Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door Jemp »

Komoot is geen toestel maar een applicatie om routes te maken en naar de wahoo up te loaden. Werkt in alle landen eb erg accuraat qua kaarten.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door _anonymus_ »

Mio zou ik afblijven.
Bij ons in de fietsclub is iedereen die één à twee jaar geleden een Mio had intussen overgestapt naar iets anders. Rampzalige toestellen in de regen, dus voor MTB zou ik er zeker afblijven.
Ik had vroeger een Garmin Edge 705. Daar was ik best tevreden van, maar ik vind Garmin nodeloos ingewikkeld én zeer slecht in customer service achteraf. Bij Garmin kan je heel veel met kaarten (verschillende Topo-kaarten en zo), maar ze zijn duur en om ze te installeren mag je eerst een halve dag studeren.
Ik ben nu overgeschakeld op een Wahoo Elemnt Bolt. Zeer tevreden over. Het zwart-wit scherm is inderdaad stukken duidelijker en alles is veel gebruiksvriendelijker. Bovendien geen touchscreen maar knoppen, wat ik ook een gigantisch voordeel vind t.o.v. Garmin. Regen, modder, handschoenen… dat is allemaal sukkelen met een touchscreen.
Routes creëren, gpx-en narijden, het werkt ook allemaal goed. Met een Garmin kan je op dat vlak nog net iets meer (bijvoorbeeld verschillende tracks tegelijk op een kaart weergeven en deze dan allemaal een andere kleur geven); maar hoe vaak gebruik je dat?
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

_anonymus_ schreef:Mio zou ik afblijven.
Bij ons in de fietsclub is iedereen die één à twee jaar geleden een Mio had intussen overgestapt naar iets anders. Rampzalige toestellen in de regen, dus voor MTB zou ik er zeker afblijven.
Ik had vroeger een Garmin Edge 705. Daar was ik best tevreden van, maar ik vind Garmin nodeloos ingewikkeld én zeer slecht in customer service achteraf. Bij Garmin kan je heel veel met kaarten (verschillende Topo-kaarten en zo), maar ze zijn duur en om ze te installeren mag je eerst een halve dag studeren.
Ik ben nu overgeschakeld op een Wahoo Elemnt Bolt. Zeer tevreden over. Het zwart-wit scherm is inderdaad stukken duidelijker en alles is veel gebruiksvriendelijker. Bovendien geen touchscreen maar knoppen, wat ik ook een gigantisch voordeel vind t.o.v. Garmin. Regen, modder, handschoenen… dat is allemaal sukkelen met een touchscreen.
Routes creëren, gpx-en narijden, het werkt ook allemaal goed. Met een Garmin kan je op dat vlak nog net iets meer (bijvoorbeeld verschillende tracks tegelijk op een kaart weergeven en deze dan allemaal een andere kleur geven); maar hoe vaak gebruik je dat?
Had inderdaad ook al verschillende keren gelezen dat touchscreen niet zo handig is.
Over Wahoo vind ik weinig slechte commentaar..
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door viperteam »

[/quote]
Had inderdaad ook al verschillende keren gelezen dat touchscreen niet zo handig is.
Over Wahoo vind ik weinig slechte commentaar..[/quote]

Ge vind weinig commentaar van Wahoo omdat er weinig zo een gps hebben ,daarentegen zijn er veel meer die een garmin hebben , en op het forum vind ge meestal alleen de slechte commentaren . Ik heb enkele jaren geleden problemen gehad met mijn garmin en dit is zeer goed opgelost door hen . :-D
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door Jemp »

Het gaat er niet over dat Garmin slecht is. Ik heb met mijn 2 vorige zelden iets voor gehad. Echter is Garmin duur voor wat je krijgt. Een touch screen met handschoenen is niet ideaal, maar dat is persoonlijke voorkeur. Echter, met mijn 820 kan ik geen rit van 4 uur op gps na rijden. Bij de wahoo heb ik dan nog 40% over. Garmin heeft meer gadets en daar betaal je voor. In de praktijk gebruik je deze echter zelden. Wahoo is meer badic maar heeft alles wat je echt nodig hebt. Nadeel Wahoo is dai je best een speed sensor installeert want anders kunnen de hoogtemeters wel wat afwijken.
Gebruikersavatar
viperteam
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 01 jan 2018 09:25
Rijdt met: Limburg (Haspengouw )

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door viperteam »

[quote=]Echter, met mijn 820 kan ik geen rit van 4 uur op gps na rijden.[/quote]

Ik heb nog een 800 en de batterij gaat nog gemakkelijk 7 u mee , maar ik laad alleen op als het echt nodig is ,dat is misschien beter voor de levensduur van de batterij .
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door janssis werner »

Wij hebben de simpele edge touring en de nieuwe edge Explorer. Geen last met handschoenen of dat de batterij het niet lang genoeg volhoudt. De Explorer zou een nog een betere batterij hebben en ging in bij fietsenmaker als zoete broodjes de deur uit. Voor zijn prijs is dit een goed toestel maar als je er alles bij wil van sensoren wordt het duur.

Grtjs.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door RigolleM »

Mag ik mij ook eens mengen in deze discussie? :-D

Afgaande van de eisen zou ik eerder geneigd zijn om voor een 'echte' Garmin te kiezen, namelijk Etrex of Oregon (als budget dit toelaat), indien de sportgegevens minder belangrijk zijn. Deze kan je ook koppelen aan een ANT+ HR sensor, dus voor HR gegevens zit wel goed.

Puur voor navigatie zijn deze toestellen niet te vergelijken met de Edge-reeks. Kijk maar eens naar de YT-filmpjes van MrGPSnl wat de voordelen zijn van een pure outdoor GPS toestel.

Over de Edge toestellen is hier al genoeg geschreven (ook in dit topic).

Een smartwatch gebruiken voor HR zou ik persoonlijk niet doen. Optische HR meting geeft niet voldoende correcte HR waardes door bij het fietsen, en al zeker niet bij het mountainbikes, waar je constant op interval rijdt.

En inderdaad Mio afblijven! Wahoo zeker ook het overwegen waard, lees het Wahoo topic maar eens op na.
JooHel89
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 24 feb 2017 21:30

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door JooHel89 »

Ik heb toch redelijk wat YouTube reviews gezien van de Wahoo elemnt waarbij vrij positief gereageerd wordt. Ook op dit forum weinig slechte opmerkingen en super goede en veel beoordeling (100-tal met gemiddelde score van 9/10) op zowel bol.com als mantel als Coolblue.

Edge explore vind ik ook nog altijd een heel mooi toestel.

Een moeilijke keuze als je het mij vraagt..
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Eerste fiets-GPS kopen, maar dewelke?

Bericht door RigolleM »

JooHel89 schreef:Ik heb toch redelijk wat YouTube reviews gezien van de Wahoo elemnt waarbij vrij positief gereageerd wordt. Ook op dit forum weinig slechte opmerkingen en super goede en veel beoordeling (100-tal met gemiddelde score van 9/10) op zowel bol.com als mantel als Coolblue.
De Wahoo Elemnt (Bolt) beschikt over OpenStreetMaps voor kaartgegevens en die zijn soms verrassend gedetailleerd voor offroad gebruik. Je moet eens zien op Openstreetmap website en inzoomen op een gebied die je goed kent, en je zult zien dat bijna alle paadjes erop staan.
Ikzelf beschik over een Wahoo Elemnt Bolt (zie topic) en zeer tevreden.
JooHel89 schreef:Edge explore vind ik ook nog altijd een heel mooi toestel.
Als je kunt leven met deze zaken die ontbreken:

– No Strava Live Segments support (but you can upload to Strava and use Strava Routes App)
– No Power meter support (or power meter metrics like TSS/NP/IF)
– No structured workout support (meaning, download structured workouts like intervals to the unit)
– No advanced FirstBeat driven training load or related metrics (including FTP or VO2Max)
– No activity profiles (differing profiles for different ride types like mountain biking vs road riding)
– No WiFi sync (probably doesn’t matter much)
– More limited custom data pages (you can only have 2 custom pages, but they are fully customizable)
– No Varia display (and thus, no extended display mode for certain watches)
– No barometric altimeter (GPS based, plus post-upload altimeter correction)

bron= https://www.dcrainmaker.com/2018/07/gar ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan is dit ook een zeer goede keuze. Voor mij zou het laatste (rood) een dealbreaker geweest zijn, maar de Edge Explorer was toen nog niet beschikbaar!
Plaats reactie