tweede smartphone als GPS

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

dit weekend een test gedaan met mijn oude afgedankte iPhone 4S als GPS.

mijn ervaringen:
+ werkte uitstekend, perfecte afleesbaarheid ook in de zon, geen last van schokken, ideaal formaat in landscape mode
- batterij was al versleten, maar dan nog hield hij het 2 uur uit waarbij het scherm heel de tijd aan stond

mijn vraag nu:
wie gebruikt een goedkope smartphone als GPS op de mtb? welk model? Ik zoek een goedkope smartphone die enkel hiervoor zou gebruikt worden, liefst geen al te groot scherm, liefst een model waarvoor een degelijk hoesje bestaat, en vooral: eentje met een accu die het zo lang mogelijk volhoudt. (wat zou zo ongeveer de maximale tijd zijn dat een nieuwe smartphone het volhoudt bij dit soort gebruik?)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

Shreddie Mercury schreef:dit weekend een test gedaan met mijn oude afgedankte iPhone 4S als GPS.

mijn ervaringen:
+ werkte uitstekend, perfecte afleesbaarheid ook in de zon, geen last van schokken, ideaal formaat in landscape mode
- batterij was al versleten, maar dan nog hield hij het 2 uur uit waarbij het scherm heel de tijd aan stond
Wat heb je getest?
Shreddie Mercury schreef: mijn vraag nu:
wie gebruikt een goedkope smartphone als GPS op de mtb? welk model? Ik zoek een goedkope smartphone die enkel hiervoor zou gebruikt worden, liefst geen al te groot scherm, liefst een model waarvoor een degelijk hoesje bestaat, en vooral: eentje met een accu die het zo lang mogelijk volhoudt. (wat zou zo ongeveer de maximale tijd zijn dat een nieuwe smartphone het volhoudt bij dit soort gebruik?)
Wat heb je zelf al gevonden? Het internet staat vol met dergelijke ervaringen...
En wat je wil je er mee aanvangen?
Laatst gewijzigd door RigolleM op ma 22 okt 2018 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

Wat heb ik gedaan: de app met de bloso routes in bike modus getest, de app dus in combinatie met gps functie van de gsm.

Wat ik al gevonden heb: een Archos 50 Spahir bijvoorbeeld heeft een accu van 5000mAh (de iPhone 4s slechts 1430) en IP68, robuuste bouw.

Bedoeling is voornamelijk vooraf gemaakte routes of gevonden pgx’en na te rijden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door _anonymus_ »

Waarom koop je dan geen fietsgps hiervoor?
Ik zou het snappen als je nog een oude smartphone hebt liggen, of je huidige smartphone ook als gps wil gebruiken om de kosten van een apart gps-toestel uit te sparen.
Maar uit jouw omschrijving leid ik af dat je nog op zoek bent naar een goedkope smartphone. Een echte fietsgps is veel steviger, zal veel langer mee gaan qua batterij en is specifiek gemaakt voor dit gebruik.
Een goedkope smartphone zal je toch ook al snel meer dan 100 euro kosten. Vanaf 160 euro heb je een specifieke fietsgps.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

klopt allemaal, maar mijn ervaring is dat het scherm van zo'n smartphone veel beter/fijner werkt met kaarten, en dat die fietscomputers vaak eerder fitnesstoestellen zijn die OOK een gps-functie hebben. die fitness functies hoef ik allemaal niet. hun schermpjes zijn vaak klein en moeilijk leesbaar etc. Ik wil gewoon een zo goed mogelijk scherm met goede kaarten die veel info bevatten en goede satelliet tracking, en dat kan volgens mij beter en goedkoper met een smartphone dan met een fietscompu. nadeel is inderdaad dat die fragieler zijn en dat de batterij minder lang meegaat, maar er zijn blijkbaar toestellen die aan beide euvels tegemoet (deels) komen.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

In de motorwereld wordt ook geëxperimenteerd met smartphones, daar kiezen ze vaak voor Numo, Blackview, Doogee,.. en Chinese rommel.
Eén van de grootste nadelen van smartphone op een fiets is vooral de leesbaarheid, bediening (meestal touchscreen) en waterdruppels op het scherm.
Iemand die occasioneel eens gaat rijden, kan hiermee verder, maar wekelijks of meerdere dagen rijden lijkt mij een fietsGPS veel handiger in gebruik(sgemak).

Ik zie mezelf niet onmiddellijk met een 5" smartphone op mijn stuur monteren, zou zelfs niet weten waar ik die kwijt moet... Op stuurpen lijkt mij nog de enige plaats, maar dan kan je die niet kantelen om de leesbaarheid te verbeteren.

Ik rij met een Wahoo Elemnt Bolt en ik ben al boven de 45 jaar en mijn zicht gaat (naar mijn gevoel) wekelijks op achteruit en ik heb geen probleem met de afleesbaarheid. Navigeren lukt perfect, zelfs zonder onderliggende kaart (offroad) kan ik perfect het kruimelspoor volgen.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

die Nomu's zien er zeer interessant uit!
over de omvang: 5" is inderdaad nogal groot, maar als je een riser bar hebt en je gebruikt de toon in landscape houding, dan past die daar perfect op, bij mij althans.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door RigolleM »

Shreddie Mercury schreef:die Nomu's zien er zeer interessant uit!
over de omvang: 5" is inderdaad nogal groot, maar als je een riser bar hebt en je gebruikt de toon in landscape houding, dan past die daar perfect op, bij mij althans.
Ik verleg soms mijn handen naar het midden van het stuur als ik een lang stuk rechtdoor (op de baan) rijdt...
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door PainSosis »

Zelf gebruik ik de smartphone als auto GPS maar dat is verre van ideaal (voor het toestel) en gelukkiglijk rij ik niet veel met de wagen.
Ik heb een iPhone 6. Geen goedkoop brolleke dus.

Mijn batterij gaat een tweetal dagen mee bij normaal gebruik. Ik gebruik dat ding dus niet ter vervanging van mijn tablet of laptop maar effectief als telefoon/walkman/infokiosk/fototoestel.

Het scherm dat continu aanstaat en de processor en grafische chip die continu werken door bvb youtube filmpjes, games en ook GPS gebruik is niet goed voor de telefoon.

Wanneer ik dat ding als GPS gebruik wordt deze heel warm en zie ik de batterij teruglopen per 10 minuten.
Ik zet nu het scherm uit en bij de volgende afslag springt het vanzelf weer aan. Dat gaat beter.
Telefoons zijn niet gemaakt om uren aan een stuk gebruikt te worden en zo een gebruik maakt niet alleen de autonomie maar ook de levensduur van u batterij een pak korter.
Een iphone met ingeschakelde GPS functie in de zon leggen op het dashboard zorgt zelfs voor oververhitting en crash. Heb ik uit ervaring......
In volle zon op een stuur zal wel koeler zijn door de luchtcirculatie maar ik zou er toch rekening mee houden.


Conclusie:
Het kan een perfect alternatief zijn voor uw persoonlijk gebruik en zelfs beter werken dan een fiets GPS maar het zal de levenduur van uw telefoon en batterij aanzienlijk verkorten en er zullen een pak beperkingen zijn tegenover een fiets GPS.
De rekenkracht en scherm van een GSM zijn beter en sneller maar dat vraagt meer energie.
Meer energie betekend kortere levenduur van de batterij en oververhitting.
Oververhitting betekend kortere levensduur van het toestel.


De grote energieverbrukers in een telefoon zijn:
Grafische chip -> Kaarten hertekenen
Processor -> Rekenkracht/offline kaarten
3G-4G -> Live updates /online kaarten
GPS ->
Een batterij met een autonomie van 24h of meer op 2 uur leeg zuigen is echt niet OK en je kan niet anders.

Vergelijk het met continu aan 8.000 toeren rijden met u wagen. Dat is niet OK.
Shreddie Mercury
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 01 mar 2018 15:35

Re: tweede smartphone als GPS

Bericht door Shreddie Mercury »

PainSosis schreef: De rekenkracht en scherm van een GSM zijn beter en sneller maar dat vraagt meer energie.
Meer energie betekend kortere levenduur van de batterij en oververhitting.
Oververhitting betekend kortere levensduur van het toestel.


De grote energieverbrukers in een telefoon zijn:
Grafische chip -> Kaarten hertekenen
Processor -> Rekenkracht/offline kaarten
3G-4G -> Live updates /online kaarten
GPS ->
Een batterij met een autonomie van 24h of meer op 2 uur leeg zuigen is echt niet OK en je kan niet anders.

Vergelijk het met continu aan 8.000 toeren rijden met u wagen. Dat is niet OK.
Tegenwoordig worden smartphones meer en meer gebruikt om uren en uren te gamen en te netflixen. Het zal dus wel niet zo rampzalig zijn als ik een voor outdoor geschikte rugged smartphone gebruik om een paar keer per maand gedurende een uur of 7 onbekend terrein te verkennen, zou ik denken.

Ik zet mijn zoektocht verder, alle suggesties wat het toestel zelf betreft nog steeds meer dan welkom!
Plaats reactie