Jager schiet mountainbiker dood

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door Muntanya »

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181014_03836171" onclick="window.open(this.href);return false;

Een 22-jarige jager heeft zaterdagavond een Britse mountainbiker doodgeschoten in de Franse Alpen. De man uit Thonon-les-Bains dacht naar eigen zeggen dat de 34-jarige Marc Sutton “een snel naderend roofdier” was. Het slachtoffer stierf ter plekke.

-------

Wa ne mutten...
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door PainSosis »

RIP,

Zonder de streek te kennen ga ik proberen er niet te veel vooroordelen aan vast te hangen maar agressieve roofdieren zijn daar toch eerder schaars dan regel dacht ik?
Diene dacht dat hem op safari was ofzo....

Ongeloofelijk.....
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door roger »

Het toppunt is, dat de familie blij was dat hij er niet meer is!!!!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door Free_ltd »

Bericht komt hier wat laat. Maar blijkbaar zijn zijn moeder en zus er zeer gelukkig mee dat iemand 'hem' heeft doodgeschoten. Zou een varken van een kerel geweest zijn die zijn zus enorm veel misbruikt heeft. Volgens zijn nabestaanden dus een 'schoon opruiming'.

Maar neemt niet weg dat het enorm gevaarlijk is. Gisteren ben ik bij ons in de regio gaan MTB'en en tevens was er ook een grote off-road wandeltocht. En toch hoorde ik geregeld geweerschoten van jagers. Sinds dat bericht, maakt me dat toch wel een beetje bang. Desondanks ik vooral meestal in heel fel geel rij.

Ik heb niets tegen de jacht, maar wat mij betreft zou dat meer gereglementeerd moeten worden. Jagers en andere mensen niet in hetzelfde gebied. Of toch enorm veel waarschuwingen dat ge in een jachtgebied zijt zodat ge 2 x nadenkt of ge er echt wel wilt gaan fietsen.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door julie »

roger schreef:Het toppunt is, dat de familie blij was dat hij er niet meer is!!!!
goh, dat is me dus totaal ontgaan, maar even ge-googled en inderdaad...

maar goed, blijft natuurlijk het feit dat het een groot probleem is in Frankrijk, er zijn daar toch wel heel veel incidenten.
In België is het gelukkig allemaal wat beter geregeld, maar ik zorg er zelf ook wel voor om uit de buurt te blijven als er wordt gejaagd. Officieel moeten ze altijd naar beneden richten als ik het goed heb begrepen.
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door PainSosis »

#-o

Opnieuw fietser neergeschoten door jager in Frankrijk, politieker roept op om MTB te verbieden tijdens jachtseizoen

Zegt wel veel over de prioriteiten ginds,
Ik ben zelf geen jager en kan er dus niet echt over oordelen maar da kan toch ni zo moeilijk zijn om een MTB'er te onderscheiden van loslopend wild......

Ik denk dat ze daar beter een opleiding nuchter jagen zouden geven ipv 6 maand de toegang te ontzeggen tot afgebakende paden.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door spaghetti_2 »

Normaal gezien zijn er echt wel strikte regels voor het jagen en kan en mag zoiets niet gebeuren. Twee ongevallen kort op elkaar maar over het algemeen gebeuren er in België amper jacht ongevallen denk ik? Mensen moeten zich uiteraard aan de regels houden, anders gebeuren er ongevallen zoals hier.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door Muntanya »

Ik moet ook zeggen dat ik tijdens het jachtseizoen niet altijd op mijn gemak ben.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door _anonymus_ »

Ik vind dat soms toch ook maar riskant.
Vorige week nog een groep jagers gepasseerd, waren op fazanten aan 't jagen die ze opjaagden uit een veld. Het weggetje dat we aan het volgen waren ging rond dat veld dus enkele minuten later reden wij ook aan de andere kant van dat veld waar die fazanten zaten (en waar er dus naar gemikt werd).
In de Ardennen zie je soms nog eens een bordje staan dat er een jacht aan de gang is, maar in Vlaanderen nog niet gezien. Gebied zou eigenlijk voor enkele uren moeten worden afgesloten als ze aan 't jagen zijn.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Jager schiet mountainbiker dood

Bericht door Muntanya »

In Houffalize staat altijd mooi aangeduid welke routes gesloten zijn, inderdaad... Het gevaar bestaat dan altijd dat je niet ter plekke gaat kijken en ergens inpikt...
Plaats reactie