goede beginner mtb?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Free_ltd »

kevx schreef:
Denk nie dat ik toen ik 16j was bij men ouders moest afkomen om ne mtb te kopen van min 1000euro... Kan goe zijn dat hij het binne een maand beu is...
Tijden veranderen hé. Mijne zoon is 7 jaar en zijn 20" MTB kostte al €349. Tot nu toe ook nog niets van kosten aan gehad en hij is er toch al wat mee gevallen.
didius
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: za 03 nov 2018 21:13

Re: goede beginner mtb?

Bericht door didius »

kevx schreef:Tegen ne 16jarige zeggen dat hij zen budget moet verdubbelen...
Waar zijn we dan mee bezig?
En dan nog kledij, helm, schoenen, materiaal....
Akkoord!
Voor een 16-jarige is het niet evident om zomaar eens van €500 naar €1000 te gaan. Mijn mening in jouw situatie: ik zou gaan voor een entry-level mtb, die wel de mogelijkheid biedt om onderdelen te vervangen en later up te graden als je dit zou willen.

Is die Orbea MX 50 een ideale mtb, duidelijk niet. Kan je met die Orbea MX 50 plezier beleven in Vlaanderen? Ja! Is het een mtb voor zware en zeer technische downhills? Niet echt...

Je kan vanalles opmerken aan die Orbea MX 50, geen lucht-vork, derailleur niet echt super, vrij zwaar, etc... Bij het meeste kan je de onderdelen wel apart upgraden als er nood aan zou zijn. Doordat de headset recht is, beperkt dat je keuze wat in voorvorken als upgrade, alhoewel er ook adapters bestaan. Enfin er is veel compatibel...

Terzijde vind ik op webwinkels de Orbea MX 40 binnen je budgetregels. Grootste verschil lijkt me 9 speed en een betere voorvork. (nog altijd met een veer). Ik vind dat bikeradar wel goede reviews heeft, meestal vrij gedetailleerd, het is wel zoeken naar fietsen binnen de prijsklasse. https://www.bikeradar.com/mtb/gear/cate ... /hardtail/" onclick="window.open(this.href);return false;

Al die *dure* bikes hebben natuurlijk hun waarde, maar als je gewoon fun wil beleven op offroad trails dan kan je dit zeker met zo'n fiets.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: goede beginner mtb?

Bericht door dirkdierickx »

didius schreef:Is die Orbea MX 50 een ideale mtb, duidelijk niet. Kan je met die Orbea MX 50 plezier beleven in Vlaanderen? Ja! Is het een mtb voor zware en zeer technische downhills? Niet echt...

Je kan vanalles opmerken aan die Orbea MX 50, geen lucht-vork, derailleur niet echt super, vrij zwaar, etc... Bij het meeste kan je de onderdelen wel apart upgraden als er nood aan zou zijn. Doordat de headset recht is, beperkt dat je keuze wat in voorvorken als upgrade, alhoewel er ook adapters bestaan. Enfin er is veel compatibel...
zo is dat, als je kijkt wat de pro's 20 jaar geleden uitstaken met hun fietsen die veel minder goed waren dan de entry bikes van nu, dan hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. zou zeggen gewoon een fiets kopen van een betrouwbaar merk (dus niet zomaar iets meenemen dat in promo staat bij de carrefour/gamma/etc.), dat de mogelijkheid laat voor upgrades indien nodig, en dat zal zeker goed genoeg zijn voor het overgrote deel van de trails dat gaan bezocht worden.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: goede beginner mtb?

Bericht door funkstar »

Outlet modellen vind je tegenwoordig het hele jaar door.
Zeker wanneer je niet vies bent van online aankopen.

€550 is misschien wel krap, maar nog altijd meer dan mijn eerste MTB.

Ik ken je lengte niet, maar ik denk niet dat dit een slechte fiets is om te starten:
https://www.mantel.com/be/cube-attentio ... NzdGFydDI0

Zelfs bij decathlon vind je best een aardige fiets.
https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-rockr ... 4732&c=WIT
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: goede beginner mtb?

Bericht door Free_ltd »

Mss ook eens abonneren op facebook op Mountainbike Marktplaats en daar komen soms wel mooie spulletjes voorbij. Mss komt voor uw budget de ideale occasie eruit.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: goede beginner mtb?

Bericht door dennisVO »

Ga eens aankloppen bij Flowtrack.
Zij doen mtb reizen en verhuren daarbij eigen fietsen.
Na 1 seizoen worden die verkocht voor de helft van de prijs.

Ik kocht mijn eerste mtb daar voor 650euro en dat was een dégelijke Scott 960.
Dat zijn geen topreeksen, maar degelijke instapmodellen met goede afmontage waar je zeker enkele jaren plezier aan kan beleven, aangezien die amper 1 jaar dienst gedaan hebben.
Plaats reactie