Goede voornemens 2019 - marathon

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Lio
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 05 feb 2018 23:01

Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door Lio »

Hallo,

Na 3 jaar mtb heb ik heb ik het goede voornemen om dit jaar iets anders te doen dan een gewone 50km of TT. (In 2018, 2500 km gereden, 25000hm)
Een marathon lijkt mij me wel iets, meer bepaald een manche van de Belgian Ardennes Marathon Series.

Graag wat advies:
- welke is een goede om mee te beginnen?
- lukt dit met een hardtail of is een fully noodzakelijk? Welk materiaal is er nodig?
- moet hiervoor specifiek getraind worden?
- elk ander nuttig advies is welkom

Dank u.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door chrisper »

Lio schreef:Hallo,

Na 3 jaar mtb heb ik heb ik het goede voornemen om dit jaar iets anders te doen dan een gewone 50km of TT. (In 2018, 2500 km gereden, 25000hm)
Een marathon lijkt mij me wel iets, meer bepaald een manche van de Belgian Ardennes Marathon Series.

Graag wat advies:
- welke is een goede om mee te beginnen?
- lukt dit met een hardtail of is een fully noodzakelijk? Welk materiaal is er nodig?
- moet hiervoor specifiek getraind worden?
- elk ander nuttig advies is welkom

Dank u.

deze topic ga ik ook even volgen, heb hier ook wel interesse in
ik heb rij soms wel eens een mtb tocht van 80-100km, maar dan eerder vlak
bvb 100km met een 800hm
maar wil wel eens een echte marathon doen, liefst 1 die je gewoon op eigen tempo kunt rijden
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door spaghetti_2 »

De Cimes de Waimes en Rockalienne heb ik nog niet gereden, alle andere Ardennen marathons heb ik al wel met een hardtail gereden. Dat is dus zeker te doen, al biedt een fully je natuurlijk wel meer comfort, maar het is geen essentie.

Ik zou niet beginnen met Raid des Hautes Fagnes of de Grand Raid Godefroy, dit zijn prachtige tochten maar niet simpel. De Hallonienne is niet al te lang maar 'vroeg' op het jaar en vaak op een verzopen parcours. In dat opzicht lijkt de Ardennes Trophy of Cimes de Waimes me ideaal om te beginnen. Dit zijn dan ook bij de meest populaire tochten van de BAMS, hou er dan ook rekening mee dat er veel volk zal rondrijden.

Wat training betreft, zou ik vooral je aantal kilometers opkrikken. Als je een marathon van 4h mét klimmen wilt rijden, dan moet je uiteraard meer doen dan vlakke TT's van 50 km. Enfin, op karakter geraak je ver, maar dat is niet je vraag. Ik zou je dus gewoon aanraden om al eens een langere Vlaamse TT te doen, of heen & terug per fiets naar een lokale TT, zo kan je wat extra uithouding kweken. Pik ook op voorhand al eens een Waalse/Ardeense TT, chrono of kortere marathon mee. De meeste Waalse tochten zijn niet zo technisch, maar als je er dan toch een doel van wilt maken om een marathon in de Ardennen te rijden, dan is het een goed idee om wat beklimmingen en afdalingen onder de wielen te krijgen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door patje2 »

Ik vertrek dan heel vroeg (bij de 10 eerste) doe eerst de kleine toer rond de 30 km en dan de grote 40 tot 60 km. Zo kom je ook aan de nodige km voor een marathon. Met als voordeel dat je op de veel alleen rijd wat ook nog een extra training is. En ook geen oponthoud op de tracks :-D
Gebruikersavatar
Vieetn
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 07 okt 2015 11:50
Rijdt met: Radon Black Sin 8.0

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door Vieetn »

Van thuis uit vertrekken naar toertochten is inderdaad een mooie duurtraining, ik zou sowieso trainingsritten inplannen die de gewenste marathon afstand overschrijden alsook wat ritten met een degelijk aantal hoogtemeters. Eventueel beginnen met +-70km marathons, het aantal hoogtemeters op de BAMS en andere zijn toch niet te onderschatten. Ik heb vorig jaar de Grand Raid Godefroy 70 km gereden en vond deze nu niet bepaald heel technisch, de 90 km is een ander verhaal. Raid Des Hautes Fagnes zou ik niet aanraden om mee te beginnen, de rest van de BAMS heb ik nog niet gereden. Chrono's zijn inderdaad ook een goed alternatief.

Deze zijn zeker goed te doen met een hardtail, hangt er wat vanaf hoeveel comfort je wil. Maar ik zou geen fully kopen om gewoon de Ardennen marathons mee te rijden.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door chrisper »

patje2 schreef:Ik vertrek dan heel vroeg (bij de 10 eerste) doe eerst de kleine toer rond de 30 km en dan de grote 40 tot 60 km. Zo kom je ook aan de nodige km voor een marathon. Met als voordeel dat je op de veel alleen rijd wat ook nog een extra training is. En ook geen oponthoud op de tracks :-D
dat doe ik ook wel af en toe eens, vooral in de zomer
heel vroeg vertrekken en 2 afstanden doen, om zo aan een 80-100km te komen
soms vertrek ik ook van thuis naar een tt om aan diezelfde afstand te komen
maar gezien ik rond het gentse woon, heb ik wel de km's maar met relatief weinig hoogtemeters
dus die combinatie (veel km's EN veel hoogtemeters) heb ik nog nooit gemaakt en wil ik wel eens doen

maar als ik het goed begrijp is het gewoon doen, zo vaak mogelijk
ik heb soms de schrik da ik da niet ga aankunnen
aertsb
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: di 31 dec 2013 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 8 2016

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door aertsb »

Ik zou zeggen gewoon doen.
Ik zat een drie jaar geleden in dezelfde situatie. Ik doe per jaar ook zo'n 2500 tot 3500km met ongeveer een 20000hm. Daarbuiten doe ik nog wel wat andere sporten (squash en lopen). Ik had al wel eens een paar keren op mijn eentje in de Ardennen gereden maar mijn eerste marathon was de RDHF. Die eerste keer was ik redelijk kapot toen ik aankwam. De volgende twee keer ging het al wat vlotter maar toen ik heb ik daarvoor wel een aantal keer een langere afstand gereden, zoals van thuis naar een TT rijden.
Buiten de RDHF heb ik nog wel een aantal andere marathons gereden maar ik neem altijd de korstte afstand en dat is genoeg voor mij.
De RDHF is daarvan veruit de zwaarste, iets meer hoogtemeters maar vooral de aard van het terrein. Maar ik heb het graag technisch dus vind dat ook niet erg. Ik rij trouwens met een HT en heb alles kunnen rijden.
Waar ik de eerste keer ook last van had was voeding onderweg. Ik heb toen wat teveel door elkaar gemixt, mijn eigen sportdrank, drank van daar, gellekes, energierepen, koeken. Nu hou ik gewoon bij mijn eigen sportdrank of water en droge voeding en misschien op het einde eens een gelleke maar zeker niet in het begin.
carlos bananas
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 01 aug 2010 23:19
Rijdt met: atlas devinci, revolver fs norco, the following evil, stage pyga

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door carlos bananas »

la trace d'hez vind ik al een goeie test hoever je conditie / kunde reikt. Deze is eind april dus als dit niet zo vlot gaat heb je nog tijd om wat bij te schaven.
Tocht is te doen, niet te technisch en hoogtemeters zijn goed verdeeld dus je hebt wat recuperatie mogelijkheden.
Ook kan je deze als gewone toertocht rijden dus zonder massa start, wat het iets minder hectisch maakt in het begin.
topic vorig jaar:
viewtopic.php?t=145887
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Goede voornemens 2019 - marathon

Bericht door spaghetti_2 »

Trace d'Hez is inderdaad een goede voorbereiding! Ook gewoonweg een zeer mooie tocht niet zo ver van huis. Een massastart kan beangstigend lijken maar is het niet. Als uitrijden je doel is, zet je dan op een aangenaam plekje en laat de wanna-be racekonijnen maar voorbijrijden. Misschien zie je ze later nog terug. De echte racekonijnen starten toch vooraan. En ook al gaat het er daar hard en snel aan toe, kwakken en ellebogen krijg ik daar nooit eigenlijk. MTB'ers zijn over het algemeen zeer fijne collega's ;)
Plaats reactie