Dropper hulp

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Dropper hulp

Bericht door Powerflor »

Iemand de magura?
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Dropper hulp

Bericht door Free_ltd »

Ik heb er eentje van merida en na 600km nog geen problemen. Maar da is dan ook wat vroeg. Dus afwachten.
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Re: Dropper hulp

Bericht door Mark72 »

Ik heb de Thomson Elite al een jaar en ben er zeer tevreden van.
Omdat mijn zadelpen 27,2 mm was, en ik minstens een lengte van 425mm moest hebben, had ik geen andere keuze dan deze te kiezen.
Het is de eerste dropper die ik bezit, en hij is wel iets duurder dan andere voorbeelden, maar hij straalt toch kwaliteit uit.

Verder is het superfun om mee te rijden, zelfs als je niet in de ardennen zit.
Vlotte afdalingen worden nog vlotter omdat de fiets beweeglijker is tussen je benen.
En de iets steilere afdalinkjes kan je makkelijker verder en lager achteruit hangen, dus, als ik met één hand kon sturen, stak ik twee vingers in mijn neus :lol:
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Dropper hulp

Bericht door _anonymus_ »

Ik ben ook zeer tevreden van de Thomson (ook 27.2).

Enige nadeel is het onderhoud: kan enkel bij een Thomson Service Center.
Vorig jaar begon de mijne te piepen en kraken (3 jaar oud), dus moest hij op onderhoud.
Je kan er zelf niks aan doen en dichtste service center is in Groot-Brittanië.
De coating van de 'upper stanchion' was bovendien beschadigd door te vuile dichtingen, dus die moest ook vervangen worden.
Heeft mij bijna 200 euro in totaal gekost.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Dropper hulp

Bericht door KrisMaes76 »

_anonymus_ schreef:Ik ben ook zeer tevreden van de Thomson (ook 27.2).

Enige nadeel is het onderhoud: kan enkel bij een Thomson Service Center.
Vorig jaar begon de mijne te piepen en kraken (3 jaar oud), dus moest hij op onderhoud.
Je kan er zelf niks aan doen en dichtste service center is in Groot-Brittanië.
De coating van de 'upper stanchion' was bovendien beschadigd door te vuile dichtingen, dus die moest ook vervangen worden.
Heeft mij bijna 200 euro in totaal gekost.
Als ik me niet vergis doet geert van Debo-bikes in Wachtebeke op bijna alle merken droppers onderhoud. Mijnen Thomson gaat toch alleszins binnenkort bij hem binnen
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Dropper hulp

Bericht door Kristof Huyck »

Boebbel schreef:
Kristof Huyck schreef:Na bovenstaand review en onlangs nog een ander positief review, toch de brand X Ascend II besteld vanwege de lage prijs. Amper 120 euro, een fractie van wat de Fox kost, dus als hij toch tegenvalt verlies je niet al te veel geld. Ik ben benieuwd :-)
En wat is je ervaring ondertussen?
Helaas wat later kunnen installeren dan gepland door omstandigheden... Installatie was wat zoeken, maar dat lag deels om mezelf aangezien de vorige 2 droppers Reverb's waren waarbij de kabel hydraulisch is. De onduidelijke manual hielp ook wel niet echt.

Eerste indruk is goed, minder initiële speling dan bij de Reverb en de shifter voelt licht aan. Later deze week volgt de eerste echt test dan.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Dropper hulp

Bericht door Kristof Huyck »

Powerflor schreef:Budgetmerken waag ik mij niet aan, wegens bepaalde eisen.
En welke eisen mogen deze dan wel zijn dat 'budgetmerken' sowieso niet aanmerking komen?

Als een dropper voldoet aan eisen zoals bvb lengte/diameter zadelpen, aantal mm drop, interne/externe kabelgeleiding, stijl shifter, ... en de kostprijs is daarenboven nog eens 3x lager dan een Thomson of 4x lager dan een Fox, dan lijkt me dit toch interessant, niet?

Ik kan begrijpen dat je bvb niet meteen een nieuw gelanceerd product koopt en eventjes afwacht tot de 'early adaptors' hun bevindingen hebben neergepend, maar een lage kostprijs als nadelig aanzien vind ik toch een beetje bizar. Zeker als je voldoende gebruikers- en professionele reviews terugvind die positief zijn over een product van een 'budgetmerk'.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Dropper hulp

Bericht door Kristof Huyck »

Mijn eerste bevindingen zijn positief ivm de Brand X Ascend II:
Minder initiële speling tov RS Reverb naar mijn gevoel. De werking is gewoon prima; weinig kracht nodig bij de shifter... Bij de Reverb deed mijn duim pijn na een ritje, daar had ik nu totaal geen last van. Snelheid van de dropper is gewoon goed.
Wat het op langere termijn gaat geven, weet ik nog niet uiteraard, maar zelfs al gaat hij maar een jaar mee dan doe ik nog winst tov duurdere merken imo.
Plaats reactie