welke sportdrank

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: welke sportdrank

Bericht door i-Mac »

Ik maak al jaren mijn sportdrank zelf.

Voor een bidon van 750ml:

water, een goeie 20gr dextrose, 50gr maltodextrine, een een scheutje siroop (smaak naar keuze). Bij heel warme dagen een snuifje zout toevoegen. Eventueel een paar druppeltjes citroen.

Eens proberen zal je niet veel kosten.


https://www.bodyenfitshop.nl/carbs/dext ... rose-pure/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bodyenfitshop.nl/carbs/kool ... todextrine&" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: welke sportdrank

Bericht door Muntanya »

Als ik deze draad lees, moet ik eigenlijk toch wel een beetje huiveren. Zeker omdat de meesten hier wat sportiever zijn dan mezelf en vaak meerdere keren per week er op uit trekken. Ik snap het wel hoor, je hebt tijdens je toch energie nodig en niet iedereen heeft die kant en klaar (ikzelf heb een serieuze reserve in de vorm van buikvet :oops: ). Ik hoop dat mensen nu niet bitsig gaan reageren (ik ben gewend dat ze dat doen als ik hierin advies geef), want het is echt goed bedoeld.

Maar het frequent tutteren aan een bus met sportdrank is een complete ramp voor je gebit.

"Ik rij alle dagen en mijn tanden zijn perfect!". Proficiat dan, dat is dan als de kettingroker die elke dag een fles whisky drinkt en 100 wordt. Feit is dat wij allemaal de wetten van de chemie en biologie ondergaan. En om een lang verhaal kort te maken: Bacteriën gaan die suikers gaan omzetten tot alcohol (mnjamie), melkzuur, propionzuur, melkzuur, boterzuur,... om op deze manier aan energie te komen (zij zijn niet zo geavanceerd als wij die suiker uiteindelijk in CO2 gaan omzetten). Deze zuren tasten het mineraal van je tanden aan en je krijgt tandbederf.

Wat veel mensen niet weten is dat het niet zodanig de hoeveelheid suiker is die de ernst van het tandbederf bepaalt, maar de frequentie. Het Ivoren Kruis raadt aan niet meer dan 7x per dag iets te eten of drinken (water uitgezonderd), dwz 3 hoofdmaaltijden en 4 tussendoortjes. Om de 5km sportdrank drinken is 1 tussendoortje. Persoonlijk denk ik dat 2 tussendoortjes al veel is.

Mensen zijn meesters in het bedenken van excuses en uitvluchten: "ik heb goede tanden, mijn ouders hadden dat ook, mij overkomt dat niet". "Dat is makkelijk praten, als ik niet tussenin mijn suikers aanvul, val ik plat na 30km". "liever sportief en slechte tanden dan thuis in de zetel blijven zitten en goede tanden." Dat kan je jezelf wel wijsmaken, maar bedenk wel dat een tandarts zeer duur en onplezierig is en het leven met een prothese is ook niet je dat, maar spijt komt altijd te laat in die situaties.

Dus ik zou kiezen voor volgende samenstelling voor uw sportdrank: 100% water. Is uw energiepeil wat laag, kan je eventueel aanvullen met de bevoorradingen. Mits je die 2-4 tussendoortjesmomenten respecteert en je vooraf (!!!) je tanden gepoetst hebt (hoe minder bacteriën, hoe minder zuur en hoe sneller het speeksel dat kan bufferen), zou dat nog moeten meevallen...

Ik weet dat dit niet is wat jullie willen horen, de meesten zullen dit advies gewoon negeren maar denk er toch eens over na en hopelijk nemen een paar bikers het ter harte...
JohanB
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 31 jul 2015 12:14
Rijdt met: MTB: Scott Scale 710 27,5"+ Race: ProRace Deamon Custom

Re: welke sportdrank

Bericht door JohanB »

Muntanya schreef:Als ik deze draad lees, moet ik eigenlijk toch wel een beetje huiveren. Zeker omdat de meesten hier wat sportiever zijn dan mezelf en vaak meerdere keren per week er op uit trekken. Ik snap het wel hoor, je hebt tijdens je toch energie nodig en niet iedereen heeft die kant en klaar (ikzelf heb een serieuze reserve in de vorm van buikvet :oops: ). Ik hoop dat mensen nu niet bitsig gaan reageren (ik ben gewend dat ze dat doen als ik hierin advies geef), want het is echt goed bedoeld.

Maar het frequent tutteren aan een bus met sportdrank is een complete ramp voor je gebit.

"Ik rij alle dagen en mijn tanden zijn perfect!". Proficiat dan, dat is dan als de kettingroker die elke dag een fles whisky drinkt en 100 wordt. Feit is dat wij allemaal de wetten van de chemie en biologie ondergaan. En om een lang verhaal kort te maken: Bacteriën gaan die suikers gaan omzetten tot alcohol (mnjamie), melkzuur, propionzuur, melkzuur, boterzuur,... om op deze manier aan energie te komen (zij zijn niet zo geavanceerd als wij die suiker uiteindelijk in CO2 gaan omzetten). Deze zuren tasten het mineraal van je tanden aan en je krijgt tandbederf.

Wat veel mensen niet weten is dat het niet zodanig de hoeveelheid suiker is die de ernst van het tandbederf bepaalt, maar de frequentie. Het Ivoren Kruis raadt aan niet meer dan 7x per dag iets te eten of drinken (water uitgezonderd), dwz 3 hoofdmaaltijden en 4 tussendoortjes. Om de 5km sportdrank drinken is 1 tussendoortje. Persoonlijk denk ik dat 2 tussendoortjes al veel is.

Mensen zijn meesters in het bedenken van excuses en uitvluchten: "ik heb goede tanden, mijn ouders hadden dat ook, mij overkomt dat niet". "Dat is makkelijk praten, als ik niet tussenin mijn suikers aanvul, val ik plat na 30km". "liever sportief en slechte tanden dan thuis in de zetel blijven zitten en goede tanden." Dat kan je jezelf wel wijsmaken, maar bedenk wel dat een tandarts zeer duur en onplezierig is en het leven met een prothese is ook niet je dat, maar spijt komt altijd te laat in die situaties.

Dus ik zou kiezen voor volgende samenstelling voor uw sportdrank: 100% water. Is uw energiepeil wat laag, kan je eventueel aanvullen met de bevoorradingen. Mits je die 2-4 tussendoortjesmomenten respecteert en je vooraf (!!!) je tanden gepoetst hebt (hoe minder bacteriën, hoe minder zuur en hoe sneller het speeksel dat kan bufferen), zou dat nog moeten meevallen...

Ik weet dat dit niet is wat jullie willen horen, de meesten zullen dit advies gewoon negeren maar denk er toch eens over na en hopelijk nemen een paar bikers het ter harte...
Ik snap je punt wel hoor. Maar er zijn ook manieren om het risico te verminderen.
Het tutteren aan een drinkfles gaat al een stuk eenvoudiger met een camelback, de manier van "tutteren" is en stuk vriendelijker voor de tanden.
De camelbak hier dient voornamelijk voor watertransport. Mijn energiedrank (die je echt wel nodig hebt op langere ritten of korte intensieve ritten), zit in een bidon van 750ml. Na hiervan te drinken wordt het plakkerige goedje altijd doorgespoeld met water, waardoor je de verzadiging van suikers rondom je tanden al een stuk doet afnemen.
Plaats reactie