil houden moet je vooraan voor een 26t gaan in combinatie met een 42t cassette.
Let op dat ook je wielmaat wijzigt, een 29er wiel moet je harder trappen om rond te krijgen.. langs de andere kant eens op snelheid blijft het vlot draaien, maar op een klim heb je daar niet veel aan....
http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24, ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je opteert voor een 1x12 groep, kan je iets groter gaan vooraan.

Op m'n hardtail heb ik ook zo'n setup 26t vooraan en een 10sp 11-42t cassette achteraan.
Zeer comfortabel klimmen maar vergeet de coureur uithangen op het jaagpad of bijtrappen op een afdaling.
Dat laatste is ook een teken dat het een saaie afdaling is. :-D
Vorig jaar in Marokko was ik heel blij dat ik voor het granny verzet had gekozen, steile bergskes ginder....
Een comfy kruissnelheid van 25km/u is vlot te bereiken zonder zot te draaien.

Het is deze zwengel Shimano FC-M8000. Dus met 26/36t.

https://www.bikester.be/shimano-deore-x ... 05907.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een all ready to drive MTB, heb geen keuze of ik moet dingen gaan verkopen,...

Ja die link is wel nogal ingewikkeld kun jij dat instellen en een screenshot maken ?
Laatst gewijzigd door SLCubeLTD op di 05 mar 2019 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: voordelen of niet ?

Bericht door aresius »

screenshot lukt niet:
hier de link: http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24, ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;
gewoon de tandwielen op het scherm verschuiven...

Als het een 36t vooraan is dan is het niets voor jou denk ik.
Het is dan alsof je geen kleinste blad meer hebt, enkel nog je midden en grootste...
Je kan een ander trapstel steken met direct mount tandwielen... maar meerprijs van enkele 100 euro.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: voordelen of niet ?

Bericht door aresius »

SLCubeLTD schreef:
janssis werner schreef:Hallo. In uw geval zeker niet twijfelen over een 29er. De 1x11 zou ik niet nemen de 1x12 is veel beter kwa berijk. Alleen ben ik nog altijd voorstander van de 2x11. Bij deze kom je overal, op sommige goedkope fietsen staat ook nog de 3x10. Die laatste is ook niet meer aan te raden op de 29er. Wat technische rijden bij 27,5 en het verschil bij de 29 is verwaarloosbaar en dit hangt veel meer af van de geo van de fiets.

Grtjs.
Oh ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd, er is dus vooraan 1 tandwiel maar het is wel 2 speed, het totaal aantal vitessen zou 22 zijn dus 2 speed x 11.
Nu ben ik niet meer mee, is het 1 tandwiel vooraan of 2?
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: voordelen of niet ?

Bericht door SLCubeLTD »

aresius schreef:
SLCubeLTD schreef:
janssis werner schreef:Hallo. In uw geval zeker niet twijfelen over een 29er. De 1x11 zou ik niet nemen de 1x12 is veel beter kwa berijk. Alleen ben ik nog altijd voorstander van de 2x11. Bij deze kom je overal, op sommige goedkope fietsen staat ook nog de 3x10. Die laatste is ook niet meer aan te raden op de 29er. Wat technische rijden bij 27,5 en het verschil bij de 29 is verwaarloosbaar en dit hangt veel meer af van de geo van de fiets.

Grtjs.
Oh ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd, er is dus vooraan 1 tandwiel maar het is wel 2 speed, het totaal aantal vitessen zou 22 zijn dus 2 speed x 11.
Nu ben ik niet meer mee, is het 1 tandwiel vooraan of 2?
Deze cranckset zit erop : Shimano FC-M8000

https://www.bikester.be/shimano-deore-x ... 05907.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hehe, heb het zelf niet echt bekeken maar blijkbaar dus 2 van voor : 1 x 26 en 1 x 36

Staat ook niets uitgelegd bij de MTB zelf, heb het product moeten zoeken.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: voordelen of niet ?

Bericht door aresius »

Aah dat verklaart, het is dus een 2x11 setup.
Dan is er geen probleem.... http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24, ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
SLCubeLTD
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 16:04
Rijdt met: Bergamont Revox LTD Carbon

Re: voordelen of niet ?

Bericht door SLCubeLTD »

aresius schreef:Aah dat verklaart, het is dus een 2x11 setup.
Dan is er geen probleem.... http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=24, ... 2&UF2=2341" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh dat zal dan toch een aanpassing zijn. Bij lichte versnellingen is er niet veel verschil maar bij de zwaarste zijn er zowaar 2 minder ? Dus als ik op de mijne nu zou vergelijken is de zwaarste versnelling van die nieuwe setup tussen de 3de en 2de zwaarste van de oude.

26" = 2120mm

27.5" x 2.2 = 56-584

Dus dat maakt het verschil bij de zwaarste versnellingen nog groter.
Plaats reactie