Nieuwe MTB Bossi

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Hallo,

Ik wou eerst niet de "zoveelste" zijn met zijn beginnersvragen maar iemand moedigde me toch aan om een topic te starten.
Niemand is verplicht te antwoorden natuurlijk en ik zie wel waar ik kom met de gedeelde info. Het is misschien iets sneller om aan info te geraken dan half België rond te rijden en dealers af te gaan. Al wil ik best wel bij dealers langsgaan ook hoor.

Maar nu.

Ik krijg geheel onverwacht de kans om mij eventueel een "deftige" MTB aan te schaffen. Ook al is mijn nieuwe net geen 2 maanden oud.
Ik heb me een hardtail Orbea MX 3019 (Black/Orange )aangeschaft met 3x10 groep om te beginnen. Nu bevalt me deze hobby ongelooflijk, gelukkig. Want door voetbalblessures schieten fietsen en zwemmen als enige sport over.

Wat ik heel graag doe zijn trajectjes zoals:

- Edegem (DirtE19)
- De Schorre
- Terhaegen Kleiputten
- Ottignies, boîs des rêves (look al ben ik er nog niet geweest, ik zag het al op youtube).
- Ritjes in de Ardennen

Verassend genoeg klim ik nog redelijk graag ook, dat had ik zelf niet verwacht.

Wat me enorm bezighoud sinds ik er weet van heb is de Mont-Ventoux offroad en de Roc D'Azur. Dat zijn enkele van de waarschijnlijk zoveel mooie uitdagingen die je kan opzoeken.

Maar voor de aankoop van die nieuwe fiets weet ik helemaal niet waar te beginnen.... :-k

Eerst mezelf laten meten? Aanvraag is gebeurd bij Jan Engels.
Welke fiets kies ik best gezien mijn parcourtjes en toekomstige plannen. HT of Fully? Welke groep, voorvork, wielen dropper?
Welk merk qua geometrie? Waar moet ik op letten?
Ik meet 1m72 en heb 78cm binnenbeenlengte, ben 41 lentes jong.

Of zeggen jullie eerder van, leer eerst verder en wacht nog af tot je weet waar je naar op zoek wil? En doe nu verder met wat je hebt.

Ik heb me ook in een traject ingeschreven van 5 of 6 clinics, ook op aanraden van een lid.

Alvast bedankt voor jullie input !

Groetjes,

Bossi

ps: Mijn kledij en alle toebehoren zijn zwart oranje, dus bij voorkeur ook die kleuren op de fiets. De Intense Carbine en de Santa Cruz Hightower vind ik van uitzicht prachtige fietsen. Allen doodzonde van de zichtbare kabels boven de crank bij de Santa. ](*,)
Gebruikersavatar
Lonneke
Moderator
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 11:43

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Lonneke »

viewtopic.php?f=34&t=147722" onclick="window.open(this.href);return false;
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

persoonlijk, zou ik in u plaats, zeker voor ne fully gaan
zeker voor de parcours die je opnoemt
het kan allemaal wel met een hardtail, maar ik vind meer fun met een fully.
zorgt toch altijd voor iets meer grip, comfort
alle obstakels worden wat afgevlakt, waardoor je vooral in afdaling toch wat meer stabieler op je bike zit

indien je voor de fully kiest, moet je u ook de vraag stellen: wil ik meer comfort en rijden voor de fun, of wil ik meer snelheid gericht scherpe tijden gaan rijden
indien je kiest voor meer comfort zou ik 120mm veerweg nemen (een trail mtb), als je toch eerder voor snelheid gaat kies dan 100mm veerweg (xc-fully)


de geometrie speelt ook een rol, maar vind ik echt persoonlijk

met een trek bvb: zit je vrij 'lang', hier is de bovenbuis iets langer (dus als rijder zit je iets dieper, meer race-houding)
met een cube bvb zit je wat 'korter' (dan zit je wat meer rechtop)

natuurlijk kun je beperkt ook wat aanpassen (bvb kortere of langere stuurpen)

zal misschien ook iets duidelijker worden na je opmeting

een dropper heb ik zelf geen ervaring mee, dus kan ik ook niks duidelijk over zeggen
ik heb al steeds met Shimano XT gereden, en tevreden van
wat niet wil zeggen dat andere zoals sram niet goed zouden zijn he
sram heb je ook een gripshifter, zo 1 aan u handvat dat je draait, ziet er wel iets cleaner uit op de fiets
persoonlijk zou ik als groep niet minder dan XT gaan, ik vind dit toch net dat tikkeltje beter dan lagere groepen
hier vind je een tabel die de overeenkomende groepen tussen sram en shimano weergeeft
http://forums.mtbr.com/beginners-corner ... 05997.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de groep bepaald ook wel de kostprijs van de bike
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Leonneke,

Dank je maar rood is niet echt mijn ding. Moesten we er oranje stickers voor kunnen krijgen wil ik nog eens herbekijken. Toch bedankt!

Chrisper,

Ik denk dat ik meer een comfort rijder zal worden/zijn. Ik zie me niet om ter eerst als een gek naar beneden vliegen om toch maar de eerste te zijn. Toch niet in die mate dat ik er grote risico's voor neem of een knop kan omdraaien. Ik ben zelfs het type...eerst wennen en afzien en met de tijd grenzen verleggen en proberen, op mijn eigen tempo.

Ik kan geen geometrie vinden over mijn huidige fiets dus kan ook niet gaan vergelijken. Ik denk wel dat ik vrij rechtop zit op mijn fiets.

De opmeting zal me hopelijk wat verder brengen in mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

Bossi13 schreef:Leonneke,

Dank je maar rood is niet echt mijn ding. Moesten we er oranje stickers voor kunnen krijgen wil ik nog eens herbekijken. Toch bedankt!

Chrisper,

Ik denk dat ik meer een comfort rijder zal worden/zijn. Ik zie me niet om ter eerst als een gek naar beneden vliegen om toch maar de eerste te zijn. Toch niet in die mate dat ik er grote risico's voor neem of een knop kan omdraaien. Ik ben zelfs het type...eerst wennen en afzien en met de tijd grenzen verleggen en proberen, op mijn eigen tempo.

Ik kan geen geometrie vinden over mijn huidige fiets dus kan ook niet gaan vergelijken. Ik denk wel dat ik vrij rechtop zit op mijn fiets.

De opmeting zal me hopelijk wat verder brengen in mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Bossi

als oranje u ding is, is dit misschien iets voor u
https://www.scott-sports.com/za/en/prod ... =269748006" onclick="window.open(this.href);return false;

ik spreek niet uit ervaring, maar heb gehoord dat deze spark ook behoorlijk comfortabel is
weet wel niet in welk budget je iets zoekt
ik heb ook een meting laten uitvoeren, en ik vind het handig om een goede richtlijn te hebben qua maat enz
maar als je de fiets effectief gaat bekijken, probeer die dan ook eens te testen om te zien hoe je u erop voelt
ik heb toen ook veel bijgeleerd en info meegekregen ivm met de maten enz
je moet op veel letten

succes
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Merci Chrisper,

Ik zal er misschien bijvertellen dat zwart/carbon liefst overheerst met oranje touch. al zijn er uitzonderingen.

Zo heb ik qua looks:

Cube AMS 100
Cube Stereo 100
Commencal Meta AM
Focus 01E 8.8 (zelf oranje aan te brengen.)
Santa Cruz Hightower
Intense Carbine (zowel oranje als zwart)

Ga de specificaties eens opschrijven en ze allemaal naast elkaar leggen. Ook de meting afwachten en blijkbaar zijn er komend weekend Sasuko days in Houffalize. Dan zou ik als het goed is een Santa Cruz kunnen testen. Want die licht volgens mijn geheugen het dichtst tegen mijn voorkeuren met Fox vork, (sleuven in remschijven ipv gaatjes), 12-Speed 10-50 vooraan 32 tanden.

Maar sowieso meting en clinics afwachten en zien wat ze ook daar meegeven van nuttige info.

Groetjes,

Bossi
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door ianaprilia »

hey Bossi13,
misschien is dit dan een heel mooi vertrekpunt voor jou:
viewtopic.php?f=34&t=147526
De volledige fiets is niet mee beschikbaar, maar zoals in de topic staat wel een volledig rollend frame bestaande uit een AM carbon frame met interne kabelgeleiding, de balhoofd en trapaslagers blijven erin zitten, zit geen speling op, die kunnen nog wel even mee, op het frame zelf is nog garantie, de achterdemper en voorvork zijn het beste van Fox wat je kan hebben, stuurpen en stuur zitten er ook bij, alsook de originele niet gebruikte wielen...Het is een medium frame, ik ben zelf 1m73 groot, dus dit is normaal de maat die jij zoekt.
Het enige wat je dan nog nodig hebt zijn banden, een groep, dropper post en zadel en wat kleine prullen, dat maak je uiteindelijk zo duur als je zelf wil dan...

Hier een link naar een test in Bike-Magazine, waarin hij zeer goed beoordeeld wordt:
https://www.bike-magazin.de/mountainbik ... 39966.html
Als je nog vragen hebt mag je zeker een priveberichtje sturen...
Groeten,
Ian
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Dag Ian,

Ik had je bike al gezien. Heb eerlijk gezegd even getwijfeld, of toch gezocht naar waarom wel kopen...maar het frame staat me niet direct aan. Als ik dan toch de mogelijkheid heb van vrije keuze ga ik liever niet voor een frame met een driehoekje aan de bovenbuis/zadelbuis.

Ik hecht als perfectionist echter wat belang aan looks, al kan ik niet te kieskeurig zijn heb ik al gemerkt in de mtb-wereld.

Ik heb wat zitten vergelijken en ben al iets verder.

2 fietsen die ik wens te testen:

- Focus O1E 8.8
- Santa Cruz Hightower

2 totaal verschillende fietsen denk ik, maar ga navragen welke best in mijn fietsbeleving/doelstellingen passen.

De Intense Carbine expert build 29", daar wacht ik nog op antwoord over looks. Ik zou op de zwarte versie oranje ipv witte letters wensen.

Binnen 2 weken gebeurt de opmeting en fietsafstelling, benieuwd of deze man ook raad heeft....

Groetjes,

Bossi
chrisper
Moderator
Berichten: 887
Lid geworden op: di 25 sep 2012 20:01

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door chrisper »

Bossi13 schreef:Dag Ian,

Ik had je bike al gezien. Heb eerlijk gezegd even getwijfeld, of toch gezocht naar waarom wel kopen...maar het frame staat me niet direct aan. Als ik dan toch de mogelijkheid heb van vrije keuze ga ik liever niet voor een frame met een driehoekje aan de bovenbuis/zadelbuis.

Ik hecht als perfectionist echter wat belang aan looks, al kan ik niet te kieskeurig zijn heb ik al gemerkt in de mtb-wereld.

Ik heb wat zitten vergelijken en ben al iets verder.

2 fietsen die ik wens te testen:

- Focus O1E 8.8
- Santa Cruz Hightower

2 totaal verschillende fietsen denk ik, maar ga navragen welke best in mijn fietsbeleving/doelstellingen passen.

De Intense Carbine expert build 29", daar wacht ik nog op antwoord over looks. Ik zou op de zwarte versie oranje ipv witte letters wensen.

Binnen 2 weken gebeurt de opmeting en fietsafstelling, benieuwd of deze man ook raad heeft....

Groetjes,

Bossi

misschien ook eens kijken naar de KTM scarp (perfect te verkrijgen in uw gewenste kleurstelling)

vlug even foto van internet gevonden
https://www.damianharriscycles.co.uk/pr ... ntain-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

is allesinds mijn smaak
ik rij ook met zwarte outfit met oranje details
en mijn volgende bike word ook zo een ktm scarp fully (als de rij-eigenschappen mij bevallen, nog even testen)
enkele vrienden van mij hebben er ook zo en zijn er toch tevreden over
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Nieuwe MTB Bossi

Bericht door Bossi13 »

Bedankt Chrisper 8)

Nog ene meer om over te twijfelen :-D :-D

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie