Hoe trainen?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Hoe trainen?

Bericht door KrisMaes76 »

een goed dempend stuur en je vering goed afstellen doet ook veel aan vermoeide armen, vroeger veel last van armpump, nu met mn spectral en 800mm spank stuur (met vibratiedempend schuim erin) weinig last meer van gehad
Gebruikersavatar
bosse
Mountainbiker
Berichten: 1704
Lid geworden op: do 19 okt 2006 19:43
Rijdt met: vliegt naar beneden
Contacteer:

Re: Hoe trainen?

Bericht door bosse »

Lange afdalingen heb je in België niet vaak. Zeker niet op de enduro’s met een goed niveau om te beginnen. Gewoon zo vaak mogelijk rijden. Een enduroritje als training, dan ben je al snel 3 uur onderweg met veel hoogtemeters. Perfecte training!

Voor de wedstrijden:
- De races die door Patrick Maes worden georganiseerd zijn perfect voor kennis te maken met Enduro. Zeker eens bekijken.
- Je kanet of zonder licentie starten. Zonder licentie betaal je voor een dagvergunning.
- Fullfacehelm, kniebescherming, ellenboogbescherming, rugbescherming, handschoenen, short en lange mouwen zijn verplicht!
- Je gaat lang moeten wachten voor elke afdaling of ‘special’. Soms langer dan 1 uur. Je bent dus vaak een dag weg waarin je maar 2uur echt gereden hebt.
Bij buitenlandse races en BEC is dit beter dan bij patrick Maes.
- Nadien krijg je meestal een maaltijd en is er een gezellige sfeer in tegenstelling tot de XC races in België.
Gebruikersavatar
Dieter ex Mx-er
Mountainbiker
Berichten: 649
Lid geworden op: za 12 mei 2007 07:08
Rijdt met: Cube AMS 100

Re: Hoe trainen?

Bericht door Dieter ex Mx-er »

Zou het mogelijk zijn om enduro te rijden met de HT bike om eerst eens te proeven van zo'n evenement?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Hoe trainen?

Bericht door Wacky-S »

Ik zou me geen reden kunnen bedenken waarom niet. Zolang je je rijstijl en snelheid aanpast aan je eigen kunnen en aan de situatie moet het zeker lukken.
En daar waar je twijfelt stap je gewoon af...
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Hoe trainen?

Bericht door julie »

inderdaad, geen reden waarom je het niet met een HT kan proberen. Het is een kwestie van snelheid aanpassen. Ik zal wel een paar goede banden steken voor de grip maar ook om te voorkomen lek te rijden.
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Hoe trainen?

Bericht door Supra »

Ik heb geen ervaring met enduro wedstrijden maar wil wel eens meedoen just for fun. Is het te gek om direct aan het BEC mee te doen?
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Hoe trainen?

Bericht door dennisVO »

Supra schreef:Ik heb geen ervaring met enduro wedstrijden maar wil wel eens meedoen just for fun. Is het te gek om direct aan het BEC mee te doen?
ik heb er nog geen enkele gedaan, maar heb me wel ingeschreven voor Ard Rock (zomer 2019) :-)
ben van zin ervoor zeker een Patrick Maes en BEC mee te doen.
ben van het principe, als het niet gaat, stop ik en geniet ik nog wat van de sfeer.
gewoon doen dus!
Gebruikersavatar
dirtyd
Mountainbiker
Berichten: 972
Lid geworden op: ma 23 feb 2009 22:43
Rijdt met: Sante cruz talboy ltc , Kona process 111

Re: Hoe trainen?

Bericht door dirtyd »

Ik ben al verschillende keren de dag na of het weekend erna de endurowedstrijd gaan narijden. zoveel plezanter, geen wachttijden, geen schreeuwers achter u dat ge opzij moet. De beste rijder van uw groep voorop laten rijden en proberen te volgen. Ik zou eerst toch maar eens in Remouchamps, Sart-tilman, Chaufontaine, les hautes-rivières, bouillon, reinhardstein en malmedy gaan rijden alvorens naar een wedstrijd te gaan. Dan kunt ge testen wat uw skills waard zijn en of ge deftig beneden geraakt. En denk eraan ge hebt 2 remmen op uwe bike en 1 rem tussen uw oren :-k :lol:
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Hoe trainen?

Bericht door Shreddie Mercury »

dirtyd schreef:Ik ben al verschillende keren de dag na of het weekend erna de endurowedstrijd gaan narijden. zoveel plezanter, geen wachttijden, geen schreeuwers achter u dat ge opzij moet. De beste rijder van uw groep voorop laten rijden en proberen te volgen. Ik zou eerst toch maar eens in Remouchamps, Sart-tilman, Chaufontaine, les hautes-rivières, bouillon, reinhardstein en malmedy gaan rijden alvorens naar een wedstrijd te gaan. Dan kunt ge testen wat uw skills waard zijn en of ge deftig beneden geraakt. En denk eraan ge hebt 2 remmen op uwe bike en 1 rem tussen uw oren :-k :lol:
hangen de pijltjes van het parcours daar een week later nog dan?
Gebruikersavatar
dirtyd
Mountainbiker
Berichten: 972
Lid geworden op: ma 23 feb 2009 22:43
Rijdt met: Sante cruz talboy ltc , Kona process 111

Re: Hoe trainen?

Bericht door dirtyd »

Shreddie Mercury schreef:
dirtyd schreef:Ik ben al verschillende keren de dag na of het weekend erna de endurowedstrijd gaan narijden. zoveel plezanter, geen wachttijden, geen schreeuwers achter u dat ge opzij moet. De beste rijder van uw groep voorop laten rijden en proberen te volgen. Ik zou eerst toch maar eens in Remouchamps, Sart-tilman, Chaufontaine, les hautes-rivières, bouillon, reinhardstein en malmedy gaan rijden alvorens naar een wedstrijd te gaan. Dan kunt ge testen wat uw skills waard zijn en of ge deftig beneden geraakt. En denk eraan ge hebt 2 remmen op uwe bike en 1 rem tussen uw oren :-k :lol:
hangen de pijltjes van het parcours daar een week later nog dan?
Neen die zijn verdwenen maar de rijlijnen op de grond zijn vrij gemakkelijk te volgen. En er zij rijlijnen of delen ervan die ieder jaar opnieuw gereden worden en alles ligt toch relatief dicht bij elkaar. Remouchamps bv heeft een 6 a 7 verschillende rijlijnen waarvan 80 a 90 % ieder jaar hetzelfde is of toch ongeveer. Wel opletten want je mag er normaal niet biken :oops: en er wordt soms opgetreden door de boswachters :-"
Plaats reactie