Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door Wout_RS »

Goeieavond,

Ik hoop hier wat info te verkrijgen van mensen die deze rit al hebben gereden.

Ik heb nog enkele vragen alvorens ik zou meedoen aan een eerste meerdaagse tocht:

- is deze tocht erg technisch (bv zwaarder dan een Raid des Hautes Fagnes)
- doenbaar als eerste meerdaagse tocht of zoek ik beter naar iets minder zwaar?
- wat ik onduidelijk vind op de site is slaap je steeds op dezelfde camping of moet je telkens verplaatsen en hoe gaat dat dan in z'n werk?
- Als je inschrijft voor duo te rijden ben je dan verplicht om de nachtrit mee te nemen? of mag je deze links laten liggen om uitgeslapen aan de eerste etappe te beginnen? zonder gediskwalificeerd te zijn?
- Rijdbaar met een hardtail of nood aan een fully?


Voor de rest wat zijn jullie ervaringen al met de rit?

Gr,

Wout_RS
Gebruikersavatar
cuby
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 15 apr 2004 21:54

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door cuby »

Ok, ik reed 'm drie maal dus ik probeer wat te antwoorden,
- ja hij is technischer dan Raid des Hautes Fagnes
- alles is doenbaar als je goed getraind bent, zoniet ga je afzien ;-)
- je slaapt telkens op een andere camping, je bagage wordt meegenomen door een truck
- je moet als duo inschrijven, enkel de racers rijden de nachtrit.
- Ik heb 'm elke keer op een hardtail gereden, de eerste keer zelfs nog met velgremmen ;-) maar een fully is daar zeker niet verkeerd
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door aresius »

Volgend jaar ga ik eens passen voor de CdS, de Alps Epic komt in de plaats :-)

Cuby had inderdaad al een mooi antwoord.
De tocht is zeker niet te onderschatten. Best goed getraind eraan beginnen en zeker doseren!
Elk jaar zijn er personen die zichzelf overschatten en zo maar een halve dag rijden van de ganse trip.

Een fully maakt het wat gemakkelijker, maar een hardtail met degelijke banden zal ook wel lukken.
Een dropper zadelpen is ook handig daar.

Moet je echt als duo inschrijven, dat is toch enkel voor de elites?
Als je voor de Rando inschrijft moet je de nachtrit niet doen.
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door Wout_RS »

Bedankt voor jullie feedback

Wat is er juist zwaarder vergeleken met ritten in de BAMS?
Stijlere afdalingen, diepere afgronden, nauwere paden?

De etappes in de BAMS vind ik vooral psychisch zwaar ipv fysiek.
Dat zal daar ook wel zo zijn denk ik

Anders mooie alternatieven voor deze tocht?
Of meerdaagse die aan te raden zijn voor een eerste keer?

Hoe trainen jullie hiervoor?
De winter is in aantocht en op zich is de rit nog vrij vroeg in het seizoen.
Hier in het platte W-VL is er niet veel HM om te trainen en met de winter in aantocht zijn de plaatsen met HM niet echt rijdbaar
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door WS »

De elites moeten in duo inschrijven en doen de nachtrit. Niet iedereen mag zomaar meedoen, je moet een palmares kunnen voorleggen van wat je al van ervaring hebt en daarop selecteren ze (zeggen ze).
De rando's rijden solo en doen de nachtrit niet. Zorg dat je er vlug bij bent bij de inschrijving want het is heel snel volzet!

Heb hem zowel met hardtail als met fully gedaan, fully was toch wel wat aangenamer en in de bergaf kun je dan toch tenminste een béétje meer recupereren :-D
De editie van dit jaar lijkt wat gemakkelijker? Maximum 70km per dag en 2000hm, dat doe je hier in de Ardennen ook al rap.

Net iets minder technisch maar ook nog mooi en spectaculair vond ik de Transmaurienne, je kunt daarbij ook kiezen hoeveel dagen je meedoet.
(Maar de Chemins is toch de topper, onvergetelijke ervaring !)
Laatst gewijzigd door WS op vr 09 nov 2018 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door Jemp »

Deze ook al 4x gereden en ja, hij is zwaar. Lange steile beklimmingen, smalle single tracks en verschillende draag / duw stukken. Afdalingen zijn niet altijd recup stukken. Het kan wel eens 'nogal' technisch zijn. Ik denk dat je moeilijk kan vergelijken met onze Ardennenritten. Klims zijn langer, paden zijn ruwer en de snelheid ligt lager.
Maar, je krijgt er erg veel van terug. Goeie sfeer, zeer toegankelijke organisatie. Goede bevooradingen. Herstelstand is aanwezig, maar voorzie toch zelf de meest belangrijke onderdelen (zeker alles wat specifiek is voor uw fiets zoals derrie pad en zo).
Het dagelijks verhuizen is ook een extra belasting. Na een lange vermoeiende rit moet je nog alles uitpakken en tent opzetten en 's morgens er gterug vroeg uit om alles tijdig opgeruimd te krijgen.

Het is 3 dagen afzien, maar nog van geen enkele editie spijt gehad.

Qua voorbereidng zorg ik in de winter voor een goede basis (veel LSD) om dan vanaf half februari - maart stilletjes aan hoogtemeters te trainen.
De laatste anderhalve maand probeer ik toch elke week een +2000 hm ritje te maken (met eventueel een rustweek erin). Hoe beter je voorbereid bent, hoe meer je kan genieten!

Succes!!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door aresius »

Jemp schreef:...Hoe beter je voorbereid bent, hoe meer je kan genieten!
+1
Wout_RS
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: za 26 nov 2016 00:13
Rijdt met: Cube LTD SL 2017, Superior X-Road Issue

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door Wout_RS »

Thnx voor de feedback allemaal!

We zijn ondertussen met 5 uit onze club die graag de uitdaging aangaan :D
Een meerdaagse staat al langer op het programma van mij en voor deze prijs kan je het bijna niet laten liggen.

Wat ik me afvraag, als je dagelijks van plaats verhuist,
hoe geraak je dan terug op je beginpositie waar je je auto gelaten heb?
Is dat die shuttle optie mss om terug te geraken?
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door Jemp »

Voor de auto's die meegaan, moet je je inschrijven voor de shuttle dienst. Op donderdag gaan de chauffeurs de wagens aan de aankomst zetten en met een bus wordt je terug gebracht.

Wij zijn ook telkens de woensdag vertrokken en de maandag terug gekeerd. Als je net 3 zware tochten hebt gereden is nog diezelfde dag terugrijden misschien geen goed idee. Er zijn in de buurt voldoende B&B's waar je voor een schappelijke prijs kan overnachten. Als je de kamers deelt, kan je voor een 40€ een kamer hebben met ontbijt en avondmaal.

De fietsen staan 's nachts op een bewaakt bike park waar je enkel met je eigen fiets naar buiten kan (polsbandje met startnummer). In principe geen gevaar voor diefstal, maar wij kozen er toch telkens voor om ze nog met een stevig fietsslot vast te ameken ook. Better safe than sorry...
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Raid VTT Scott Chemins Du Soleil 2018

Bericht door WS »

En? Inschrijving gelukt?
Plaats reactie