Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Jeltje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 24 sep 2018 10:51
Rijdt met: Cannondale SL5 2013

Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door Jeltje »

Dag allemaal,

Ik heb nog wel geen reactie gehad op mijn vorige draadje, maar ga er maar vanuit dat dat wel goed komt :wink:

Ben bezig om het forum en het internet af te struinen en te zorgen dat ik helemaal klaar ben om me te storten op het fietsen en het trainen voor een sportief geslaagd 2019 8) Ben zelf van huis uit een hardloper (vooral lange afstanden en marathons), maar vanwege een aantal blessures toch maar besloten om te kijken of ik mijn sportieve energie ergens anders ook kwijt kan en wellicht gewoon combineren om bepaalde spiergroepen een beetje te ontlasten. Mountainbiken vind ik te gek en is ook nog eens erg afwisselend, dus de perfecte aanvulling, denk ik zo! Nu zoek ik beginnervriendelijke evenementen, maar het hoeft dus niet per se wat conditie betreft beginnersniveau te zijn, meer qua route en moeilijkheidsgraad van het pad. Ik zag in de nabije toekomst dit weekend in Mol voorbij komen, maar kan niet inschatten of dat echt leuk is of wellicht toch een beetje suf, vanwege het vakantiepark-element?

Ook vroeg ik me af of jullie voor evenementen en trainingsschema's nog leuke oplossingen hadden voor papieren jaaroverzichten of jaarplanners? Daar ben ik misschien dan echt zo'n muts in, maar ik vind het handig om alles overzichtelijk aan de muur hebben hangen en dingen af te kruisen. Wat dat betreft werkt digitaal of apps voor mij niet (beetje boel adhd)... Mijn broer kwam met de online drukker saxoprint die ook jaarplanners drukt, en daar kan je dan zelf ook nog een leuk ontwerpje voor maken, maar weet niet of het niet een beetje te zakelijk is. Iemand hier ervaring mee? Of misschien andere (eenvoudigere?) tips waar zulke grote jaarplanners voor aan de muur te verkrijgen zijn? Ik kan hier in de winkels ook nergens iets toepasselijks vinden...

Nou, heel verhaal weer... Hoop dat ik in Antwerpen en omstreken veel bikers mag leren kennen en routes rijden samen! Dus als jullie leuke clubs of evenementen daar in de buurt weten, houd ik me graag aanbevolen :-D

Sportieve groetjes,
Jeltje
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door kevx »

Het parcours van het Sunparks weekend is er de laatste jaren wel wat op vooruitgegaan...

Ook met niet veel of geen ervaring een aanrader.
Parcours maak je zo zwaar als je zelf wil. Niet veel hoogtemeters, wel veel single tracks en af en toe een klimmetje...
dirkaerts7
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 sep 2018 20:51

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door dirkaerts7 »

ik heb reeds met mijn 10jarige zoon enkele routes gereden,beide zonder "ervaring",toertjes van om en
nabij de 30km.Proberen goed snelheid te houden en wat recupereren op de asfalt,valt best mee hoor.
barcode
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 25 jul 2016 22:27
Rijdt met: Grand Canyon 2016 AL SL 6.9

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door barcode »

De meeste toertochten in de provincies Antwerpen en O-Vlaanderen zijn zeer toegankelijk.
Het makkelijkste is om op het forum (eens je eens idee hebt van welke in de buurt is en je ziet zitten) eens vraagt naar techniciteit en hoogtemeters.
Volgende weekend staan er enkele mooie maar toegankelijke ritten op het programma. Kasterlee kan, afhankelijk van de route en het weer, wat technischer zijn.
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door Luhmann »

Ook niet laten afschrikken ... gewoon mee fietsen en proberen. Als het te moeilijk is stap je even af. Je zal zien dat er op de technische stukken vaker met de voetjes aan de grond staan.
fishie
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 23:46
Rijdt met: Cube Ltd SL 29

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door fishie »

Luhmann schreef:Ook niet laten afschrikken ... gewoon mee fietsen en proberen. Als het te moeilijk is stap je even af. Je zal zien dat er op de technische stukken vaker met de voetjes aan de grond staan.
+1
Gebruikersavatar
Jeltje
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 24 sep 2018 10:51
Rijdt met: Cannondale SL5 2013

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door Jeltje »

Oh, wow, dank jullie wel allemaal! Dat klinkt erg veelbelovend; fijn dat er in de buurt zoveel mogelijkheden zijn om mee te beginnen. Zal eens kijken of ik komend weekend dan meteen het spits kan afbijten :-D De bike is er iig, dus het feest kan beginnen! (o)
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door Bossi13 »

Hey Jeltje,

Ik ben ook beginnend mtb-er uit omgeving Antwerpen. Heb ondertussen al enkele ritten van bloso gedaan. Essen lijkt leuk, tot je anderen gezien hebt, dan lijkt het een fietspad door het bos.

Kasterlee is tot hiertoe de mooiste van Antwerpen. Vandaag reed ik Ottenburg, dat is nu niet direkt in de buurt.
(voor de mensen die Kasterlee rijden, er is momenteel een omlegging aan "de slapende reus").

Ik weet niet waar je in Antwerpen woont, maar in Edegem en Boom (de schorre) kan je je skills toch aardig wat testen.

Ik lees dat je wat last had van blessures tijdens het lopen.... Ook ik was hardloper (verslaafd) maar door 3 meniscus-operaties kan dit niet meer. Ik moest verplicht fietsen, wat ik haat. Maar mtb is iets helemaal anders en zorgt voor veel meer avontuur dan enkel km's vreten over asfalt. Na 5 jaar zonder sport moet ik zeer duidelijk aan de fysiek werken want die is "ziek" :-)

Veel plezier gewenst en mss komen we elkaar wel eens tegen...

Groetjes,

Bossi
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door dirkdierickx »

Ben al zowat mijn hele leven wegfietser, maar sinds eind vorig jaar ook begonnen met mtb omdat de rollen toch zo saai zijn.
Ik rij heel graag de aflgelijnde tochten in mol en omstreke, deze zijn meestal niet te technisch en niet te zwaar, Limburg heeft ook fijne tochten (lummen/zolder).

Na enkele van die ritten dacht ik dat het een goed idee was eens een tocht in de walen te doen, maar dat was me toch een gigantische vergissing en zou ik niet direct aanraden voor beginnende mtb'ers.
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: Beginnervriendelijke evenementen Antwerpen

Bericht door Johan-b »

Luhmann schreef:Ook niet laten afschrikken ... gewoon mee fietsen en proberen. Als het te moeilijk is stap je even af. Je zal zien dat er op de technische stukken vaker met de voetjes aan de grond staan.
Ja, omdat die voor mij halfweg bergop stopt :D.

Afstand houden op de klimmetjes, maar op toertochten niet altijd mogelijk :).

Alles is mogelijk, ieder op zijn eigen tempo.
Zelf ben ik voor de 1ste maal dit jaar in Duitsland gaan mtb'ken, ABSOLUUT de max, maar totaal niet vergelijkbaar met hier natuurlijk :D.
Op eigen tempo blijven bollen en alles is gelukt :)
Plaats reactie