schouderoperatie

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
Vieetn
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 07 okt 2015 11:50
Rijdt met: Radon Black Sin 8.0

Re: schouderoperatie

Bericht door Vieetn »

julie schreef:ik ben het geheel met u eens, want ik ben dus ook herstellende geweest van een enkel breuk (zowel dus de enkel gebroken als de schouder uit de kom in een lelijke val tijdens het mountainbiken, dit is allemaal gebeurd op 20 oktober jongsleden). De enkel breuk is echt sneller hersteld dan wat "gemiddeld" het geval is, gewoon vanwege mijn motivatie, doorzettingsvermogen, sportief verleden enz.
Dus het zou best kunnen dat het met de schouder ook zo gaat, maar het blijft natuurlijk een behoorlijke ingreep, en het is een ander gewricht.
Verder ben ik gelukkig niet echt heel pijngevoelig, ik kan zelfs heel wat hebben, zo erg zelfs dat de ambulance broeder dacht dat ik een simpele verstuiking had van mijn enkel en daardoor dus niet genoeg oplette na het het verwijderen van mijn schoen (hield de voet niet vast en dat was natuurlijk een uitermate slecht idee aangezien hij gebroken was en de voet dus volledig wegklapte). Tja ik was niet aan het huilen/schreeuwen van de pijn dus hij dacht natuurlijk dat madame niet zo erg geblesseerd was, want anders zou ze wel anders reageren.
De mijne betreft een Laterjet ingreep, schouderkom is te zwaar beschadigd en met een Bankart ingreep zou de kans op recidiven heel groot zijn aangezien ik een fysieke job heb en al 27 jaar ben, ik heb de fout gemaakt om het 4 jaar geleden niet te laten opereren toen ze een Bankart letsel hebben vastgesteld in functie van mijn toenmalig werk en sport, domste beslissing ooit geweest waardoor ik nu de zwaardere operatie nodig heb (schouder is in die 4 jaar tijd 10x uit de kom gegaan waardoor schouderkom afgesleten is, waarschijnlijk ook wat kraakbeencellen afgestorven wat onomkeerbaar is, dit kan resulteren tot vroegtijdige artrose...) Operatie is gepland voor 15 maart, 4-6 maand revalidatie naargelang de progressie. Mag wel na een week rustig op de rollen fietsen als het te doen is qua pijn :)
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: schouderoperatie

Bericht door patje2 »

Ik ben op 12 november geopereerd aan de schouder de aanhechtingspees was aan het afscheuren (reeds 90% af) en na iets meer dan een maand zat ik al terug op de fiets (baan ritjes op mtb) heb dit weekend (6 januari) reeds mijn eerste tour tocht gereden.
Moest van de dokter al oefeningen doen vanaf de dag na de operatie na 3 weken begonnen met passieve kine en na 6 weken met actieve kine. In totaal heb ik 60 beurten waar er nu bijna 20 gepasseerd zijn.
De conditie is wel volledig weg maar die zal wel is ooit terug komen zeker.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: schouderoperatie

Bericht door julie »

Ik ben inmiddels ook aan mijn schouder geopereerd (23 oktober) want die was niet meer stabiel, hij ging er spontaan uit.
Het was een laterjet ingreep (of butée in het frans), maar het was gecompliceerder an voorzien aangezien het botje wat ze ervoor gebruiken, bij mij gebroken bleek te zijn. Dus ik mocht helemaal niets met die arm/schouder doen gedurende 4 weken, niet autorijden, nix, was allemaal heel vervelend.
Ik mag nu inmiddels op de weg fietsen, maar nog niet mountainbiken, niet voor begin maart.
triple XXXL
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: do 24 aug 2006 21:05
Rijdt met: Be one

Re: schouderoperatie

Bericht door triple XXXL »

7 weken terug hier ook een arthroscopie van de schouder hierbij werden de banden + kapsel hersteld en zit nu in revalidatie.
Diezelfde schouder was +27 jaar geleden via een open operatie al eens hersteld en was na een lange revalidatie sterker dan voorheen.
met een lange revalidatie bedoel ik bijna 4 maanden voor ik terug kon sleutelen boven mijn hoofd als mecanicien .
Maar heb ik na anderhalf jaar proberen het wielrennen bij de jeugd moeten stoppen ( na 2 uur op weg fietsen verkrampte schouder en rug helemaal )
- daarna duurde het nog enkele jaren voor de beweeglijkheid 95 naar 99% ging en volledige stabiliteit en kracht had.
Frankyv37
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 01 apr 2020 10:43

Re: schouderoperatie

Bericht door Frankyv37 »

PeterG schreef:Niet echt ervaring met dit letsel maar wel een soortgelijke revalidatie. Bij mij lang geleden verkeerde beweging gemaakt, schouder effe uit de kom met als gevolg dat de ligamenten uitgerokken waren. Dit had als gevolg dat mijn schouder ne keer of tien uit de kom vloog (t-shirt uitdoen, tijdens de slaap verkeerde beweging, crawl zwemmen,...) en er wel altijd direct terug in floepte. Tot de laatste keer ze toch ne minuut of vijf uit de kom bleef Crédit travaux. Via micro-chirurgie en vier kleine gaatjes pezen, ligamenten,... alles opnieuw opgespannen en vanaf dan begon revalidatie. In het begin kreeg ik mijn arm amper de hoogte in, na 4 maanden kiné is hij voor 99% terug de oude. Wel veel kiné, soms afzien, aquatraining,... In het begin bij fietsen wat last gehad maar na verloop van tijd niks last meer.

Nu lijkt me uw letsel en operatie wel wat zwaarder te zijn maar ne goeie kiné doet wonderen. Dat en geduld en zeker niet forceren. Ik had hometrainer in huis genomen om niet te blijven stilzitten. Zelfs met ingepakte schouder rechtop zadel om toch maar te bewegen.
En hoe heb je je schouder gevonden omdat je net zei dat hij verspreid is?
Plaats reactie