ZANATTA versus CANYON

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Plaats reactie
Wim meke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 nov 2018 15:58

ZANATTA versus CANYON

Bericht door Wim meke »

Hey,

Ik zit met de volgende keuze:

ZANATTA Z29EVO versus CANYON Exceed 7.0. Allebei in carbon en volledige XT-groep. De Zanatta is echter met carbon voorvork en de Canyon met Fox Rhythm32.
Keuze van voorvork zal ik zelf moeten maken, maar is er een andere kwaliteits-reden waarvoor ik het één of het andere moet kiezen?

Bedankt voor de hulp.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door Free_ltd »

De zannata gaat een stuk lichter zijn omwille de carbonnen 'vaste' voorvork. Het heeft dus allemaal zijn voor- en nadelen. De demper vooraan heeft ook zijn redenen, maar het ligt aan u of ge die nodig acht of niet.

Gisteren schreef nog iemand op een ander forum waar ik op zit, dat het voordeel van die verende vork niet opweegt tegen de gewichtsbesparing van van een vaste carbonnen vork.

Ik zelf rij liever met verende vork. Meer grip, minder stuiteren, minder last in de armen, maar een heel stuk zwaarder.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door _anonymus_ »

Puur functioneel: neem een verende vork.
Ik heb in het begin dat ik met een 29er reed ook met een vaste vork gereden, zelfs Ardennenmarathons, maar nu zou ik mijn verende vork niet meer willen missen. Zeker in de Ardennen toch enkele keren alle controle kwijt geweest met de vaste vork, je moet je rijstijl echt wel wat aanpassen daarmee.
Onlangs de vaste vork nog eens gemonteerd maar was er snel weer af, ik zou toch niet meer terug willen.

Qua merk zou ik tussen die twee voor Canyon gaan: die ontwikkelen zelf hun fietsen.
Zannata is volgens mij een ‘spuitmerk’ dat hun kaders gewoon bestelt in het Verre Oosten en ze laat lakken maar dat zelf geen R&D naar geometrie e.d. doet (is een gevoel dat ik bij hun fietsen heb, ik weet niet of het 100% waar is).
Het feit dat ze een MTB standaard met vaste vork aanbieden geeft al aan op welk publiek zij zich richten. Dit zijn zeker goede fietsen voor lokale TT's, beachracen e.d., maar qua geometrie toch wat voorbijgestreefd t.o.v. de echte MTB-merken.
Wim meke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 nov 2018 15:58

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door Wim meke »

Bedankt voor de reacties. Punt is dat ik de fiets ombouw naar trekfiets waardoor hij voor alles gebruikt wordt. Hierdoor wordt het zuiver MTB-en toch een heel stuk minder. Met je bagage ga je op een single track toch wat minder. Ik ben gisteren eens naar de Zannata gaan kijken en ik heb eigenlijk niet het gevoel dat het een pluimpje is. Misschien daarom dat ik nergens het gewicht kan terug vinden? Keuze is nog steeds niet gemaakt.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door kevx »

Een Rhythm weegt ong 1850g maar zal veel comfortabeler zijn dan een vaste vork.

Met een vaste vork bespaar je een hoop gewicht en kan je een bredere voorband plaatsen waar je met de druk kan spelen voor comfort.

Een bredere voorband is dan miss weer niet ideaal voor een trekkingfiets ivm de rolweerstand.

Je hebt ook nog een Lauf vork, leunt meer aan bij een vaste vork, geeft een pak meer comfort, weegt <1kg maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan vast...

Ik zou voor een trekkingfiets zeker een vaste vork durven kiezen maar ik ben ook geen fan van Zannata.
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door janssis werner »

Het is maar een ideetje van mij. Zou de grail van canyon niet beter zijn voor waar je hem gaat gebruiken.

Grtjs.
Wim meke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 nov 2018 15:58

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door Wim meke »

janssis werner schreef:Het is maar een ideetje van mij. Zou de grail van canyon niet beter zijn voor waar je hem gaat gebruiken.

Grtjs.
Hey Werner, dat is echt wel een prachtige fiets hé. Qua versnellingen ontoereikend voor hetgeen wij er mee doen zoals "Trans Jura" of "Uina Schlucht in Oostenrijk", maar als ik ooit een crossfiets overweeg zal het zeker deze worden.
Wim meke
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 nov 2018 15:58

Re: ZANATTA versus CANYON

Bericht door Wim meke »

Hartelijk dank voor de vele reacties. Jullie hebben me overtuigd en de Canyon is in bestelling. Mijn polsen hebben al genoeg afgezien en verdienen wat rust. Spijtig genoeg moet ik wachten tot Februari 2019.
Plaats reactie