Verzuurde benen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: Verzuurde benen

Bericht door Reflex »

Precies zoals ik zei, je lichaam gaat in een nood stand want krijgt te weinig voedingsstoffen binnen. Wanneer je dan in het weekend wel jezelf laat gaan zoals ik begrijp heb je een probleem want dan wordt dit opgeslagen als vet. Zie het als een natuurlijke bescherming van je lichaam. Je lichaam weet dat hij dat vet later weer nodig zal hebben.

Hopelijk kun je met een goed voedingschema jezelf de aanzet geven tot een stabiele gezonde leefmethode. Als ik jouw verhaal zo lees dan bewijst dit maar weer waarom ik tegen de diverse dieeten ben. Met de speciale dieetvormen die er zijn leer je zelf niet wat goed of slecht is. Ze helpen en je valt op een korte tijd af, maar je bent even later weer terug bij af.

Ik zie het altijd zo dat je vaak over een heel lange tijd (jaren) steeds iets bent aangekomen om dan bij jezelf te denken "nu is het genoeg". Veel mensen willen dit dan het liefst binnen een paar weken eraf. Ze volgen een crash dieet en vallen af zonder te leren wat ze fout hebben gedaan en belanden daarna weer in hun gewone patroon.

Wanneer je over een lange tijd bent aangekomen moet je zelf kritisch kijken naar je voedingsinname, en drank en sport. Meestal weet je zelf wel waar het fout gaat. Wanneer je dan 1 of 2 van de boosdoeners zou kunnen minderen of schrappen dan zet je de toename om in een afname. Ga niet over op een volledig ander voedingspatroon die je vermoedelijk toch niet lang
zal volhouden. Nee doe een kleine aanpassing maar gun jezelf nog wel iets. Zo kun je beter je 1 keer in de week friet houden maar water (al dan niet met een Citroen) drinken ipv cola of je alcoholgebruik minderen (mocht je dit allemaal willen). Je maakt zelf de keuze in hetgeen je wilt houden en wilt laten vallen. Maar alles laten vallen zal op de korte termijn veel opleveren maar hou je niet vol.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Verzuurde benen

Bericht door Free_ltd »

Met de diëten die ik in in het verleden gedaan heb, is in principe niets mis, maar probleem zit in het volhouden. Ik heb een eetverslaving.

Het laatste dieet was gewoon het snelste en makkelijkste en werkte naderhand ook een jaar zeer goed. Maar dan was ik op vakantie was bijgekomen en ben ik mijn voeding van zelf gaan aanpassen en dat staat los van dat dieet.

Probleem is dat ik vroeger doorheen het jaar niet echt bij kwam, behalve op de all-in vakantie en de feestdagen. Gemiddeld dus 4 kg/jaar erbij en dus na 5 jaar 20kg erbij waar ik dan weer een paar jaar blijf hangen.

Nu kan ik het iets meer controleren door erbij te sporten wat ik voor 3 jaar gelegen bijna niet deed, buiten Aikido, wat niet echt een duursport is. Dus fietsen, joggen,... zat er allemaal niet in.

En hapjes, oh, die hapjes. Als we volk over de vloer krijgen, of we gaan bij mensen, en er staan hapjes (zoals bv chips) op tafel, dan heeft iedereen mij wel gezien :lol: Dat MOET op ](*,) ](*,) ](*,) Daar zit vooral mijn probleem. Teveel snoepen ook. En daar was dus blijkbaar een goede verklaring voor en heeft hij mij gisteren uitgelegd aan de hand van chart. Blijkbaar krijgt ge eerst van suiker een boost en dan een dipje. Tijdens dat dipje snakt ge naar meer suiker en is het de kunst om eraf te blijven :lol:
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: Verzuurde benen

Bericht door poeperman »

Het FDH dieet is ook altijd een winnaar. Fret den helft.

Enige uitzonderingen daargelaten is een vetpercentage van sub 15 voor iedereen haalbaar. Ik doe een 6-8u per week aan sport (lopen en fietsen) en eet gebalanceerd, maar toch minstens een keertje frituur en pitta/pizza/... per week en ik flirt met de 10%
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Verzuurde benen

Bericht door Free_ltd »

Ik zit ergens rond 23 a 24% en krijg da ni naar onder. Qua sport zit ik aan 4 a 5u per week op de fiets en als ik terug in gang geraak, nog 2u aikido.

Was met mijn nieuw voedingsschema weer wa gezakt, maar laatste 2 weekenden wat activiteiten gehad en deze week wa ziekskes waardoor ik nog ni gesport heb.

Zondag de laatste nieuwjaarsreceptie en dan ff doorbijten. Zou al blij zijn met 18%.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Verzuurde benen

Bericht door De Wreter »

poeperman schreef:Het FDH dieet is ook altijd een winnaar. Fret den helft.

Enige uitzonderingen daargelaten is een vetpercentage van sub 15 voor iedereen haalbaar. Ik doe een 6-8u per week aan sport (lopen en fietsen) en eet gebalanceerd, maar toch minstens een keertje frituur en pitta/pizza/... per week en ik flirt met de 10%
Laat me raden : onder de 20 jaar ?
Gebruikersavatar
poeperman
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 jan 2014 17:19

Re: Verzuurde benen

Bericht door poeperman »

Nee hoor, in die tijd zat ik ruim onder de 10% met een dagelijks dieet van pitta en bier. Helaas zit dat er voor mij ook niet meer in.

Maar ik ben inderdaad "slechts" 30 lentes jong
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Verzuurde benen

Bericht door Jemp »

Iemand ervaring met natriumbicarbonaat capsules? Dit zou in bepaalde gevallen de verzuring kunnen vertragen. :-k
w1tt3
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 13:40
Rijdt met: Fuji SLM 2.7

Re: Verzuurde benen

Bericht door w1tt3 »

Bij mij was alles opgelost van zodra ik een degelijk voedingsschema ben beginnen volgen.
De combinatie van voldoende koolhydraatinname op de dagen van de inspanning, voldoende vocht en eventueel extra magnesium bleek een gouden combinatie te zijn.

Het is wel belangrijk dat je je schema opstelt aan de hand van je energiebehoeftes, dan heb je te allen tijde voldoende energie en komt de kramp niet zo snel op (of geen kramp).
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Verzuurde benen

Bericht door Mister No Chaïn »

Mister No Chaïn schreef:Sinds 2 weken heb ik ook extreem verzuurde benen. Als het 500m steil bergop gaat voel ik na 200m mijn benen al vollopen, een stuk waar ik normaal gewoon tot boven doorknal moet ik nu op het eind volledig terugschakelen. Tempo is geen probleem maar eens ik echt hard moet doorduwen is het alsof mijn bovenbenen al 150km hebben afgelegd.
Héééél raar is dit, ik rijd al 20 jaar met de koersfiets/mtb en dit heb ik nog nooit gehad. Word ik gewoon oud :lol:?
Dit was oktober 2017, en momenteel heb ik het terug vlaggen :-k
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Verzuurde benen

Bericht door Jemp »

Na lang zoeken heb ik een drukmeting laten uitvoeren op mijn bovenbenen. Diagnose was compartiementssyndroom. Begin november operatie ondergaan. Ik kan het nog steeds voelen bij extreme inspanningen, maar het blokkeert niet meer. Echt een hele verandering!
Plaats reactie