Forumoverzicht Techniek Tips en tricks Crankstel upgrade naar 1x11

Crankstel upgrade naar 1x11

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht zo 13 jan 2019 23:04
mikmakgrafik Mountainbiker

Berichten: 6
Dag allemaal,

Ik rij momenteel 2x11. SLX crank 26t en 36t, een sram 10x42 cassette, en xtr derrie.
Nu wou ik graag upgraden naar een 1x en vroeg me af of iemand dit al heeft geprobeerd.
Idealiter zou ik dit graag hebben:

- Cassette: E thirteen 9x46
- Crankstel: https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... 32t-718662
- Ketting: Een 12 speed sram ketting (gelezen dat deze toch serieuze verbetering zijn en ook deftig werken op een 11 speed).
- shifter en derrie: Xtr

Mijn vraag is dus: heeft er iemand al geprobeerd om een 12spd crankstel en ketting op een voor de rest 11spd setup?
Ik heb hier al naar gezocht maar ik vind niet direct iets over zeker over de crank..

Als iemand met ervaring me wat info zou kunnen geven.
Dan wordt dat enorm geäprecieerd.

Bericht ma 14 jan 2019 10:29
dirkdierickx Mountainbiker

Berichten: 103
Mijn bike: Trek XCaliber 8 / YT Jeffsy 27 AL Comp
De ketting maakt niet zoveel uit, zolang de ketting niet minder is dan je cassette (dus geen 10 speed ketting op een 11 speed).
Waarom steek je niet gewoon een andere chainring op je slx crank?
slx kan ook 1x en is dus een heel goedkope oplossing om naar 1x te gaan, gewoon een narrow-wide chainring erop en klaar.
die gx crank is dan nog eens DUB dus moet je ook nog een nieuwe BB steken.

ik twijfel ook ten zeerste dat die e13 cassette gaat passen op uw huidige body, dat is normaal gezien voor XD en ik denk dat je momenteel de standaard shimano hebt.

Bericht do 17 jan 2019 13:23
dennisVO Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 591
Mijn bike: Canyon Spectral CF 8.0 2017
ik ben van 2x11 XT naar 1x11 XT gegaan.

dus vooraan een enkel blad van 30t gestoken en achteraan een cassette met groter bereik.
verder geen aanpassingen nodig.

merken en modeltypes gaan mix&matchen lijkt me precies geen geweldig idee, hoewel het allicht wel kan denk ik.

Bericht do 17 jan 2019 15:13
Zotte Marre Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1264
Mijn bike: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

dennisVO schreef:
merken en modeltypes gaan mix&matchen lijkt me precies geen geweldig idee, hoewel het allicht wel kan denk ik.


Wordt meer dan genoeg gedaan. Profs zullen het misschien voelen in "performance", maar verder als het werkt lukt het.

Wat niet kan gemixed worden, is derries en shifters, voor de rest kan er heel veel.
Bij mij:

Fiets 1: GX 11sp, met Gx-shifter, XT-11sp 11-42 casette, Middleburn crank met Absolute black oval 32T
Fiets 2: GX 11sp, Gx-Shifter, Sunrace 11-46, Raceface cranck, Absolute black tandwiel

Voor mij het juiste schakelgevoel (géén fan van shimano voor derries) met een betere casette prijs-kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Zotte Marre op ma 21 jan 2019 09:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Bericht zo 20 jan 2019 21:40
mikmakgrafik Mountainbiker

Berichten: 6
Bedankt, voor de interessante tips!

Ik mix momenteel ook al verschillende onderdelen Sram cassette (@ dirkdierickx ik heb net een nieuwe xd body gestoken dus die E*thirteen cassette zou normaal wel moeten passen). Xtr derrie en shifter, SLX crankstel.

@ dirkdierickx: Bedankt voor je tips, men huidige crank houden en gewoon een chainring op steken was ook men eerste gedacht en het goedkoopste. Maar wat me hieraan enorm stoort is:
- Het kan aan mij liggen maar ik heb het gevoel dat als ik op men grootste blad rij meer wrijving heb..
Waardoor ik denk dat de chainline niet optimaal is? Kan dat of beeld ik me dat in?
- Op het kleinste blad zou ik evengoed die chainring kunnen steken. Maar dat geeft dan weer een raar zicht?
Ik veronderstel dat je dan met zo een bashguard erop kan rijden maar dat wil ik eigenlijk ook niet.

Vanwege deze nadelen overweeg ik dus een nieuwe crank en zoals je opmerkt. Ook een nieuw bottom bracket te steken omdat wat er nu in zit toch ook niet echt geweldig is.

Ik weet gewoon niet welk crank er nu het beste is voor mij deze lijken allemaal geschikt..:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... 5mm-449022
https://www.bike-discount.de/en/buy/rac ... 0mm-819854
https://www.bike-discount.de/en/buy/tru ... 34t-535286
https://www.bike-discount.de/en/buy/sra ... 32t-718662

Als er iemand uit leuven dit toevallig leest, en het gereedschap heeft om een pressfit te verwijderen en een nieuw te plaatsen. Het zou zien zitten om mij even te fixen zou dat zeer fijn zijn :)


Keer terug naar Tips en tricks