pedalen met groter oppervlak

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Plaats reactie
ED1995
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb 2019 22:18

pedalen met groter oppervlak

Bericht door ED1995 »

Hallo

Ik heb net een MTB aangekocht en ben vorig weekend al eens gaan rondrijden. Ik schiet echter nog regelmatig van mijn pedalen met mijn voeten. Dit heeft deels te maken met dat ik het schakelen nog niet helemaal gewoon ben waardoor ik soms eentje lager schakel terwijl ik eigenlijk eentje hoger wou schakelen en dan begin in nog sneller te trappen waardoor ik van mijn pedalen schiet. Maar het is niet enkel in het geval van het verkeerd schakelen. Nu zei mijn broer dat de pedalen van zijn MTB een groter oppervlak hebben dus dacht ik eraan om misschien andere pedalen te kopen, ook met een groter oppervlak. Nu vroeg ik me af of dit effectief een verschil kan maken of niet? Ik weet dat klikpedalen de ideale oplossing zouden zijn hiervoor maar ik ben nog een beginner en zou hier toch nog wat mee willen wachten.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door Free_ltd »

Hebt ge nu gewoon kleine flats of klikpedalen? Voor klikpedalen met SPD hebt ge XC en Trail pedalen. Maar als ge nu uit uw XC schiet, gaat ge uit die trail ook schieten, want systeem blijft hetzelfde, enkel groter vlak om af te duwen. Dan moet ge gewoon uw schroefje ietske straffer draaien zodat ge niet zo snel eruit schiet.

Als ge met flats zit, weet ik niet of ge direct andere of bredere gaat vinden. Ge gaat dat met ze allemaal aan de hand hebben dan en dan is het mss aangewezen om toch naar klikpedalen te gaan.
ED1995
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb 2019 22:18

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door ED1995 »

Free_ltd schreef:Hebt ge nu gewoon kleine flats of klikpedalen? Voor klikpedalen met SPD hebt ge XC en Trail pedalen. Maar als ge nu uit uw XC schiet, gaat ge uit die trail ook schieten, want systeem blijft hetzelfde, enkel groter vlak om af te duwen. Dan moet ge gewoon uw schroefje ietske straffer draaien zodat ge niet zo snel eruit schiet.

Als ge met flats zit, weet ik niet of ge direct andere of bredere gaat vinden. Ge gaat dat met ze allemaal aan de hand hebben dan en dan is het mss aangewezen om toch naar klikpedalen te gaan.
Op dit moment rij ik gewoon rond met flats.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door Free_ltd »

ED1995 schreef:
Free_ltd schreef:Hebt ge nu gewoon kleine flats of klikpedalen? Voor klikpedalen met SPD hebt ge XC en Trail pedalen. Maar als ge nu uit uw XC schiet, gaat ge uit die trail ook schieten, want systeem blijft hetzelfde, enkel groter vlak om af te duwen. Dan moet ge gewoon uw schroefje ietske straffer draaien zodat ge niet zo snel eruit schiet.

Als ge met flats zit, weet ik niet of ge direct andere of bredere gaat vinden. Ge gaat dat met ze allemaal aan de hand hebben dan en dan is het mss aangewezen om toch naar klikpedalen te gaan.
Op dit moment rij ik gewoon rond met flats.
Mss de moment om eens aan klikpedalen te beginnen? :-D
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door Wacky-S »

Wat voor flats heb je, met of zonder pinnetjes?
Hoe groter het platform, hoe makkelijker om je voeten te plaatsen/pedalen terug te vinden als je moet opstappen. En je zal in zekere mate minder snel van je pedalen afglijden, maar veel hangt af van de pinnetjes, soort schoenen (zool) en hoe je je voeten op de pedalen plaatst.
Let wel op, flats met pinnetjes kunnen zeer pijnlijk zijn als je ze tegen je scheenbeen of kuiten krijgt...

En klikpedalen zijn niet altijd de ideale oplossing, alles hangt af van je rijstijl en het type ritjes dat je maakt...
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door aresius »

Vorig jaar ben ik na ongeveer 10 jaar rijden met klikpedalen op flats overgeschakeld.
Gewoon om eens te testen was het uitgangspunt en ik vind het geweldig.

De volgende pedalen zijn goedkoop en geweldig:
https://www.oneupcomponents.com/products/comp-pedal" onclick="window.open(this.href);return false;
Let wel op dat de pinnekes normale schoenzolen opvreten. Dus best ook aangepaste schoenen kopen.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door dennisVO »

Zoals hiervoor al gezegd, welke pedalen zijn het en welke schoenen draag je?
Op "gewone" plastieke bmx pedalen ga je met gewone sportschoenen gewoon afschuiven. En al zeker als het een beetje vochtig is.
Flat specifieke mtb schoenen hebben een zool van specifieke rubber die echt sticky is. Daar ga je op de pinnekes echt goed vast op staan. Met een gewone sportschool ga je niet dezelfde grip hebben.

ivm de grootte, ik heb de Crankbrothers Stamp, deze is er zowel in small en large.
Ik heb een small en schoenmaat 43. Het platform is exact zo breed als m'n schoen.
Maar ik zou gewoon gaan met wat past, niet om ter grootst in de hoop meer grip te hebben, want zo werkt het niet.
Zal missch ook wat aan de techniek liggen? Gewoon wat proberen en tijd nemen om te wennen.
ED1995
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb 2019 22:18

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door ED1995 »

Wacky-S schreef:Wat voor flats heb je, met of zonder pinnetjes?
Hoe groter het platform, hoe makkelijker om je voeten te plaatsen/pedalen terug te vinden als je moet opstappen. En je zal in zekere mate minder snel van je pedalen afglijden, maar veel hangt af van de pinnetjes, soort schoenen (zool) en hoe je je voeten op de pedalen plaatst.
Let wel op, flats met pinnetjes kunnen zeer pijnlijk zijn als je ze tegen je scheenbeen of kuiten krijgt...

En klikpedalen zijn niet altijd de ideale oplossing, alles hangt af van je rijstijl en het type ritjes dat je maakt...
Er staan wel pinnetjes op mijn pedalen maar geen metalen pinnetjes. Gewoon pinnetjes uit hetzelfde materiaal als van mijn pedalen. Ik rij eigenlijk gewoon met sportschoenen. Maken MTB schoenen zo'n groot verschil?
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door Luhmann »

In combinatie met flats met pinnen. Zonder pinnen zal het niet veel verschil geven.
Je gebruikt nu gewone sport schoenen? Profiel van de zool speelt je misschien parten. Probeer eens een sportieve schoen met vlakkere zool. Als je zo iets hebt liggen kan je proberen of dit help voor je andere schoenen koopt.
Uiteindelijk zal je toch willen over stappen naar flats met pinnen of SPD. Maar ik was zelf die eerste maanden een beetje twijfelachtig om te investeren in schoenen en pedalen en terwijl het weg schieten maar de kleinste uitdaging onderweg was.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: pedalen met groter oppervlak

Bericht door Wacky-S »

Je moet hier eigenlijk niet de term MTB schoen gebruiken, daar vallen veel soorten schoenen onder...
Wat je nodig hebt op flats (met pinnen) zijn schoenen met een vlakke zachte rubberen zool. Hierdoor kunnen de pinnetje goed in te zool grijpen zonder de zool te beschadigen en de rubber zelf biedt ook de nodige weerstand zodra er druk op komt te staan.
Gewone sportschoenen kan je gebruiken maar zullen niet lang meegaan en bieden veel minder grip. Flats met ijzeren pinnen gaan een stuk langer mee, maar worden scherper en kan je meestal vervangen. Ik heb op de dirt een setje goedkope plastieken gezet omdat die een stuk minder pijn doen als ze tegen mijn scheenbeen/kuit knallen. Maar grip hebben ze meer dan voldoende. Nadeel is dat ze een stuk sneller slijten als je ermee over de grond schuurt, maar voor dat geld kan je niet sukkelen.


Onderstaand zijn voorbeelden van flat pedal schoenen. Enig profiel is toch aan te raden als je er ook mee moet stappen (vooral dan op modderige of gladde stukken).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie