Toertochten en GDPR?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Toertochten en GDPR?

Bericht door PainSosis »

Is er iemand die zich hier al in verdiept heeft?
Bij ons op het werk is dat toch wel een heel gedoe geweest en ik denk niet dat er ook maar 1 toertocht in orde was de laatste maand :-D

Hier alvast wat meer info:
https://www.formaat.be/artikel/evenemen ... dmateriaal" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor alle duidelijkheid heb ik persoonlijk geen enkel probleem met persoonsgegevens weg te geven aan de organisatie van een toertocht noch in het verschijnen op hun website of facebookpagina op foto's.

Als ik mij niet vergis mag je zelfs geen enkel filmpje meer posten zonder toestemming van de mensen die herkenbaar in beeld komen.
Hebben ze je dus expleciet gefilmd terwijl je zand aan het eten was kan je dat nu gewoon laten verwijderen :-"
Tenzij je per ongeluk in beeld kwam :P

Sorry om effe advocaat van de duivel te spelen maar ik vrees dat de organisaties er vroeg of laat mee geconfronteerd gaan worden.
Beter op deze manier dan via een azijnpisser.
De wielerbond kan daar misschien in helpen of heeft dat misschien al gedaan.

Wat moet een club doen om in orde te zijn met de nieuwe GDPR regels?
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door patje2 »

Laat mensen die GEEN foto´s willen op het net met een ROOD stuur bord rijden zo kunnen deze makkelijk verwijderd worden en al de rest wel openbaar gemaakt worden
Zet dit bij op het papiertje dat moet getekend worden voor dag vergunningen en vergunning houders kunnen dit bord bekomen via de bond (betalend) of kan AANGEKOCHT worden bij elke start van een TT
Probleem opgelost en ik blijf foto´s van mezelf vinden
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door kevx »

Ik heb nog en beter idee.

Laat mensen die ocharme niet op een foto of filmpje vanop een TT willen staan gewoon thuisblijven. Probleem opgelost, gene zever en iedereen is gelukkig...
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door G-m@n. »

kevx schreef:Ik heb nog en beter idee.

Laat mensen die ocharme niet op een foto of filmpje vanop een TT willen staan gewoon thuisblijven. Probleem opgelost, gene zever en iedereen is gelukkig...
=D> =D> =D>
psychoboarderke
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: di 04 dec 2012 11:07

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door psychoboarderke »

Wat een kortzichtige reacties hier #-o
Lees je eerst eens in in deze extreem saaie materie en denk mee na over mogelijke oplossingen.

Het idee achter de hele GDPR is goed, de uitwerking trekt alleen op niets.
Degene die de dag van vandaag nog denken dat ze enige vorm van privacy hebben, leven ook nog in sprookjesland.

Elke TT organisator is dus sowieso verplicht elke deelnemer een document te laten tekenen.

Persoonlijk vind ik het rode bordjes idee wel iets hebben. Op die manier is het voor de fotograaf meteen duidelijk dat deze persoon niet gefotografeerd mag worden.
Al mag het totaal niets kosten in tegenstelling tot Patje2 zijn voorstel.
Het gaat hier om het recht om vergeten te worden. Het mag maw de deelnemer niets kosten om "vergeten" te mogen worden.

Zijn hier al organisatoren mee bezig?
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door PainSosis »

https://chiro.be/administratie/gdpr" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door Mister No Chaïn »

Op de TT in Tielt-Winge was er een splitsing 'foto of niet', prima oplossing! Niet was direct terug naar huis :lol:
mrdepo
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 18:43

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door mrdepo »

Mister No Chaïn schreef:Op de TT in Tielt-Winge was er een splitsing 'foto of niet', prima oplossing! Niet was direct terug naar huis :lol:

hallo,


Super :lol: :lol: :lol:

Bij ons in Aartrijke zal er met twee verschillende stuurborden gewerkt worden.

Mvg Jürgen
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 433
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Re: Toertochten en GDPR?

Bericht door Prospeer »

Foto's van 1 iemand specifiek maken mocht vroeger in principe ook al niet, dus in principe is er niets gewijzigd.

Als je nu een filmpje of foto maakt die de algemene sfeer weergeeft van een tocht mag dit gerust. Er bestaat ook nog iets van 'portretrecht' in de publieke ruimte.
Een bepaald persoon continue achtervolgen en/of er specifiek op focussen in film of foto mag in principe niet zonder toestemming, maar als je in een groep rijdt en ze maken van jou een filmpje of foto... tjah...
Tenzij je op voorhand al kenbaar maakt dat het het niet gepubliceerd mag worden - heb deze zomer een cyclo meegereden in Geluveld en daar kon je inderdaad een rode bol (sticker) op je helm kleven als je niet wou dat ze foto's van je namen.
Plaats reactie