Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
ED1995
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb 2019 22:18

Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door ED1995 »

Hallo

Ik ben op zoek naar een goede beginners mountainbike. Ik ben vandaag langsgegaan bij twee zaken waar ze Cube, Spezialized of Trek verkopen. Ik heb ondertussen al besloten om voor een dames mountainbike te gaan en geen unisex. Ik wil ook een mountainbike met 27,5 inch wielen aangezien ik niet zo groot ben. Eén van de verkopers zei mij dat dit vaak iets comfortabeler is voor kleinere mensen. De MTB is dan blijkbaar ook iets wendbaarder maar je verliest wel wat aan snelheid aangezien je met 1 omwenteling een minder grote afstand aflegt. Daarnaast heb ik ook beslist om voor een hardtail te gaan omdat de aankoopprijs dan wat lager is en een full-suspension lijkt mij niet echt nodig als beginner. Ik ben ook al eens door het topic over aankoopadvies voor beginners gegaan. Bij het beschrijven van de materialen wordt er gewerkt met een sterrensysteem waarbij 1* voor het niveau van een sporadische rijder staat en ** voor het niveau van een recreatieve rijder. Ik zou toch graag hebben dat de mountainbike die ik koop voldoet aan dit tweede niveau dus op basis van de specificaties heb ik toch al een selectie kunnen maken van een vijftal mountainbikes. Ik kan echter nog wat extra advies gebruiken :-)

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/women ... blue-2019/
Prijs: 599 €

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/women ... erry-2019/
Prijs: normaal meer dan 800€ maar ze hebben nog een eindereeksmodel van vorig jaar en deze zou nu op 660 € komen.

https://www.specialized.com/nl/nl/women ... 379-154428
Prijs: 519 €

https://www.specialized.com/nl/nl/women ... 360-154425
Prijs: 629 €

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... rCode=grey
Prijs: 649 €
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door HPA »

Ik zou voor de duurste Cube gaan. Ook bij MTB's geldt meestal "hoe beter, hoe duurder".
De Trek en de specialized hebben er shimano Acera op liggen, de goedkoopste groep. Op Die cube ligt een betere groep.
Die Cube is ook de lichtste van allen.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door janssis werner »

Hallo. Ik zou geen van deze modellen aanraden. Dit zijn fietsen om kinderen mee naar school te sturen. Als je er plezier wil aan beleven kan je best uw budget verdubbelen. Dan heb je al iets goed voor te starten. De 27,5 is ok als je klein bent maar een 29er gaat ook wel. Dit moet je zelf eens uit testen en voelen waar het verschil zit.

Grtjs.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door kevx »

Budget verdubbelen... Hier zijn ze weer.
Waarom zou een beginner geen plezier kunn hebben aan een mtb van 600-1000 euro??

On topic... Tuurlijk is duurder beter maar is het nodig? Ik denk het niet.

Qua afmontage zit je bij die overjaarse Cube wel het best. Prima beginners mtb.
ED1995
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb 2019 22:18

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door ED1995 »

janssis werner schreef:Hallo. Ik zou geen van deze modellen aanraden. Dit zijn fietsen om kinderen mee naar school te sturen. Als je er plezier wil aan beleven kan je best uw budget verdubbelen. Dan heb je al iets goed voor te starten. De 27,5 is ok als je klein bent maar een 29er gaat ook wel. Dit moet je zelf eens uit testen en voelen waar het verschil zit.

Grtjs.
Eén van de verkopers zei mij dat je met mountainbikes onder de 600€ maximum 5 jaar kan rondrijden terwijl boven de 600€ wel oké zou moeten zijn voor een stuk langer. Vandaar ik toch eerder voor eentje zou gaan van boven de 600€ maar mijn budget verdubbelen vind ik toch wat te veel om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door Wacky-S »

Alles hangt af van hoe en wat je met die MTB wil doen. Ga je er 1 keer in de week een TT'je of gewoon wat in de bos/singletrackjes mee rijden heb je voldoende aan bv de Specialized Pitch Comp.
Ik haal de Speci Pitch aan omdat de zoon van 9 hier ook al meer dan een jaar op rond crossed en ik er tijdens een ritje ook regelmatig eens op dingen voordoe voor hem. Heb voor hem gekozen voor de comp versie omdat die volledige hydrolische remmen en 9 speed versnellingen heeft. Prima beginnersfietsje en ik kan je verzekeren, die kan je voor meer gebruiken dan om enkel mee naar school te rijden...

Wil je meer en ga je intensiever biken, dan zou ik ook zeker aanraden om over te stappen naar de duurdere modellen. Bij de meeste merken ga je een degelijk instapmodel voor intensiever gebruik vinden rond de 1000 euro (meestal net altijd erboven :-D ), dit vertaalt zich dan in een lichtere bike met betere vork, wielen en componenten die je meer comfort gaan bieden.

De fietsen die jij aanhaalt bevinden zich in het onderste segment van de betere instapmodellen, maar slecht zijn ze niet als je ze gebruikt voor wat ze bedoeld zijn. En net zoals met de duurdere modellen ga je ook hier versleten/kapotte onderdelen op tijd en stond moeten vervangen. Misschien iets vlugger, maar ze zijn dan ook stukken goedkoper dan hun hogere versies. En niets houdt je tegen om ze dan ook gewoon te upgraden. Uit ervaring weet ik dat het frame van de Pitch een goed frame is dat tegen een stootje kan :-D

Wat betreft de 27,5" vs 29", das persoonlijk, gewoon testen en nemen wat jou het beste bevalt. Beide hebben hun toepassingsgebieden en voor- en nadelen (hoe klein ook tov van elkaar). En laat je niet wijsmaken dat je met een 29" sneller kan rijden. Alles hangt af van de techniek en conditie van de persoon op fiets en wat voor je wielen krijgt geschoteld :wink:
Mijn downhill en XC (en ook de dirt) zijn nog 26'', de enduro (recent) een 29''. Ik amuseer mij super op ze alle en heb totaal geen behoeft om 26'' te vervangen. Als ze versleten zijn worden het hoogstwaarschijnlijk een 27.5'' en 29'' omdat je dat in de huidige markt nu eenmaal door je strot geduwd krijgt,...
"JIJ" moet gewoon kopen waar "JIJ" het liefst mee rijdt... en dat weet je alleen door te testen :wink:

Hardtail vs fully, hangt ook weer af van waarvoor wil je hem gebruiken. Een fully is zowiezo duurder (aankoop en onderhoud) en meestal iets zwaarder, maar wel een stuk comfortabeler (en sneller) op slecht terrein. Hij is ook meer vergevingsgezind (stuurfoutjes,...) dan een hardtail. En dat beetje extra energie dat je inboet bij het klimmen haal je er meestal bij een afdaling terug uit, natuurlijk ook hier weer afhankelijk van het terrein. Een hardtail daarentegen is lichter, stijver en minder duur in aankoop en onderhoud. En zelfs met een hardtail kan je een downhill track omlaag, weliswaar niet zo snel zolang je maar een goede techniek hebt, en dat leer je vele malen beter op een hardtail :-)
Ik heb tot op heden nog geen enkele TT of vaste route (downhill en zwaar technisch enduro buiten beschouwing gelaten) hier in Belgie en het buitenland gereden die je niet met een hardtail zou kunnen doen. Het zal wat vermoeiender en minder snel gaan, maar het is te doen.
Langs de andere kant, hoe zalig vond ik het vroeger toch als ik na een paar ritten op de hardtail terug op de fully kon kruipen :lol:

Aangaande de kwaliteit van de onderdelen, niet zo makkelijk. Hangt van het onderdeel af en de mix die de fabrikanten toepassen. Voor mij komen ze (shifters, derrie(s), tandwielen, ketting, remmen,...) bij de aankoop van een fiets op de tweede plaats. Ik vervang ze gewoon als ze versleten zijn door beter. Frame, vork en wielen (duurste componenten als je ze moet vervangen) vind ik veel belangrijker. Ik ga geen uitspraken doen voor de frames van bovenstaande modellen van Cube en Trek, hier heb ik geen ervaring mee, maar voor de Speci Pitch zit het wel goed voor die prijs, dit frame kan enige mishandeling aan :-D. De vorken daarentegen zijn echt instapmodellen, zwaar en niet de meest comfortabele. Ze kunnen tegen een stoot, vragen niet veel onderhoud en dempen inderdaad de zwaardere klappen, maar veel moet je er niet van verwachten.
Wielen, tja, voor die prijs kan je geen lichte super set verwachten. Hoe lang ze meegaan zal veel afhangen van je gewicht en rijstijl. Op tijd en stond spaakspanning controleren en bijdraaien...
Aandrijving is van de oude stempel, zoals bij de meeste instapmodellen. De 3x9 combos van de Speci en Trek (altus, acera) kunnen wel " iets" hebben, maar het verloopt allemaal wat stroever en vergt meer onderhoud en gaat bij intensiever gebruik niet zo lang mee. Uitzondering hierop is de Cube Race dan wel beter uitgerust met zijn 3x10 achterderri en shifters. Maar nogmaal, onderdelen kan je altijd zonder grote meerkost vervangen als ze versleten zijn.

Ben je van plan om van het mountainbiken een (blijvende) hobby te maken en heb je er het budget voor over (aankoop fiets, kleding, helm, accessoires, herstellingen,...) ga dan zeker voor minstens een beter instapmodel (+-1000 euro modellen). Ze bieden toch net dat beetje meer comfort en zijn degelijker afgewerkt wat je uiteindelijk toch een veel plezierigere beleving van de sport gaat opleveren. Je zal na een tijdje zelf gaan ondervinden waar je op moet letten, wat de voor- en nadelen zijn en welk type fiets voor jou geschikt is.

Heb je er nog geen idee van en wil je je budget toch beperkt houden, ga dan terug naar de winkel en vraag een testrit met bovenstaande modellen, het zijn geen slechte fietsen en je kan er gerust mee het bos in voor de normale TT of vaste Bloso route. Kies de fiets waar jij goed opzit!
Waarschijnlijk zal het wel de Speci Pitch Comp (niet de Sport!) worden :-D .
Na verloop van tijd zet je er een goede tweedehands vork op, upgrade je systematisch de onderdelen (bv Shimano SLX heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding) en kijk je uit voor een goed tweedehands wielsetje. Is dat uiteindelijk, over de tijd gezien, een duurdere oplossing en hou je dan een toch niet oude fiets over? Misschien... maar dan kan je tenminste nu al genieten van deze toffe sport.
Laatst gewijzigd door Wacky-S op zo 10 feb 2019 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door Wacky-S »

ED1995 schreef:Eén van de verkopers zei mij dat je met mountainbikes onder de 600€ maximum 5 jaar kan rondrijden terwijl boven de 600€ wel oké zou moeten zijn voor een stuk langer. Vandaar ik toch eerder voor eentje zou gaan van boven de 600€ maar mijn budget verdubbelen vind ik toch wat te veel om mee te beginnen.
Onzin, alles hangt af van hoe je de bike gebruikt, hoeveel zorg je ervoor draagt en wat je er wenst in te investeren.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door G-m@n. »

ik zie eerder het probleem met een "goedkope" fiets om te starten dat het toch wel een stuk zwaarder bolt, wat stroefer schakelt, wat minder remt, enz.... en daarom misschien toch wel minder leuk gaat vinden dan dat het is.

als je een beetje rond kijkt zie je wel ergens een occasie staan die net iets beter afgemonteerd is dan een nieuwe goedkope.

my 2 cents.
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door Wacky-S »

Als je zoals Ed1995 niet veel van fietsen kent (afgaand op haar vragen) is de aankoop van een goede tweedehands meestal niet makkelijk en houdt het de nodige risico's in.
Maar inderdaad zoals je zegt, (zeker in de 26" categorie) vind je voor dat bedrag heel mooie gebruikte bikes terug... maar een nieuwe bike "voelt" toch altijd net dat beetje beter aan dan een gebruikte :lol:
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Cube vs Spezialized vs Trek (beginner)

Bericht door Flip FSR »

Wacky-S schreef:maar een nieuwe bike "voelt" toch altijd net dat beetje beter aan dan een gebruikte :lol:
Tot de eerste crash toch ja :lol: :wink:
Plaats reactie