Rijrichting gpx?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Rijrichting gpx?

Bericht door Shreddie Mercury »

Stel je krijgt een gpx file met een door iemand anders gereden route, bvb van Strava, en wil die narijden. Hoe kom je dan op je gps te weten in welke richting de route moet worden gereden, als begin- en eindpunt hetzelfde zijn?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Dickie »

Op mijn Etrex 20 laat ik bovenaan 2 gegevensvelden staan. In een gegevensveld kies ik voor 'Aanwijzer'. Dan staat er altijd een pijltje dat de richting aangeeft.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door _anonymus_ »

Mijn Wahoo Elemnt Bolt geeft de rijrichting weer d.m.v. pijltjes.
Bij mijn Garmin Edge 705 heb ik ook nooit uitgevonden hoe je dat kon weergeven: ik keek altijd op voorhand wat de rijrichting was, dit kan door de track te openen met een online tool zoals Maplorer:
https://www.maplorer.com/view_gpx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Boebbel »

Op mijn Garmin Touring zie ik dat ook niet. Dat is inderdaad lastig, zeker als de route een keer kruist.

Meestal maakt het bij een kruising niet zo heel uit, maar op voorhand even snel de route bekijken op groter formaat helpt wel.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Shreddie Mercury »

Bedankt voor de tip! Over naar een nieuwe test!
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Erik.B »

Je kan ook een WayPoint genaamd “start” ofzo op de juiste rijrichting zetten juist iets verder waar je start dan weet je als je goed rijd
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Beny »

In Basecamp een stukje van de track net voor het einde afknippen en een waypoint plaatsen bij het startpunt
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Shreddie Mercury »

Nu ik zelf een Oregon heb gekocht wil ik hier toch nog even op terugkomen.
Ik open een gpx kruimelspoor in basecamp. In basecamp zie ik talloze rode pijltjes naast het kruimelspoor die de rijrichting aangeven. hoe komt het dat ik diezelfde pijltjes niet zie als ik het kruimelspoor op mijn oregon opzet om het na te rijden?

Als er geen manier is om deze pijltjes zichtbaar te maken op het toestel is dat echt wel zeer vervelend aangezien ik tracks uitkies die wat meer 'enduro' gericht zijn en die doorgaans qua kruimelspoor een redelijke wirwar vormen waarbij het kruimelspoor zichzelf vaak kruist...
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Erik.B »

Dat gaat niet denk ik, maar ben niet zeker.
Als er niet te veel kruisigen zijn dan zet ik voor de kruising WayPoint genaamd 1a en na kruispunt 1b.
Maar als dat als spaghetti uitziet op de pc dan is narijden heel moeilijk, heb dat al eens geprobeerd maar juist volgen is heel moeilijk bij XC mtb’en
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: Rijrichting gpx?

Bericht door Shreddie Mercury »

Inderdaad... zo goed als onmogelijk zelfs...
Maar het is toch niet logisch dat een toestel van garmin niet in staat is om die pijltjes die je op je pc scherm ziet ook op je toestel weer te geven?
Plaats reactie