Specialized v/s Trek

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
Ninja
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:05
Rijdt met: BSB

Specialized v/s Trek

Bericht door Ninja »

Specialized epic expert of trek fuel sl 9.8 .. kan iemand mij raad geven wat de beste deal , kan niet beslissen tussen deze 2..

https://www.specialized.com/us/en/mens- ... 062-154346" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... l/p/23642/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Ninja op za 20 okt 2018 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Free_ltd »

Zet mss de link even nar de 2, dan hoeven we niet te gaan zoeken.

Hangt allemaal een beetje af van de afmontage. Kader is kader, en daar kan verschil zitten in geometrie. Maar als ze beiden evenveel kosten, dan is de Trek wss beter afgemonteerd, want bij Speci zit ge int algemeen een pak hoger in prijs. Vooral ook omdat ze geen korting mogen geven en Sagan ook veel geld moet krijgen :lol:

Op de catalogusprijs gaat ge bij Trek sowizo 10% korting krijgen. Bij Speci niet, maar sommige winkels omzeilen dat door u gratis stuff eebij te geven ter waarde van die 10%.
Gebruikersavatar
Ninja
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:05
Rijdt met: BSB

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Ninja »

Free_ltd schreef:Zet mss de link even nar de 2, dan hoeven we niet te gaan zoeken.

Hangt allemaal een beetje af van de afmontage. Kader is kader, en daar kan verschil zitten in geometrie. Maar als ze beiden evenveel kosten, dan is de Trek wss beter afgemonteerd, want bij Speci zit ge int algemeen een pak hoger in prijs. Vooral ook omdat ze geen korting mogen geven en Sagan ook veel geld moet krijgen :lol:

Op de catalogusprijs gaat ge bij Trek sowizo 10% korting krijgen. Bij Speci niet, maar sommige winkels omzeilen dat door u gratis stuff eebij te geven ter waarde van die 10%.
Bedankt voor uw reactie maar ik gaat hem niet over wat je krijgt, ik bedoelde eigenlijk de rijeigenschappen , het zijn 2 totaal andere fietsen los van hoe ze afgemonteerd zijn....
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Free_ltd »

Vandaar dus dat het handig is om meteen de links erbij te zetten. De Epic is XC en de Fuel is trail.

Zullen beiden fantastisch rijden, maar het hangt er vanaf wat ge ermee wilt doen. Veel de ardennen in en buitenland, dan best trail. Wekelijks stava segementen kloppen aan een toptempo, dan XC.

De trail heeft meer veerweg wat in zijn voordeel speelt op de meer technische afdalingen. Trail is in het algemeen ietsje zwaarder wat zou betekenen dat het weer ietsje trager is. Maar of ge dat echt merkt, geen idee.

Best gewoon zien wat ge ermee gaat doen.
Gebruikersavatar
Ninja
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:05
Rijdt met: BSB

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Ninja »

Free_ltd schreef:Vandaar dus dat het handig is om meteen de links erbij te zetten. De Epic is XC en de Fuel is trail.

Zullen beiden fantastisch rijden, maar het hangt er vanaf wat ge ermee wilt doen. Veel de ardennen in en buitenland, dan best trail. Wekelijks stava segementen kloppen aan een toptempo, dan XC.

De trail heeft meer veerweg wat in zijn voordeel speelt op de meer technische afdalingen. Trail is in het algemeen ietsje zwaarder wat zou betekenen dat het weer ietsje trager is. Maar of ge dat echt merkt, geen idee.

Best gewoon zien wat ge ermee gaat doen.
Het gaat hem om wel 2 XC fietsen in dezelfde prijsklasse, Specialized met Brain v/s trek met hun speciale achterbrug, overal in België de strava’s verbeteren, lol, geen van de 2 systemen is feilloos daarom men twijfel ... ik zie weinig Trek fuel fietsen op wedstrijden, ondanks het beste veersysteem volgens hun
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik heb lang geleden (lees: in het 26" tijdperk) wel eens op een Speci Epic gereden en ik vond het brain systeem minder leuk rijden als mijn Top Fuel. Dat hangt eerder af van persoonlijke voorkeur dan dat je kan zeggen dat het ene systeem veel beter is als het andere.
De brain treed maar in werking van zodra je een obstakel raakt, hierdoor zal je wel minder rendement verliezen als bij Trek. Alleen heb ik liever het gevoel van de volledig geopende vering, die alles absorbeert. De Epic leunde wat mij betreft wat te kort aan bij een hardtail. Ik rijd geen wedstrijden (of je moet de Hagelandse chrono meetellen) dus bij mij gaat het meer om de fun dan om de pure snelheid.

Ondertussen zit ik met volle tevredenheid op een 29" Top Fuel, met een 29" Epic heb ik jammer genoeg nog niet gereden :P
Gebruikersavatar
Ninja
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:05
Rijdt met: BSB

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Ninja »

Mister No Chaïn schreef:Ik heb lang geleden (lees: in het 26" tijdperk) wel eens op een Speci Epic gereden en ik vond het brain systeem minder leuk rijden als mijn Top Fuel. Dat hangt eerder af van persoonlijke voorkeur dan dat je kan zeggen dat het ene systeem veel beter is als het andere.
De brain treed maar in werking van zodra je een obstakel raakt, hierdoor zal je wel minder rendement verliezen als bij Trek. Alleen heb ik liever het gevoel van de volledig geopende vering, die alles absorbeert. De Epic leunde wat mij betreft wat te kort aan bij een hardtail. Ik rijd geen wedstrijden (of je moet de Hagelandse chrono meetellen) dus bij mij gaat het meer om de fun dan om de pure snelheid.

Ondertussen zit ik met volle tevredenheid op een 29" Top Fuel, met een 29" Epic heb ik jammer genoeg nog niet gereden :P
Bedankt voor u reactie, ik heb vroeger nog met een brain voorvork gereden en het heeft voor en nadelen, maar je rijdt nu met een trek fuel, daint deze niet te hard in open stand want lock out systeem is toch alleen maar in nood, achter iedere bocht kunt ge die toch niet opduwen
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Mister No Chaïn »

Ik ga bij mijn volgende rit is rechtstaand een sprintje trekken en zien hoeveel het rubber ringetje verschoven is, naar mijn gevoel zit er niet meer dan een millimeter of 2 deining op. Als ik de boel lock is het eerder om te zorgen dat ik mijn voorvork niet in zit te drukken onder mijn gewicht, van mijn achterdemper heb ik niet zo rap 'last'.

Vorige zomer heb ik eens testgereden met een kameraad zijn Olympia, uitgerust met XX1 en al wat je wil ... maar wat een waggelboot was me dat. Goede onderdelen en een achterdemper op een frame zetten maakt het nog geen goeie fully. Een gelijkaardige ervaring had ik ook met een Cube AMS.
Wat mij betreft heeft Trek een prima job gedaan om een fully te bouwen die veert op de momenten dat het moet en amper wanneer het niet moet.
Gebruikersavatar
Ninja
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 dec 2007 19:05
Rijdt met: BSB

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door Ninja »

Mister No Chaïn schreef:Ik ga bij mijn volgende rit is rechtstaand een sprintje trekken en zien hoeveel het rubber ringetje verschoven is, naar mijn gevoel zit er niet meer dan een millimeter of 2 deining op. Als ik de boel lock is het eerder om te zorgen dat ik mijn voorvork niet in zit te drukken onder mijn gewicht, van mijn achterdemper heb ik niet zo rap 'last'.

Vorige zomer heb ik eens testgereden met een kameraad zijn Olympia, uitgerust met XX1 en al wat je wil ... maar wat een waggelboot was me dat. Goede onderdelen en een achterdemper op een frame zetten maakt het nog geen goeie fully. Een gelijkaardige ervaring had ik ook met een Cube AMS.
Wat mij betreft heeft Trek een prima job gedaan om een fully te bouwen die veert op de momenten dat het moet en amper wanneer het niet moet.
Bedankt dat moest ik weten, fietsen waar de demper horizontaal gemonteerd staat hebben naar mijn mening meer last van daining , Specialized lost dat op met hun brain , bij Trek staat hij wel verticaal maar de achterbrug is toch wel speciaal ....
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Specialized v/s Trek

Bericht door flip »

Free_ltd schreef:Zet mss de link even nar de 2, dan hoeven we niet te gaan zoeken.

Hangt allemaal een beetje af van de afmontage. Kader is kader, en daar kan verschil zitten in geometrie. Maar als ze beiden evenveel kosten, dan is de Trek wss beter afgemonteerd, want bij Speci zit ge int algemeen een pak hoger in prijs. Vooral ook omdat ze geen korting mogen geven en Sagan ook veel geld moet krijgen :lol:

Op de catalogusprijs gaat ge bij Trek sowizo 10% korting krijgen. Bij Speci niet, maar sommige winkels omzeilen dat door u gratis stuff eebij te geven ter waarde van die 10%.

Eerst en vooral interessante discussie deze, want zit net met zelfde dilemma.

Waar ik wel niet mee akkoord ben is je stelling ivm de prijs en afmontage.

- Qua afmontage vind ik beiden wel heel erg vergelijkbaar. Aandrijving bvb is bijna idem, beiden met carbon wielset, vooral in de demping en remmen zit verschil, maar een XT zou ik nu niet zoveel hoger aanschrijven als de Sram Level remmen, maar dat is goesting, net zoals keuze voor Sid/Brain of Sid met Fox demper. Maar zeggen dat het een minder zou zijn als ander lijkt me met de haren getrokken.
- Deel van de achtertrein bij Trek is bovendien Alu terwijl de Epic full carbon is. Dus daar schiet Trek imo zeker te kort.
- Tot slot de prijs, bij Trek is het vanaf 4999€ en Epic is 5199€, maar ik kreeg in de LBS wel degelijk een korting op de Epic, waardoor ik voor beide bikes op net dezelfde netto prijs kwam.

In elk geval, komend weekend ga ik testen... alleen zo kan ik de keuze juist maken vind ik persoonlijk...
Plaats reactie