Nieuwe MTB Bossi

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Dag Anonymus,

Nogmaals dank voor je reply.

Ardennenritten, De schorre, Edegem.... het zullen de meest voorkomende invullingen zijn. Ik wens wel de Mont Ventoux eens te doen, jaarlijks de Roc d'Azur (want dat steekt echt mijn ogen uit) en waarschijnlijk nog wat van die exotische ritten om maar eens weg te zijn uit dit belgenlandje.

Doe ik het om de winst, nee, eerder fun en plezier beleven aan die prachtige omgevingen ook.

Ik zal ne keer goed kijken naar het verschil tussen een XC-fully en een trailbike. Want ik blijf er mee worstelen.

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door KrisMaes76 »

Bossi13 schreef:Dag Anonymus,

Nogmaals dank voor je reply.

Ardennenritten, De schorre, Edegem.... het zullen de meest voorkomende invullingen zijn. Ik wens wel de Mont Ventoux eens te doen, jaarlijks de Roc d'Azur (want dat steekt echt mijn ogen uit) en waarschijnlijk nog wat van die exotische ritten om maar eens weg te zijn uit dit belgenlandje.

Doe ik het om de winst, nee, eerder fun en plezier beleven aan die prachtige omgevingen ook.

Ik zal ne keer goed kijken naar het verschil tussen een XC-fully en een trailbike. Want ik blijf er mee worstelen.

Groetjes,

Bossi
Ken je niemand die een trailbike heeft en waar je es mag opspringen?
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

KrisMaes76 schreef: Ken je niemand die een trailbike heeft en waar je es mag opspringen?
Nee ik ken helaas niemand maar heb de vraag reeds per mail gesteld aan een Focus-dealer.
Canyon heb ik ook gecontacteerd maar gaan geen trailbikes hebben met 29", of ik moest hier de bal totaal misslaan.

Groetjes,

Bossi
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door _anonymus_ »

Canyon Neuron
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

_anonymus_ schreef:Canyon Neuron
Here we go :-)

Gaan kijken voor een Neuron 9.0, balhoofdhoek 69,3°. Bij de Focus O1E 69,2°. Neuron is een trail bike, Focus is een XC. Ik weet niet waar ik de mist in ga. Ik dacht dat een trail minder steil was.

Verder is de neuron afgemonteerd naar mijn wensen maar... De 3-hoek aan de bovenbuis onder het zadel en de zichtbare kabels zijn een minpunt voor mij persoonlijk.

Bij de Focus O1E dealer kan ik de O1E 8.8 aanpassen naar wens. Deze heeft geen 3-hoekje en alle kabels zijn weggestoken. Clean look.

Focus leunt ook het dichtste aan bij mijn huidige mtb.

Zit ik nog met het dilemma. De ene zegt trail bike, de andere zegt XC-model nemen voor wat ik doe en ga doen.... ni simpel...

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

Op da vlak zitten wij op zelfde golflengte. Keuze maken is zo moeilijk. Zelf na kleine testrit. Ik weet dat pas zeker na enkele lange ritten of ik nu echt juiste keuze heb gemaakt
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door PainSosis »

Of een fiets XC is of Trail hangt af van een combinatie van factoren.
Pin je niet vast op die balhoofdhoek want de uitzondering bevestigd de regel.
Volgens de theorie is een XC stijver dan een trail bike waardoor je beter kan klimmen en er een snellere en betere overbrenging van kracht is naar de pedalen.

Dat is waar MAAR:

Voor de fun en met toeristische amateurs benen klim je altijd even traag en heb je na 3 dagen fietsen liever wat meer comfort dan krachtoverbrenging.
Dat is mijn mening daarover.

In u plaats zou ik een Full Suspension Trail bike kopen met 120mm veerweg.


PS:
Ik kijk ook vooral naar de fietsen die ik tegenkom op toertochten.
Als je veel Ardennen toertochten doet en naar Luik afzakt is het vrij duidelijk welke fietsen de voorkeur krijgen.
Tussen 7.00h en 9.00h zie je veel HT racekonijnen vertrekken
Tussen 9.00h en 10.00h zie je veel FS Trail bikes vertrekken en de E-MTB's :-D

Met vriendelijke groeten,
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Mijn plan was om de Focus aan te pasen naar 130 of 140mm travel,
De groep naar minimum SRAM GX aan te passen,
De voor- en achterdemper met remote lockout uit te rusten,
een dropper te monteren.

Dan denk ik dat ik geen slechte fiets ga hebben.

Dit is de gedachte of de theorie althans. Gelukkig ben ik oud genoeg geworden om te beseffen dat ik best wat langer afwacht en enkele fietsen probeer alvorens over te gaan tot aankoop. In die tijd zal er ook meer info en kennis vergaard worden maar het begint al op één of andere manier een richting te krijgen.

Tijd zal raad brengen (hoop ik toch).

Sowieso probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met jullie input want hier zijn tenslotte de rijders en niet/minder de verkopers...

Groetjes,

Bossi
Gebruikersavatar
janssis werner
Mountainbiker
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 13:37
Rijdt met: granville pulse1 . Canyon Nerve AL 9.9 stealth . Cannondale moterra 3

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door janssis werner »

Hallo. De nieuwe neuron heeft die driehoek niet meer. De 09 is nog 2018 en er zijn nog maar een paar nieuwe modellen uit van 2019. Dit is een zeer fijne am/trail fiets. Ik ben daar trouwens zeer tevreden over. Alleen de kabels van de remmen en dropper liggen op het frame, de rest loopt intern. Plus er komen zeker de volgende maand nog meer uitvoering uit.

Grtjs.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Heb dat als antwoord gekregen van Canyon ook ja, dat de nieuwe modellen eind deze maand online komen.

Pittig detail denk ik.... Focus is 2,5kg lichter dan de Neuron. Of is in dat geval een zwaardere fiets beter voor de wegligging downhill?

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie