Tubeless

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless

Bericht door Free_ltd »

Ik heb al met Rocket Ron's gereden, eentje van Michelin en nu heb ik Onza Canis liggen. Ook op de X1700 trouwens.
Wat mij betreft heb ik geen slechte ervaringen met geen enkele van hen. Enkel die Michelin die had zijn noppen aan de zijkant wat ver naar buiten staan, waardoor die in de bocht op asfalt zeer zenuwachtig werd.
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Tubeless

Bericht door mountainollie »

Het is vooral de liteskin die me zorgen maakt. Ik lees daar niet veel goeds over.
Ik zal nog eens gaan naar de winkel misschien hebben ze toch de snakesin liggen en staat het niet op hun website
Jeroen D
Mountainbiker
Berichten: 199
Lid geworden op: di 24 aug 2010 21:30
Rijdt met: Pikante speervis / genesis vagabond monster cross

Re: Tubeless

Bericht door Jeroen D »

Wat nog niemand hier gezet heeft is de binnenkant van je banden eerst ontvetten voor montage, met alcohol of dergelijke.
Sommige banden blijven lossen als je dit niet doet.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tubeless

Bericht door kevx »

aresius schreef:Zo vaak?
Ik wilde net naar dat product overschakelen...

Met welke banden rij je?
Racing Ralphs en Rocket Rons... Ik hoop dat het ligt aan het feit dat de banden nieuw waren en dat ze stillaan minder gaan zweten.

Over de werking ben ik wel content... De Rons waren niet TR en en waren van de 1e keer dicht.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Tubeless

Bericht door kevx »

mountainollie schreef:Het is vooral de liteskin die me zorgen maakt. Ik lees daar niet veel goeds over.
Ik zal nog eens gaan naar de winkel misschien hebben ze toch de snakesin liggen en staat het niet op hun website

Tubeless krijgen is niet echt het probleem. Probleem is dat die banden supersnel slijten en de flanken zijn niks waard.
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Tubeless

Bericht door chrisper »

mijn werkwijze (steeds met de gewone voetpomp, heb geen compressor)

- banden vanbinnen goed ontvetten
- op de velgen leggen
- oppompen met vloerpomp (snel proberen pompen, en terwijl op de buitenband duwen aan het ventiel zodat de lucht er goed inga en niet direct ontsnapt)
- blijven pompen tot +/- 4 bar (je hoor een paar luide knallen als de band hem zet in de velg)
- zo laat ik deze even staan (omdat de band hem goed zou zetten)
- lucht aflaten
- melk toevoegen via verwijderbaar ventielkern
- terug oppompen
- wiel goed draaien en schudden in alle richtingen
en voila, werkt altijd perfect en direct alles goed dicht, nog nooit problemen gehad
moet er wel bijvertellen, ik gebruik crest velgen die naar t schijnt beter zouden tubeless leggen (geen ervaring met andere)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Tubeless

Bericht door _anonymus_ »

Nog een extra tip:
Ik heb al veel banden gehad die met bovenstaande werkwijze (binnenventiel eruit en compressor erop) direct goed in de randen ploffen, maar er zijn ook banden die wat losser om de velg liggen waarmee dit niet meteen lukt.
Als je dit voor hebt, kan je eerst een binnenband steken en deze oppompen tot 4 bar, zodat de hiel van de buitenband langs beide kanten goed in de velg is gesprongen. Dan haal je de binnenband eruit (maar één kant van de buitenband losmaken van de velg!). Nu is de hiel van de buitenband aan één kant al goed in de velg gesprongen, en zal het veel makkelijker gaan om ook de andere kant te laten springen.

Qua dichtingsmiddel heb ik jaren Notubes gebruikt en daar ben ik eigenlijk steeds tevreden over geweest. Nu ben ik eens overgeschakeld op de sealant van Squirt en ik merk wel dat deze banden dicht die ik met Notubes al had afgeschreven: ik heb bijvoorbeeld een band met een gescheurde zijnop liggen die de Notubes-sealant niet meer dichtte maar de Squirt krijgt het wel dicht.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless

Bericht door Free_ltd »

Jeroen D schreef:Wat nog niemand hier gezet heeft is de binnenkant van je banden eerst ontvetten voor montage, met alcohol of dergelijke.
Sommige banden blijven lossen als je dit niet doet.
Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit gedaan en ook nog geen problemen mee gehad. Maar wel een goede tip.

Ik moet wel zeggen dat ik liever nieuwe banden TL leg, dan dat ik de melk vernieuw :lol: Want dan moet ik de hele band en vooral de rand terug zuiver maken. :lol:

Die maat die laatst dacht dat hij er jaren mee kon rijden, had ik al spijt van dat ik de banden eraf had gehaald, want alles was al opgedroogd en gewoon nieuwe melk erbij doen, had al geholpen :lol:
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Tubeless

Bericht door Free_ltd »

_anonymus_ schreef: Qua dichtingsmiddel heb ik jaren Notubes gebruikt en daar ben ik eigenlijk steeds tevreden over geweest. Nu ben ik eens overgeschakeld op de sealant van Squirt en ik merk wel dat deze banden dicht die ik met Notubes al had afgeschreven: ik heb bijvoorbeeld een band met een gescheurde zijnop liggen die de Notubes-sealant niet meer dichtte maar de Squirt krijgt het wel dicht.
Ik zelf ben begonnen met Blue Doc van Schwalbe, maar op 3 ritten 3 x lek en de melk spoot me rond de oren. Werkte van geen kanten.
Dan van een forummer hier Orange Seal gekocht en sindsdien niet meer lek gereden. Denk dat die Blue Doc al wat te lang in de winkel stond en niet meer goed was. Was alsof het alleen maar melk was, zonder korrels.

Maar goed dat we er hierover beginnen, want mijne is volledig op en moet weer eens gaan zien of er iets te scoren valt. Die Orange Seal is blijkbaar niet zo makkelijk te vinden. :lol:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Tubeless

Bericht door Dickie »

Ik leg de vouwbanden eerst een dag mooi open, onze vloerverwarming helpt daarbij. Dat spaart soms de poespas om eerst een binnenband te moeten steken, want de band legt zich al mooi rond de velg, zonder vouwen en bulten.
Daarna de werkwijze zoals hierboven al beschreven.
Alles hangt af van type velg en band, mijn Eastons zijn de moeilijkste.
Rocket Rons 2.1 Liteskins zijn momenteel mijn favoriete bandjes. het luistert wel nauw om de optimale druk te bepalen. Voor mijn 80kg rij ik nu vooraan op 1.3 bar en achteraan 1.8, de sweetspot. ben er wel al eens mee plat gereden, sneetje in loopvlak.
Ze bieden meer grip op zepige tracks dan Racing Ralph en rollen goed op hardere ondergronden.
Plaats reactie